چند روزی است حاشیه کوه های صاحب الزمان (عج) مامنی برای خانه ابدی کرمانی ها شده، موضوعی که نگرانی شهروندان را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در شهر کرمان دفن اموات برای  مردم، دوستداران طبیعت و  کوهنوردان معضلی نگران کننده شده است و  اکنون خانه ابدی برای برخی از مردم تنها در حاشیه کوه های صاحب الزمان (عج)  امکانپذیر است.

قبرستان کرمان درجوار جنگل دست کاشت!

در  جوار بزرگ ترین جنگل دست کاشت ایران، مکانی که سال ها پیش گذشتگان با کاشت درخت های انبوه و زیبا سعی کرده اند فضایی خوب را برای آیندگان به یادگار بگذارند و این موضوع طراوت خاصی به شهر کرمان داده است.  در کنار کوه های زیبایی که به نام کوه های صاحب الزمان (عج) معروف و محل صعود بسیاری از کوهنورداری در سراسر هفته است ، قبرستان کرمان قرار دارد. حال اگر مکان های تاریخی را به این مجموعه اضافه کنیم، این مجموعه، بی نظیر برای تفریح مردمان کرمان و هم گردشگران داخلی و خارجی است.

جنگل قائم

مردم کرمان نیز از این موضوع نگران و البته منتقد هستند که چرا باید در این مکان تفریحی دفن اموات صورت گیرد. خانم جوانی درباره این موضوع گفت: وسط یک جای گردشی، مرده دفن می کنند الان چند سال است که  قبرستان قدیمی را خراب و بزرگراهش کردند؛ یعنی چندسال باید فکر کنند تا بفهمند کرمان نیاز به یک برنامه اساسی دارد.   

کوه های صاحب الزمان

انتقادات به این موضوع در کرمان تا حدی جلو  رفت که دادستان کرمان برای دفن اموات در این مکان هشدار داد. 

بیشتر بخوانید:



دفن اموات کم کم  در مسیر جنگل پیش روی کرد به حدی که نزدیک بود درختان جنگل قربانی مردگان شوند؛ بنابراین شهرداری کرمان با اختصاص زمینی برای دفن اموات چند کیلومتر آن طرف تر برای این موضوع پیش قدم شد.

آرامستان جدید کرمان

خبرهای مختلفی از آماده سازی آرامستان جدید از سوی شهرداری کرمان منتشر شد و شهرداری کرمان مکانی را برای دفن ۵ هزار اموات در کرمان فراهم کرد. اغلب زیرساخت ها برای بهره برداری از این آرامستان فراهم شد.

بیشتر بخوانید: 



 هشدار شهردار سابق کرمان در خصوص تاخیر در بهره برداری از آرامستان جدید 

کارهای بهره برداری از آرامستان جدید به خوبی مراحل را پیش می برد تا اینکه چند روز پیش شهردار کرمان در جلسه شورای شهر هشداری نگران کننده داد.

مهران عالم زاده، شهردار کرمان در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که سوم مرداد برگزار شد و البته با استعفای او  در این جلسه موافقت شد، از تأخیر در بهره‌برداری از آرامستان بهشت کریمان گلایه کرد و گفت: متأسفانه بهره‌برداری از آرامستان بهشت کریمان، بلاتکلیف مانده است.

 او با بیان اینکه به همه دستگاه‌های مسئول استان کرمان هشدار می‌دهم ادامه دفن در آرامستان فعلی منجر به تعرض به جنگل و کوه خواهد شد، افزود: آرامستان بهشت کریمان به‌عنوان نهمین پروژه عظیم شهری در پنجمین دوره از شورای شهر، آماده بهره‌برداری شد؛ اما متأسفانه برخلاف توافقات اولیه، جلوی بهره‌برداری از آن گرفته شده است که امیدواریم موانع موجود با مشارکت مدیریت استان برداشته شده و این پروژه عظیم و مهم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

عالم زاده شهردار سابق کرمان

 

حاشیه کوه، خانه ابدی کرمانی ها!

حالا چند روزی است کابوس هشدار شهردار سابق کرمان به حقیقت پیوسته است و دفن اموات در حاشیه کوه های صاحب الزمان (عج) به موضوعی نگران کننده برای کرمان و کرمانی ها  دغدغه مند تبدیل شده است.

افشار از شهروندان کرمانی با ابراز تاسف و ناراحتی از این موضوع گفت:  شمالی ترین منطقه کرمان و در دل دامنه کوه ها مکان دفن اموات شده است، یعنی این شهر با این همه حاشیه کویری جایی غیر از دامنه کوه ها ندارد!

دفن اموات در حاشیه کوه

برخی از شهروندان کرمانی در فضای مجازی تاسف خود را از این اقدام ابراز کرده اند.

یکی از دست اندرکاران حوزه شهرداری کرمان در پست اینستاگرامی خود با ابراز تاسف از این موضوع این گونه نوشت: مطلب نگران کننده چند شب قبل نشست شورای اسلامی شهر مبنی بر اجبار برای دفن اموات در دامنه کوه یا تعرض به محدوده  جنگلی پردیسان قائم متاسفانه اتفاق افتاد. به راستی همه ما مسئولیم ، چه آن هایی که سنگ اندازی کردند  و چه آن هایی که متوجه نبودند و اهتمام نداشتند و چه آن هایی که سکوت کردند. چرا وقتی با هزینه عموم آرامستان بهشت کریمان با ۵ هزار محل دفن آماده خدمت رسانی شده، باید شاهد نابودی دامنه کوه های صاحب الزمان باشیم. به راستی چه پاسخی برای آیندگان داریم؟

دفن اموات در حاشیه کوه های کرمان

یکی از فعالان رسانه ای کرمان نیز در پیج خود این گونه نوشت: داشتم فکر می کردم چه بوی آشنایی که این تصویر را دیدم. بوی کافور در فضاپیچیده است. از زمانی که محل ساخت آرامستان جدید در کرمان مشخص شد تا امروز، این شهر  ۳ شهردار را به خود دیده؛ اما اموات همچنان سرگردان هستند.

دفن اموات در حاشیه کوه

 معطلی دفن اموات در آرامستان جدید در پیچ و خم اداری

شهرداری عنوان می کند که همه چیز برای افتتاح آرامستان جدید فراهم است؛ اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمده است، این طرح فعلا متوقف شده است.

طبق شنیده ها ۶۵۰ هکتار از زمین ها متعلق به ارتش است که این ارگان سند دارد و طبق قانون این زمین ها متعلق به این نهاد است؛ اما موضوعی که بین شهرداری، ارتش و راه و شهرسازی پیش آمده، مانع بهره برداری از آرامستان جدید شده است و دفن اموات حالا در حاشیه کوه صورت گرفته است. 

دفن اموات در حاشیه کوه

رامین امیرمداح، معاون خدمات شهری شهردار کرمان ۲۹  تیر ماه طی یک گفت و گو، گفت: طبق توافق اولیه‌ای که پیش از این با ارتش و در جلساتی با حضور موسوی معاون عمرانی استاندار داشتیم، قرار شد راه و شهرسازی زمینی را به ارتش بدهد.

چند قطعه زمین را به ارتش معرفی کردند؛ اما ایراداتی به آن وارد دانستند تا اینکه به پیشنهاد خودشان، زمینی در جاده‌ قدیم ماهان نهایی شد؛ اما ارتش این زمین را نمی‌پذیرد؛ چرا که راه و شهرسازی در قرارداد واگذاری، طبق قانون موظف است این شرط را اعلام کند که اگر تا شش ماه در زمین کاری انجام نشود پس گرفته خواهد شد. ارتش هم می‌گوید که در آرامستان، زمین با سند داده‌ایم و الان هم زمین با سند بدون شرط می‌خواهیم. راه و  وشهرسازی هم می‌گوید که طبق قانون در کل کشور، چنین شرطی در قرارداد واگذاری لحاظ می‌شود و مشکل خاصی هم ایجاد نخواهد شد؛ اما باز هم ارتش نمی‌پذیرد.

بهره برداری از آرامستان جدید در کرمان

او با بیان اینکه ارتش به همین دلیل مانع افتتاح آرامستان جدید شده است، افزود: آرامستان جدید آماده است. ۲ هزار و ۸۸ قبر ۲ طبقه پیش‌ساخته یعنی ۵ هزار و ۷۶۰ قبر آماده کرده‌ایم، فضای سبز ایجاد کرده‌ایم، تمام محوطه جدول‌گذاری شده، نیمکت و آبخوری و سرویس بهداشتی و پارکینگ و ۳۰۰ مترمربع سایبان هم در آرامستان جدید مهیا شده است، ۵۰ هزار لیتر تانکر آب مستقر کرده ایم و پایه‌های چراغ‌های برق هم آماده است؛ اما روز دوشنبه‌ای که قرار بود آرامستان افتتاح شود، ارتش مانع شد.

مداح در پاسخ به این پرسش که مگر ارتش قرارداد تحویل زمین را امضا نکرده است؟ نیز بیان کرد: همه امضا کرده‌ایم؛ اما ارتش به دلیل همان شرط قانونی، قرارداد را امضا نمی‌کند.

دفن اموات در حاشیه کوه های کرمان

پیگیری های باشگاه خبرنگاران برای دریافت پاسخ مسئولان امر 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان کرمان پیگیر این موضوع از شهرداری کرمان شد که این پاسخ را دریافت کرد: قرار است جلسه ای با حضور دست اندرکاران برگزار و نتیجه قطعی اعلام شود.

پیگیری های خبرنگاران باشگاه خبرنگاران هم از ارتش به این نتیجه رسید که این ارگان با دریافت اطلاعات کامل به زودی به رسانه باشگاه خبرنگاران جوان  پاسخ جامع و کاملی را ارائه خواهد داد.  

در پی تماس با اداره راه و شهرسازی کرمان نیز دست اندرکاران این اداره نیز با اشاره به برگزاری جلسه ای در محل این اداره کل با شهرداری و مسئولان مربوطه بیان کردند که نتایج به زودی اعلام خواهد شد.

اما سرانجام استاندار با اعلام یک خبر کمی از نگرانی ها کاست .

استاندار کرمان از افتتاح آرامستان جدید کرمان «بهشت کریمان» در آینده نزدیک خبر داد.

زینی‌وند، با اشاره به همکاری قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش در سریع‌ترین زمان، اخبار منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی را نادرست دانست و گفت: آرامستان «بهشت کریمان» در آینده‌ای نزدیک آماده دفن اموات خواهد بود.

زینی‌وند، استاندار کرمان در خصوص آرامستان جدید کرمان و حواشی رسانه‌ای آن گفت: روند غیرطبیعی اتفاق نیفتاده است، یکسری کار‌های اداری باید انجام می‌شد.

او ادامه داد: آرامستان تدبیر خوبی بوده، ظرفیت آرامستان کنونی تکمیل است و دیگر جایی برای دفن اموات ندارد.

استاندار کرمان از همکاری ارتش در موضوع آرامستان جدید کرمان قدردانی کرد و گفت: سند زمین آرامستان به اسم ارتش بوده و بدون اینکه روند اداری طی شود و به دلیل ضرورت شهر، اجازه دادند کار شود.

زینی‌وند افزود: الان هم اختلافات حقوقی بود قاعدتا همه ما به واسطه مسئولیت‌ها باید پاسخگوی تصمیمات خود در آینده باشیم؛ بنابراین با قدری پیچیدگی در نحوه واگذاری‌ها مواجه بودیم که با پیگیری‌های صورت گرفته در آستانه حل شدن است و کوتاهی از شهرداری و ممانعتی از طرف ارتش نبوده است.

