عضو شورای روستای جماعت‌زهی بخش پُلان چابهار گفت: دختربچه چهار ساله هنگام بازی در کنار هوتگ (گودال آب) روستای جماعت‌زهی پس از سقوط در آب، جان خود را از دست داد.

محمد ملانوازان، عضو شورای روستای جماعت‌زهی بخش پُلان چابهار در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:آتنا کودک چهار ساله قربانی هوتگ در روستای جماعت زهی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار شد.

به گفته وی، تعدادی از کودکان خردسال روستا در نزدیک هوتگ‌ها مشغول بازی بودند که یکی از آن‌ها در هوتگ سقوط کرد.

عضو شورای روستای جماعت‌زهی بخش پُلان چابهار گفت: ظاهراً کودک در حین بازی کنار هوتگ ناگهان سُر خورده و در همان لحظات ابتدایی غرق شده است و اعزام به مرکز درمانی هم نتیجه‌ای دربر نداشت و کودک فوت شد.

طی پنج سال اخیر بیش از ۲۰ نفر در هوتگ‌های شهرستان چابهار جان باخته‌اند.

هوتک یا هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره روان آب باران) منبعی برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام و توسعه کشاورزی و دامداری در دشتیاری، پُلان، پیرسهراب، تلنگ، باهوکلات، عورکی و منطقه سندها، دلگانها و کلانی‌ها است.

هوتک که به گودالی بزرگ برای ذخیره آب گفته می شود در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است. یک سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری و چابهار با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه از زمان‌های بسیار دور مرسوم بوده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که توسط بومیان منطقه حفر شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار