رییس مجمع نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع آب‌بَر باید حقابه کشاورزان را در صندوق سازگاری با کم‌آبی براساس قیمت روز پرداخت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر لارگانی رییس مجموع نمایندگان مردم استان اصفهان امروز در حاشیه جلسه مجمع نمایندگان مردم استان در اداره‌کل صنعت، معدن تجارت اصفهان در گفتگو با خبرنگاران گفت: صندوق سازگاری با کم‌آبی چند سال پیش به عنوان یک راهکار برای پرداخت سهم دولت و همچنین حق سهم کشاورزان از آبی که صنعت استفاده می‌کند براساس قیمت تمام شده تشکیل شد و مقرر است که پرداخت‌ها به‌صورت مرتب در این صندوق به‌دلیل برداشت آب بدون اجازه از سهم کشاورزان انجام شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: فقط یکبار در طول چند سال گذشته این پرداخت با تاخیر به کشاورزان شرق و غرب داده شد در حالی که مبلغی که به عنوان مثال در سال ۹۶ به آن‌ها پرداخت شد برای خرید چند کیسه کود شیمیایی جوابگو بود ولی آن مبلغ اکنون برای خرید نصف کیسه کود شیمایی هم کافی نیست و بر این اساس مجدد مقرر شده بود که همان میزان پول به کشاورزان پرداخت شود که ظلمی مضاعف به آنهاست.

او خاطرنشان کرد: با وجود آنکه پرونده تحقیق و تفحص در کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی برای این موضوع تشکیل و مفتوح است ولی مسکوت مانده است.

حجت‌الاسلام لارگانی با بیان اینکه مسئولیت اجرایی این صندوق با استانداری، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای است گفت: هم صنایع بزرگ و هم صنایع آب بَر کوچک باید این پول را به صندوق سازگاری با کم‌آبی پرداخت کنند.

او یادآور شد: اکنون در صدر مباحث مهم استان موضوع آب قرار دارد که در سال‌های گذشته بدلیل سوء مدیریت، برداشت بی‌رویه و مجوز‌های بی اساس دچار مشکلات جدی شده است.

رییس مجمع نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: کشاورزان استان اصفهان که حقابه دار بودند و از قبل از انقلاب پول پرداخت کردند و سهم آبه خریدند که امروز مشکل دار نشوند این حقابه آن‌ها به صنعت، شُرب و قسمت‌های دیگر واگذار و یکسری مجوز‌های غیرقانونی در بالادست داده و باعث شد که اکنون هم کشاورزی و هم تامین آب آشامیدنی استان با چالش جدی مواجه شود.

به گفته او زمانی آب آشامیدنی استان برای حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده بود اما اکنون که جمعیت استان بنا بر سرشماری سال ۹۵ به بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است تامین آب شرب برای این جمعیت کار بسیار سختی است تا حدی که در کلانشهر اصفهان با تانکر به مردم آبرسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام لارگانی افزود: اکنون میزان خروج آب از استان اصفهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون از شهرستان سمیرم و حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب از فریدن و فریدونشهر خارج می‌شود.

او تصریح کرد: این در حالیست که این میزان آبی که از استان خارج می‌شود حق مسلم مردم استان هم برای تامین آب کشاورزی و هم شُرب است که باید مسئولان مربوطه با احداث سد، تنها سرریز آن را برای استان‌های دیگر می‌فرستادند.

در این جلسه که با حضور رییس کل دادگستری، دادستان و شورای معاونان دستگاه قضایی استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در رابطه با مشکلات استان بحث و بررسی صورت گرفت.

چالش خشکی زاینده رود و نبود آب در این رودخانه حیاتی در منطقه مرکزی ایران سبب شده است که مشکلات فراوانی در بخش‌های مختلف حوزه اقتصادی و اجتماعی گریبانگیر استان اصفهان و مناطق پیرامونی آن شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار