در این گزارش ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک را بخوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی‌های المپیک بدون شک یکی از بزرگترین رویداد‌های بین المللی است و طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا دارد. برای مثال، المپیک ۲۰۱۶ ریو با حضور ۱۰۲۹۳ ورزشکار در ۲۸ رشته ورزشی برگزار شد و ورزشکاران برای کسب ۳۰۶ مدال طلا طی ۱۶ روز با یکدیگر رقابت کردند. این رقابت‌ها توسط ۳.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان تماشا شدند. اما این تنها یکی از دوره‌های المپیک بود و این رویداد پرسابقه، مملو از لحظات جالب و به یاد ماندنی بوده است. در این مقاله، نگاهی به بزرگترین لحظات المپیک در طول تاریخ می‌اندازیم.

۱- مقابله جسی اونز با هیتلر
المپیک ۱۹۳۶ برلین

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک

هیتلر می‌خواست بازی‌های ۱۹۳۶ در برلین، برتری نژاد آریایی را به نمایش بگذارد، اما ۴ مدال طلای جسی اونز (Jesse Owens) این آرزو را در هم شکست. البته، با وجود این دستاورد عظیم، وقتی اونز به ایالات متحده بازگشت، به دلیل جو نژادپرستانه حاکم در آن، با تبعیضی عجیب روبرو شد! مقابله جسی اونز (Jesse Owens) در برابر هیتلر

۲- پرش حیرت انگیز بیمن
المپیک ۱۹۶۸ مکزیک

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک

پیش از پرش شگفت‌انگیز باب بیمن (Bob Beamon)، ورزشکار دو و میدانی آمریکایی در مسابقات مکزیکوسیتی، بالاترین رکورد پرش، ارتفاع ۸۴۸ سانتی متر بود. اما در آن مسابقه، بیمن توانست تا ۸۹۰ سانتی متر بپرد که این ارتفاع به قدری زیاد بود که برگزارکنندگان مسابقه مجبور شدند یک نوار بلندتر برای اندازه‌گیری آن بیاورند! رکورد باورنکردنی او ۲۳ سال پابرجا باقی ماند.

۳- کسب امتیاز کامل توسط نادیا کومانسی
المپیک ۱۹۷۶ مونترال

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک

ژیمناست ۱۴ ساله رومانیایی با قد ۱۵۰ سانتی‌متری و وزن ۳۹ گیلوگرمی، به روی میله‌های نامتقارن در مونترال رفت و به امتیاز کامل ۱۰.۰۰ رسید! چیزی که متخصصان عقیده داشتند رسیدن به آن غیرممکن است. نتیجه به قدری غیرمنتظره بود که رتبه‌بندی دیجیتال قادر به نمایش همه ۴ رقم آن نبود و به جای ۱۰.۰۰، امتیاز ۱.۰۰ را برای این ورزشکار به نمایش درآورد!

۴- رقابت کو در مقابل اووت
المپیک ۱۹۸۰ مسکو

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک

المپیک ۱۹۸۰ که تحت تحریم آمریکا برگزار شد، روز رویارویی دو دونده­‌ی بزرگ مسابقات دو نیمه‌استقامت انگلیس، سب کو (Seb Coe) و استیو اوت (Steve Ovett) بود که تنها یک بار در مسابقات قبل، یکدیگر را ملاقات کرده بودند و به همین دلیل رسانه‌ها آب و تاب بسیاری پیش از مسابقات، به این رقابت دادند. در نهایت، آن‌ها افتخارات برابری کسب کردند. اوت در ۸۰۰ متر برنده شد، و درمقابل، کو مدال طلای ۱۵۰۰ متر را گرفت.

۵- – رسوایی بن جانسون
المپیک ۱۹۸۸ سئول

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک


بن جانسون (Ben Johnson) دونده سرعت کانادایی رکورد ۱۰۰ متر جهان در گرفتن طلا در المپیک سئول را شکست. اما در عرض ۴۸ ساعت، پیروزی او به ننگ تبدیل شد. چرا که آزمایش ادرار جانسون برای ماده ممنوع استنوزولول (stanozolol) مثبت بود. جانسون از مدال و رکورد جهانی محروم شد. درواقع، ۶ نفر از ۸ فینالیست ۱۰۰ متر در سئول دوپینگ کرده بودند.

۶- – عبور ردموند از خط پایان با همراهی پدرش!
المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک


درک ردموند (Derek Redmond)، دونده ۴۰۰ متر انگلیس یک برنده واقعی مدال بود. اما در نیمه راه مسابقات نیمه نهایی، تاندون پشت پای او پاره شد و او با شدت به زمین برخورد کرد. او به جای اینکه منتظر برانکارد بماند، شجاعانه خودش را بالا کشید و به صورت لنگان لنگان به مسابقه ادامه داد و سرانجام با حمایت پدرش که برای کمک به او به مسیر مسابقه شتافته بود، از خط پایان عبور کرد.

۷- برد ردگریو در ۵ المپیک متوالی
المپیک ۲۰۰۰ سیدنی

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک


برخی از ورزشکاران افتخارات بیشتری نسبت به ۵ مدال طلای استیو ردگریو (Steve Redgrave)، قایقران انگلیسی، کسب کرده‌اند. اما آنچه ردگریو را پرافتخارترین بازیکن المپیک تمام دوره‌ها می‌کند این است که او مدال‌هایش را در طی ۱۶ سال و در ۵ بازی المپیک به دست آورده است، که در نهایت با پیروزی در سن ۳۸ سالگی در مسابقات روئینگ ۴ نفره بدون سکان مردان به پایان رسید.

۸- کسب ۸ مدال طلا توسط فلپس
المپیک ۲۰۰۸ پکن


مارک اسپیتز (Mark Spitz) در رقابت‌های مونیخ، ۷ مدال طلا کسب کرده بود، اما مایکل فلپس (Michael Phelps) شناگر آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در استخر پکن، رکورد او را شکست. در طول ۸ روز او در هر ۸ رویدادی که شرکت کرده بود، پیروز شد (رکورد جهانی) و بیشترین مدال‌های طلا را که در هیچ بازی دیگری دیده نشده بود، از آن خود کرد. فلپس با احتساب بازی‌های آتن و لندن، ۱۸ طلای المپیک باورنکردنی را به دست آورده است.

۹- برانگیختن حیرت جهانیان توسط بولت
المپیک ۲۰۰۸ پکن

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک


مسابقات دو ۱۰۰ متر مدت‌های زیادی بود که در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و دوپینگ در آن رواج یافته بود که ناگهان اوسیان بولت (Usian Bolt) آتش عشق جهانی دو سرعت را دوباره شعله ور کرد. دونده محبوب و کاریزماتیک جامائیکا رکورد جهان را در فینال ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شکست. او خیلی جلوتر از بقیه بود و حتی توانست سرعت خود را در نزدیک خط پایان کاهش دهد و با این حال برنده شود.

۱۰- شنبه پر از مدال در بریتیش کلمبیا
المپیک ۲۰۱۲ لندن

مروری بر ۱۰ لحظه به یاد ماندنی در تاریخ المپیک


مسابقات لندن در اواسط شنبه به اوج شور و شعف خود برای کشور میزبان رسید. کسب مدال‌های طلا در رشته‌های قایقرانی دونفره و دوچرخه‌سواری در روز‌های گذشته، زمینه را برای یک رویداد ورزشی فراموش نشدنی در استادیوم المپیک فراهم کرده بود. در آن روز، ابتدا جس انیس (Jess Ennis) طلای مسابقات هپتاتلون را بدست آورد. سپس، گرگ رادرفورد (Greg Rutherford) با شگفتی در پرش طول به پیروزی رسید و پس از آن، در یک فینال هیجان انگیز، مو فرح (Mo Farah) در ۱۰۰۰۰ متر مقام اول را از آن خود کرد.

منبع:دیجی رو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
چرا از افتخارات ورزشکاران ایرانی در توکیو نمی گید که همینجوری دارند مدال طلا درو می کنند ، مسوولین مسابقات اصلا دیگه مدال طلا کم آوردند و به فکر چاره جویی برای ورزشکاران ایرانی افتادند، آنها برای حفظ آبروی خودشون طی نامه ای از وزارت محترم و کوشای ورزش ایران عاجزانه درخواست کردند که به ورزشکاران پر تلاش ایران گوشزد کنند که کمی از کسب مقام های قهرمانی دست بردارند چرا که دیگه ژاپن قادر به ساخت مدال طلا نیست
آخرین اخبار