او بیان کرد: یکسری اسناد باید جابه جا و صورت جلسات باید تنظیم می‌شد که هم آرامستان بتواند به بهره‌برداری برسد و هم ارتش به حق و حقوق خود برسد.

البته بعد از نشست شورای تامین برای بهره برداری از قبرستان جدید کرمان توافقات انجام شد .

 

 دفن امواتدر حاشیه کوه

اموات منتظر هستند ... 

 اما آنچه که مسلم است این است که حاشیه کوه جایی برای سکنی دادن به اموات برای خانه ابدی نیست. از سویی جنگل هم که کاشت هر درختش سال ها زمان می برد تا به ثمر برسد، نمی تواند جایش را به  دفن اموات هدیه دهد. از سویی مرگ هم منتظر پیچ و خم های اداری نمی ماند و ناگزیر برای دفن اموات باید همان روز اقدام کرد. پس می طلبد تا حداقل برای اموات بروکسی اداری کنار برود و مسئولان کرمان به نتیجه ای کاربردی و اساسی برسند.

گزارش از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
چرا آرامستان رادرمکان جاده جوپار احداث نمیکنند .اموات نمیخوان کوهنوردی بروند مسئولین مناطق تفریحی شهر را از قبرستان جداکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
درود بر شما عالیه
Iran (Islamic Republic of)
عصاری
۱۴:۱۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
گزارشتون بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
نعیمه مهدوی
۱۳:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
کاش به این گزارش‌های گویا ترتیب اثر داده شود تا مثل شهر ما دلسوزان نخواهند با اعتصاب غذا حرفشان را به گوش مسئولین برسانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
با تشکر از تمامی افراد پیگیر در این موضوع
Iran (Islamic Republic of)
وحید.ع
۲۲:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش جامعی بود که تقریبا همه ابعاد این موضوع رو بررسی کرده. فقط می توان برای این اوضاع افسوس خورد :(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
ممنون از شما بابت پیگیریتون
Germany
عبدالکریمی
۱۹:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام از خبرنگاران محترم که در این اوضاع وحشتناک پیگیر موضوعات تا حصول نتیجه هستند تشکر می کنم.
خدا قوت
Germany
عبدالکریمی
۱۹:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام از خبرنگاران محترم که در این اوضاع وحشتناک پیگیر موضوعات تا حصول نتیجه هستند تشکر می کنم.
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
مرگ حق است ،شهرداری وظیفه دارد قبر مجانی بدون در نظر گرفتن فقیر وغنی در اختیار اموات قرار دهد ودر ازای هر نفر مسول در شهرداری ۷ نفر را کفن ودفن کند هیچ مرده ای روی زمین نمی ماند ،حالا اگر کسی دارایی دارد خودش پرداخت کند به همان اندازه که برای میتش قرب وعزت قائل است ،کسی هم که ندارد واز بی کفنی زنده است بگذارید راحت وبا ارامش خاطر بمیرد ونگران خانواده ومخارج کفن ودفن سر سا اور نباشد لطفا مسولین شهر همکاری کنید ،این شتری است که در خانه همه ما می نشیند وکاری ندارد چکاره هستی وکیستی ،پس با مردم ومردگان مدارا کنید ببخشید تا خدا شما را ببخشد
Iran (Islamic Republic of)
امید ابراهیمی
۱۸:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
درود , متاسفانه کرمان اسیر بی تدبیری شدیدیست و همیشه آسیب و ضربه اصلی را میراث فرهنگی و طبیعت کرمان میخورد ... با همت مسئولین دیگر هیچ تپه و مکان سالمی بدون تخریب برای آیندگان نگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۷:۱۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
متاسفم برای کرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
درود برشما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
کرمان تا کی می خواد آشفته باشه چرا کسی به فکر مردم کرمان نیست این شهر هیچی‌ نداره فقط بزرگ شده عین روستای بزرگی می مونه این نماینده ها چکار کردن برای کرمان چرا همچین که مسله ای حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
میشه مسئولان کرمان بگن آرامستان جاده جوپاری کنار غسالخانه چی شد؟! خنده داره مرده را جاده جوپار میشورن بعد ماشین ها قطار چند کیلومتر میرن اون ور شهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش عااااااالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارس خوبی تهیه شده
مسئولین جهادی حلش کنند
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۱۴:۲۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش خوبی تهیه شده امیداست مسئولین در اجرای آرامستان به صورت جهادی پیش بروند. انتظار مردم کرمان این است
Iran (Islamic Republic of)
محسن نادری
۱۳:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
متشکرم از سر کار خانم یحیی زاده که چنین گزارش خوبی را تهیه نمودند ،امیدوارم مسئولان ما از این بعد با فکر و تدبیر بیشتری تصمیم گیری نمایند و حاضر نشوند طبیعت زیبای شهرمان را تبدیل به قبرستان نمایند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش خوب و مفیدی بود، اما یک‌نکته مغفول ماند و اینکه چرا مسئولان و سازمان های دولتی اختلافات خود را حل نمی کنند و آن را به فضای رسانه می کشانند؟ نقش استاندار به عنوان هماهنگ‌کننده، بسیار پررنگ است و با اختیاراتی که دارد می توانست اختلافات را پیش از آنکه علنی شود و روح رو روان مردم را آزار دهد برطرف کند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
میترا میرزادی
۱۳:۱۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش عالی بود واقعا تاسف باره این وصعیت بهتربن نقطه خوش اب و هوای کرمان شدهدقبرستان
Iran (Islamic Republic of)
میترا میرزادی
۱۳:۱۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش عالی بود واقعا تاسف باره این وصعیت بهتربن نقطه خوش اب و هوای کرمان شدهدقبرستان
Iran (Islamic Republic of)
میترا میرزادی
۱۳:۱۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
گزارش عالی بود واقعا تاسف باره این وصعیت بهتربن نقطه خوش اب و هوای کرمان شدهدقبرستان
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۲:۳۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام، خداقوت، گزارش مفصل و کاملی تهیه شده است از این موضوع مهم که امروز گریبانگیر شهر کرمان و مردمانش است.
حقیقتا دستگاه های ذیربط باید چند سال گذشته تدبیر و برنامه ریزی می کردند برای این مسائل مهم، البته نباید کتمان کرد که ویروس منحوس کرونا همگان را غافلگیر کرد با این حجم فراگیری و مرگ و میر .
حال امید است با پیگیری رسانه های معتبر و خوبی همچون شما و تلاش بی شائبه خبرنگاران از جان گذشته و تدابیر خاصه مسئولین محترم هر چه سریع تر این موضوع مهم حل و فصل شود؛ مردم در شرایط اقتصادی کنونی با این حجم فراگیری بیماری کرونا و ... مشکلات بی شماری دارند، حداقل حداقل حداقل آقایان مسئول همت کنند همانطور که سایر مشکلات و مسائل مردم عزیزمان را دلسوزانه حل و فصل نموده اند، موضوع دفن اموات را با نظر مساعد مورد رسیدگی قرار دهند تا مردم داغدار و مصیبت دیده حداقل دغدغه مرگ و میر، قبر و موضوعاتی از این قبیل نداشته باشند، حداقل مردم را لحظه مردن به حال خود واگذار نمائید.
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
کرمان هیچوقت یک آدم خوش فکر برای مسائل شهری نداشته. کاش شهردار از استان یزد، شیراز و یا اصفهان انتخاب می شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
بسیار عالی و محتوای جذاب
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۰۷:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
کرمان همینه تا از کسی نترسه کاری انجام نمی دن مردم قبر ندارند رفتند تو کوه مردمو خاک می کنند بر سرزمین های خدا دعوا دارند خوب از پدرتون بهتون ارث نرسید والا دگه چکار می کردید