سال‌ها پیش در ۳۱ ژوئیه ۱۹۹۱ پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک میان شوروی و آمریکا (START) امضا شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وزارت امور خارجه روسیه با منتشر کردن عکسی یادآور شد، سال‌ها قبل در تاریخ ۳۱ ژوئیه سال ۱۹۹۱ آمریکا و شوروی معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک را امضا کردند.

این معاهده اولین توافق بین المللی بود که بر اساس آن دو قدرت هسته‌ای بزرگ در  تعداد تسلیحات تهاجمی استراتژیک خود مانند موشک‌های قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب افکن‌های سنگین کاهش واقعی ایجاد کردند. این وزارت خانه با تاکید بر اصول معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک اضافه کرد: روسیه به طور مداوم از تقویت ثبات استراتژیک و امنیت بین المللی با روش‌های سیاسی و دیپلماتیک، از جمله انعقاد معاهدات و موافقت نامه‌های مربوطه حمایت می‌کند.

بعد از این معاهده رئیس‌جمهور وقت آمریکا و همتای روسی  وی در ۸ آوریل ۲۰۱۰ به پراگ، پایتخت جمهوری چک رفته و با هم دیدار و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود امضا کردند. آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند، که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است.

سال گذشته نیز در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ (۷ بهمن) طرحی با عنوان «توافقنامه برای تمدید پیمان بین روسیه و آمریکا برای کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی راهبردی» در دومای روسیه به رای گذاشته شد و نمایندگان با تمدید ۵ ساله آن موافقت کردند. این طرح سپس در شورای فدراسیون روسیه نیز تصویب شد و برای اجرایی شدن نیاز به امضای پوتین، رییس جمهوری این کشور داشت که پوتین و بایدن تصمیم به اجرای آن گرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار