مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و دیرکاشت برنج تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با تاکید به لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و دیرکاشت برنج، گفت: هر ساله به دلایل مختلفی نظیر کشت دوم بعد از برداشت گندم و کلزا و کشت مجدد، برخی از بهره برداران خارج از تقویم زراعی به کشت برنج اقدام می‌کنند و زمینه افزایش تراکم جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه خوار را فراهم می‌کنند.

او افزود: علاوه بر آن، تداخل نسل ۲ و ۳ آفت، تاثیر پذیری روش‌های کنترل آفت، به ویژه مبارزه شیمیایی را کاهش می‌دهد.

زاغی با بیان اینکه برای مدیریت مطلوب آفت یاد شده در کشت مجدد و کشت‌های تاخیری، نکاتی را بایستی رعایت کرد، گفت: با توجه به اینکه در این برهه زمانی به دلیل دمای بالای هوا از پوشش نایلونی استفاده نمی‌شود، برای پیشگیری از تخم ریزی پروانه ساقه خوار در خزانه، بهره برداران باید از پشه بند بجای پوشش نایلونی خزانه‌ها استفاده کنند.

او نصب تله‌های نوری به تعداد حداقل ۲ تا ۳ عدد در هکتار اطراف خزانه به منظور شکار انبوه شب پره‌های ساقه خوار برنج و مبارزه شیمیایی در خزانه با سموم مایع رایج ۳ تا ۵ روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی را به بهره برداران توصیه کرد و افزود: مبارزه مکانیکی از طریق وارسی نشا‌ها قبل از انتقال به زمین اصلی برای حذف و امحاء بوته‌های حاوی دستجات تخم آفت در کاهش آلودگی مزرعه بسیار موثر است.

زاغی بازدید میدانی و در صورت لزوم مبارزه شیمیایی با گرانول‌های توصیه شده حدود ۲۰ روز پس از نشا هنگام تداخل نسل آفت در کاهش آلودگی و خسارت را موثر دانست.

او مبارزه مکانیکی از طریق حذف و امحاء بوته‌های آلوده به لارو ساقه خوار (غلاف برگ بوته‌های آلوده به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روشن بوده و براحتی با بوته‌های سالم که سبز رنگ است قابل تشخیص است) هنگام وجین دستی را مورد تاکید قرار داد.

زاغی شناسایی مزارع و ثبت آدرس، شماره تلفن و مشخصات دقیق بهره بردارانی که خارج از تقویم زراعی اقدام به کشت برنج کردند، از سوی کارشناسان پهنه مراکز را الزامی دانست و به بازدید مستمر هفتگی مزارع شناسایی شده برای تبادل اطلاعات، تصمیم گیری و برنامه ریزی مناسب برای تعیین زمان‌های مناسب مبارزه و مدیریت آفت تاکید کرد.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار