کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که تعرفه‌ای وضع می‌شود، حاشیه سود صنعتی که تعرفه برای آن مشخص شده تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نامه وزیر صمت به معاون اول رئیس جمهور در رابطه با درخواست افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی برای سنگ آهن، کنسانتره، گندله سنگ آهن و سایر مواد معدنی بیان کرد: بحث افزایش تعرفه صادرات، مولفه‌ای است که دولت‌ها در شرایطی آن را اعمال می‌کنند.

او افزود: صادر کننده به ازای هر واحدی که صادرات انجام می‌دهد، مبلغی را به حساب دولت واریز می‌کند و در واقع مانند نوعی مالیات است. این موضوع سبب می‌شود زمانی که صادر کننده بخواهد صادرات انجام دهد از حاشیه سود آن کم شود. این موضوع عمدتا یک سیاست تشویقی است که دولت‌ها می‌توانند از این طریق درآمدی کسب کنند.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اما در رابطه با تاثیر این نامه بر بورس باید گفت که، به هرحال بخش عمده شرکت‌ها و بنگا‌ه‌هایی که در بورس حضور دارند، صادرات محور هستند و عمده درآمدشان با صادرات به دست می‌آید. خب زمانی که تعرفه‌ای وضع شود حاشیه سود این شرکت‌ها تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و بحث سود نقدی که به سهامداران پرداخت می‌شود و eps‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در نتیجه همه این موارد منجر به کاهش سودآوری شرکت‌ها و سهامداران می‌شود.

میرزایی در ادامه گفت: اما به طور کلی، ارزش سهام در ایران عموما تابع نرخ ارز است و به عنوان دارایی به آن نگاه می‌شود و سایر مولفه‌ها مانند این تصمیمات اثرات ثانویه دارند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در رابطه با روند بازار و اثر این نامه باید گفت که امروز به طور کل روند بازار مثبت و شرایط شرکت‌های صنعتی و معدنی مثبت و مطلوب بود و این نامه تاثیر چندانی نداشت. البته باید این را نیز گفت که در روز‌های آخر دولت هستیم و این ابلاغیه‌ها چندان وزنی نخواهند داشت و سرمایه گذاران بیشتر منتظر هستند که دولت بعد‌ی امور را به دست بگیرد و تصمیم گیری شود.


میرزایی در پایان بیان کرد: نکته آخر اینکه باید هدف این نامه‌ها و کلیت آن مشخص شود، در آن زمان است که می‌توان در رابطه با اثرات آن حرف زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار