نخست وزیر عراق در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی اعلام کرد در صورت مقابله با مقاومت عراق، این کشور به جنگ داخلی کشیده می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «فیلادلفیا اینکوایر» اعلام کرد شرایط عراق با افغانستان متفاوت است، و نیرو‌های عراقی بوسیله آموزش نظامیان آمریکا ظرفیتشان افزوده شده و به مرحله‌ای رسیدند که می‌توانند نقشی موثر ایفا کنند.

این روزنامه آمریکایی اعلام کرد هیئت عراقی در سفر به واشنگتن با کاخ سفید به این توافق رسیدند که مشارکتی طولانی مدت در زمینه‌های علوم، اقتصاد، آموزش و مسائل مربوط به محیط زیست داشته باشند.

روزنامه‌نگار آمریکایی با اشاره شیطنت‌آمیز به روابط ایران و گروه‌های مقاومت مردمی عراق از الکاظمی پرسید آیا ایران و این گروه‌ها مانع همکاری عراق و آمریکا خواهند شد؟ نخست وزیر عراق نیز در پاسخ به این سوال گفت: این مسئله‌ای عراقی است و ما به همسایگان خود اطلاع می‌دهیم که به دنبال منافع عراق هستیم.

مصطفی الکاظمی در ادامه با اشاره به شایعاتی مبنی بر درخواست مواجهه نظامی با گروه‌های مقاومت عراقی گفت: این شایعات را رد می‌کنم، من نمی‌خواهم عراق را به جنگ بکشانم، این شایعات درست نیست و  چنین درخواستی از من نشده است.

در سفر اخیر مصطفی الکاظمی به آمریکا میان بایدن و هیئت عراقی توافق شد که تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

در بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: طبق توافق دو کشور عراق و آمریکا نیرو‌های نظامی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از عراق خارج می‌شوند.

رئیس جمهور آمریکا در زمینه خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق نیز گفت: نقش آمریکا در عراق در ارتباط با کمک در زمینه آموزش (نیروها) و مقابله با داعش خواهد بود.

پیشتر به دلیل اقدامات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت و حملات هوایی و مستقیم این کشور به نیرو‌های الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه برخورد‌های نظامی ضد نظامیان تروریست آمریکا در عراق افزایش یافت؛ گردان‌های مقاومت نیز برخی عملیات‌هارا بر عهده گرفتند.

چندی پیش نیز جنبش النجباء عراق اعلام کرد حضور نظامیان آمریکا در عراق با هر عنوانی قابل قبول نیست و مقاومت عراق با هر عنوان و اسمی نظامیان اشغالگر آمریکا را مورد هدف قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار