عشقی گفت: خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌ها در جهان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  پیمان عشقی، مدیر سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری چهل و هفتمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم در زمینه امر خیر اهدای خون اظهار کرد: نیاز به خون، تاریخ و زمان نمی‌شناسد و باید همواره خون مورد نیاز بیماران تأمین شود.

او ادامه داد: در دوران کرونا اغلب کشورها با کمبود خون تا ۶۰ درصد مواجه شدند اما میانگین کمبود خون در ایران به ۸ درصد رسید که نقطه قوتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

عشقی با بیان اینکه ۲۵ درصد خون مصرفی برای بیماران تالاسمی است، گفت: در حال حاضر ما نیازمند همه گروه‌های مختلف خونی هستیم، زیرا نیاز به خون همیشگی و دائمی است من از مردم کشور درخواست دارم که توجه بیشتری به امر اهدای خون سالم داشته باشند.

او با اشاره به اینکه یک چهارم خونی مصرفی در کشور مربوط به استان تهران است، افزود: سازمان انتقال خون با فراز و نشیب‌های مختلف توانسته آورده‌های خونی سالم و متناسب با پیشرفت‌های روز دنیا را برای نیازمندان تامین کند. خون یک داروی حیاتی بوده که اصلا جایگزین نداشته و قابل خریدن نیست. 

مدیر سازمان انتقال خون کشور تاکید کرد: با وجود تحریم و‌ مشکلات ناشی از آن بهترین و با کیفیت ترین خون و فرآورده های خونی در اختیار مردم قرار داده ایم. ما تجهیزات غربالگری خون و فرآورده های خونی را بیشتر کرده تا مطابق امکانات روز دنیا حرکت کرده باشیم. سازمان انتقال خون کشور در امر آموزش و پژوهش در منطقه مدیترانه شرقی بهترین است.

او بیان کرد: آماده ایم تا هر وقت بیمارستان‌ها نیاز داشته باشند، پلاسمای بهبودیافتگان کرونا را تامین کنیم. سال گذشته ۱۵ هزار واحد پلاسمای بهبود یافته بیماران کرونایی در بیمارستان های سراسر کشور توزیع شد. پلاسمای ایرانی از استانداردهای بین‌المللی و در سطح کیفی مناسبی برخوردار بوده و مورد قبول کشورهای اروپایی است؛ پلاسمای ایرانی با هدف تامین دارو به خارج از کشور ارسال می شود.

مدیر سازمان انتقال خون کشور گفت: همکاران ما به صورت دو شیفت در جهت تامین خون و فرآورده های خونی کار کرده و تا به امروز ۸۵ درصد از نیازها پاسخ داده شده است.

عشقی یادآوری کرد: یکی از دلایل افت شاخص اهدای خون از سال ۹۵ تاکنون، تعطیلی برخی پایگاه انتقال خون به خاطر کمبود نیرو بوده است، البته کرونا هم مزید بر علت شد تا شاهد کاهش شاخص اهدای خون باشیم.

او با بیان اینکه خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌ها در جهان است، افزود: شاخص سلامت خون در ایران در سطح کشورهای توسعه یافته است، این در حالی است که ما هنوز از تست‌های مولکولی استفاده نمی‌کنیم.

مدیر سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: خون اهدایی تا ۳۵ روز قابل مصرف است اما توصیه ما مصرف خون در همان یک هفته ابتدایی است. در مورد کیسه خون نیز ما سخت‌ترین شرایط را داریم تا جایی که صدای شرکت‌ها در می‌آید. بنابراین، در تأمین کیسه خون سالم هیچ مشکل و ابهامی وجود ندارد، به طوریکه تاکنون کیسه خون تاریخ مصرف گذشته در کشور توزیع نکرده ایم.

او افزود: خون های اهدایی در زنجیره سرد، مناسب انتقال است و تمام آزمایش‌های لازم بر روی این خون‌ها انجام می‌شود. سازمان انتقال خون ناظر است و اگر بیمارستانی مشکل جدی داشته باشد، خون اورژانسی به این مراکز درمانی داده می‌شود.

شاخص اهدای خون کاهش یافته است

عشقی به افزایش شاخص اهدای خون در بین بانوان اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته شاخص اهدای خون بانوان از ۴.۳ به ۵.۳ درصد رسیده است. به طور کلی شاخص اهدای خون در پنج سال گذشته یک روند رو به کاهش داشته است.

او یادآوری کرد: یکی از عمده ترین دلایل افت شاخص اهدای خون، بازنشسته شدن نیروها و عدم صدور مجوز استخدام نیرو بود که در دو سال گذشته تلاش کردیم این وضعیت را تغییر دهیم.

عشقی بیان کرد: در حال حاضر شاخص اهدای خون به ۲۵ در هزار نفر رسیده است. با افزایش لجستیک سازمان انتقال خون و منابع انسانی، سعی داریم تا نحوه خدمت رسانی به مردم را ارتقا دهیم.

او ادامه داد: ۹۶ درصد از بیمارستان ها خون پایش شده را دریافت می‌کنند و امسال هم قصد داریم تمام مراکز درمانی، تحت پوشش خون پایش شده قرار بگیرند.

مدیر سازمان انتقال خون کشور افزود: بدون خودروی خون‌رسان در استان های پهناور نمی‌توان کار خون رسانی را به خوبی انجام داد. باید اعتبار سازمان انتقال خون افزایش پیدا کند. سازمان انتقال خون یک شبکه زنده است و در بحران کرونا در سیستان و بلوچستان شبکه خون رسانی ملی به خوبی خون مورد نیاز این استان را برطرف کرده است. 

عشقی بیان کرد: ما تولیدکننده مواد اولیه ایمونوگلوبولین وریدی ( IVIG ) هستیم و قادریم پلاسمای ایرانی را به خارج از کشور برای تامین داروهای مورد نیاز ارسال کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار