در نشست سمن ها جنوب و جنوب غرب خوزستان به نقش سمن ها در مشکلات تا بررسی بحران تنش آبی خوزستان پرداخته شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،ظهر امروز نشستی با حضور مدیر کل امور اجتماعی استانداری، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی و معاون ستاد بحران استان خوزستان و مشارکت سمن‌های فعال از ۷ شهرستان اعم از خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، حمیدیه و برگزار شد.

محمد حیدری فرماندار خرمشهر در این نشست تنها هدف از تشکیل این نشست را رفع مشکلات به صورت مردم محور اعلام کرد راه کار برون رفت از مشکلات را مشارکت مردم اعم از مشارکت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی دانست.

او بر لزوم پاسخگو بودن نهاد‌های دولتی در برابر رسانه‌ها و سمن‌ها به عنوان حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت تاکید کرد و گفت:خود انتقادی در داخل سیستم برای افزایش کارآمدی است و تمرین پرسش و پاسخ نقطه شروع و آغاز حرکت به سمت پیشرفت و همگرایی و فرار از پاسخ غیر قانونی است و و باید پیش از رسانه و انجمن‌های مردم نهاد، دستگاه‌ها از خود انتقاد کنند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان در بخش نیز در این نشست بر اهمیت انجمن‌های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: ضرورت شکل گیری سمن‌ها مشخص است و در ایران از دهه ۷۰ این موضوع پیگیری شد، اما در خوزستان با وجود اینکه افراد صاحب سبک و ایده زیاد هستند و می‌شد بهره بیشتری از سمن‌ها گرفته شود، اما در سایر استان‌ها نسبت به خوزستان روند پیگیری موثرتر بوده و نیاز است استانداری خوزستان بر روی مستقل کردن سمن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشد.

قاسم موسوی افزود: در استان خوزستان حدود ۷۰۰ تشکل وجود دارد، اما برخی هیچ گونه عملکردی ندارند، اما در مقابل از میان تشکل‌های فعال، عملکرد تعدادی بسیار خوب ارزیابی شده که برنامه ریزی شده است تا از تشکل‌های فعال بیش از پیش حمایت شود.

او همچنین قول پیگیری برای دادن مجوز بازدید از اماکن مورد درخواست به سمن‌ها را داد و این اقدام را گامی در راستای توسعه استان دانست.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان میزان تاثیر کشت شلتوک در تنش آبی نیز تاکید کرد و از آن به عنوان یکی از عوامل مشکلات کم آبی اخیر استان یاد کرد و خواستار ورود سمن‌ها برای آگاهی بخشی در این خصوص شد

تنش آبی

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست گفت: امسال تنش آبی باعث شد خوزستان ۳۰۰ هزار تن کمبود محصول را تجربه کند که به خصوص در مزارع دیم هیچ گونه برداشتی انجام نشد.

نادر پوررکنی به خسارت وارد شده به دامداری خوزستان در پی خشکسالی نیز اشاره کرد و گفت: در پی اتفاقات اخیر کمیته بررسی خسارت با حضور نمایندگانی از جهاد کشاروزی، بخشداری های، بیمه محصولات کشاورزی تشکیل شد و طبق اطلاعات دامپزشکی بیشترین خسارت به دام‌ها در سطح حمیدیه بود که تا کنون ۳۰ راس دام در استان که بیشتر گاومیش هستند شناسایی شدند.

وی به کشتدر رابطه با کشت‌های تابستانه با توجه به پیش بینی‌های انجام شده که شلتوک و برنج ممنوع است جهاد کشاورزی طبق وظیفه‌ای به کشاورزان اطلاع داد و ارقام کم مصرف را معرفی کرد با این وجود از ۸۸ هزار هکتار که برای کشت تابستانه در نظر گفته شده بود، ۲۱ هزار هکتار کشت شد که تنها ۷ هزار هکتار با امور آب قرارداد برای کشت منعقد کرده بودند.

جبران خسارت

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان از احداث استخر برای گاومیش‌های خوزستان خبر داد و اظهار کرد: در استان خوزستان ۲۰ هزار گاومیش وجود دارد و این استان رتبه نخست از نظر پرورش گاومیش را دارد که در جریبان تنش آبی اخیر جهاد کشاورزی با همکاری سازمان آب و برق و آبفا اقدام به احداث ۴۰ استخر آبتنی بزرگ در کنار کانال‌های آب کرده است تا نیاز آبی این دام‌ها رفع شود.

قاسم موسوی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان برای خسارت دامداران خوزستانی در نظر گرفته شده است و توزیع نهاد‌های دامی بدون محدودیت و روند اداری از دیگر کمک‌های دولت برای جبران خسارت به دامداران خوزستانی است.

او همچنین از اختصاص یکهزار و صد و پنجاه میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزی از سوی دولت برای کشاورزان خوزستانی و جذب بخشی از آن خبر داد.

پوررکنی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز از تخصیص مبلغ ۳۴ میلیارد برای جبران خسارت سیل ۹۸ به دام‌ها خبر داد و افزود: قرار است ۱۰ هزار تن علوفه رایگان میان دامداران توزیع شود که تا کنون یکهزار و ۵۰۰ تن علوفه نیز توزیع شده است.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از رفع مشکل تامین آب ۴۷۱ روستای دچار تنش آبی در استان خوزستان توسط آب و فاضلاب تا پایان امسال خبر داد.

علی عبدالهی علاوه بر به کار گیری ۱۰۰ تانکر برای رفع مشکلات آبی و به دیگر مصوبات جلسات برگزار شده در رابطه با جبران خسارت‌های ناشی از تنش آبی اشاره کرد.

او گفت: از جمله مصوبات جلسات تخصیص یکهزار و ۱۵۰ میلیارد تومان توسط هیئت دولت برای خوزستان و ۲۸۱ میلیارد تومان خسارت کشاورزی در اثر سیل ۹۸ بود و تامین خسارت به دام‌های آسیب دیده در اثر تنش آبی است

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از انحراف زهاب و پساب کشاورزی و تشکیل قرارگاه آبرسانی و قرارگاه حضرت عباس برای تامین آب شرب به عنوان دیگر اقدامات یاد کرد.

انتهای پیام/ ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.