کارشناس اقتصادی گفت: مالیات باید حاصل یک درآمد، ثروت یا مصرف باشد. یعنی مالیات باید خروجی از این سه مورد باشد.

سیاوش غیبی پور کارشناس مالیاتی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح مالیات سربازی اظهار کرد: خدماتی است که دولت انجام می‌دهد. این خدمات را افراد می‌توانند خودشان شخصا انجام دهند یا ما به ازای آن را پرداخت کنند. اینکه نام آن، مالیات است؛ با کلمه مالیات مخالف هستم، زیرا مالیات باید حاصل یک درآمد، ثروت یا مصرف باشد. یعنی مالیات باید خروجی از این سه مورد باشد؛ مصرف، ثروت و درآمد.

او در ادامه بیان کرد: اما کسی که می‌خواهد خدمتی را عرضه کند و به جای اینکه به طور مستقیم وقت خود را صرف آن کند، وجهی را به فرد دیگری می‌پردازد تا او این خدمت را به جای او انجام دهد. مالیات سربازی یعنی پرداخت هزینه اجتماعی شهروند، مانند کسی که کالایی را از گمرک وارد می‌کند و هزینه گمرک را پرداخت می‌کند.


بیشتر بخوانید


غیبی پور تصریح کرد: اما مسئله این است که کشور ما که کشور پهناوری است و امنیت و اقتصاد نیز در آن به هم مرتبط هستند. یعنی به همان میزان که اقتصاد برای ما مهم است، امنیت مرز‌ها نیز اهمیت دارد. اینکه کدامیک اولویت دارد مهم است. اینکه مرز‌ها را خلوت‌تر کنیم و وصولی دریافت مالیات را بیش‌تر کنیم یا برعکس یک بحث تخصصی است.

او افزود: با بحران‌هایی که در اطراف کشور ما رخ می‌دهد، امنیت نیز یک اقتصاد محسوب می‌شود. یعنی اگر از دریا، از مرز یا در داخل دچار آسیب شویم و امنیت ما ضعیف شود، به دنبال آن اقتصاد ما نیز ضعیف خواهد شد.

این کارشناس مالیاتی در ادامه گفت: برخی کشور‌ها این مالیات سربازی را دارند، اما سربازی اجباری ندارند، جمعیت و مرز‌های آن‌ها نیز کمتر است و مشکلات آنچنانی ندارند. اما با توجه به شرایط جغرافیایی که ما داریم، حذف سربازی و جایگزینی پولی یا اختیاری کردن آن نمی‌تواند مرز‌های کشور را پوشش دهد. به هر میزان که این طرح درآمد ایجاد کند، آن اثر ناامنی که ایجاد می‌کند، تمام درآمد‌های مالیاتی را خنثی می‌کند.

او در پایان اشاره کرد: فرض کنیم که ۱۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی کشور از طریق فروش سربازی بدست بیاید؛ اگر قرار است که مرز‌ها ناامن شده و به دنبال آن نیز کشور نا امن شود، فرار سرمایه را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر به همان میزان که از فروش سربازی درآمد کسب می‌کنیم، جای دیگری باید هزینه کنیم و در اصل متحمل ضرر می‌شویم. مخالفان این طرح بیشتر از موافقان آن بود و به تصویب نرسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
سربازی اجباری خیلی عقب مانده است. متاسفانه کارشناس اطلاع دقیقی از سربازی در دنیا ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
یک کلمه از مادر عروس هم شنیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۰:۰۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
خیر. نابود کردن زندگی جوانان و مجبور کردنشون خیلی راه خوبیه. اول با کلمه ی مالیات شروع کرد و بعد پرید به خود طرح. اینها همش بهونست و جوانب امنیتی خودش به خوبی در این طرح لحاظ شده است.
اصلا چرا کارشناس مالیاتی اینگونه در مورد امنیت نظر می دهد؟!.
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۰:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
کسانی که این طرح را طراحی کرده اند، به خوبی جوانب امنیتی را نیز سنجیده اند. الان از سربازان برای کارهای پزشکی و ضد کرونایی، نامه رسانی و شست و شو و انواع اقسام آموزش های کارگاهی و خیلی کارهای دیگر استفاده می شود.
اینکه سرباز کم می شود اصلا خبر صحیحی نیست و اینها همه بهانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
در عوض سه ملیون سرباز فراری دارید که اگر راه کار قانونی برای خرید سربازی بود بسیاری از این افراد با پرداخت هزینه آن علاوه بر درآمد برای دولت جلوی انجام کار غیر قانونی هم گرفته میشد مثل ممنوعیت مصرف مواد مخدر وقاچاق کالا که این دو قانون هم نتوانسته جلوی انجام این کار را بگیرد سالیانه هم کلی هزینه بر دوش دولت واردکرده است۰
آخرین اخبار