مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: نتیجه همکاری میان دانشگاه و صنعت باعث رفع مشکلات اقتصادی می‌شود.

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همکاری میان بخش‌های صنعتی و دانشگاه‌ها بدون شک یکی از زمینه‌هایی است که در همه کشور‌ها مطرح بوده و می‌تواند تاثیری تعیین کننده در اقتصاد و صنعت کشورهای مختلف داشته باشد و مشکلات اقتصادی را بهبود بخشد.

او افزود: برقراری ارتباط منسجم و سازمان یافته بین صنایع و دانشگاه‌ها یکی از نیاز‌های اساسی کشور است. این ارتباط به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را هم راستا با نیاز‌های جامعه و صنعت کرده و متخصصان و پژوهشگرانی را پرورش دهند که به معنای واقعی بتوانند نیاز‌های صنعت را برآورده کنند.

سیف تصریح کرد: در سال های اخیر همکاری‌های دانشگاه و صنعت در برخی زمینه‌ها دستاورد‌های مهمی برای کشور به ارمغان آورده است، اما هنوز هم اقدامات بسیار مهمی وجود دارد که انجام آن‌ها می‌تواند باعث هم افزایی و همکاری بیشتر دانشگاه‌ها و واحد‌های صنعتی شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوشبختانه در این راستا دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز اقدامات مناسبی را آغاز و برنامه‌ها و الگو‌های مفیدی در جهت توسعه قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت، بهبود دوره‌های کارآموزی، اشتغال فارغ التحصیلان، کمک به رفع چالش‌های ملی و موارد مشابه تعریف و اجرا کرده اند.

او ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور معاونین پژوهش و فناوری وزارتخانه ها، مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مختلف با هدف بهبود وضعیت ارتباط با جامعه و صنعت، آسیب شناسی ارتباط میان دانشگاه و صنعت، به اشتراک گذاری تجارب موفق و بررسی پیشنهادات مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی در تقویت این ارتباط از اهمیت زیادی برخوردار است.

توسعه کشور نیازمند حضور فعالیت همه جانبه مراکز پژوهشی است 

او اضافه کرد: توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است. در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است.

سیف تاکید کرد: از سوی دیگر به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیاز‌های گسترده‌ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ایجاد شده است. بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ کردن شرایط کشور، برنامه‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور فرآهم آید.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامه‌ای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی هم افزا، موجود نبوده است.

سیف اضافه کرد: طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام بخشیدن به اقدامات، برنامه‌ای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار