فروش گوشی های ارزان قیمت توسط شیائومی می تواند طیف گسترده ای از دلایل، از مشارکت های این کمپانی با دیگر شرکت ها تا مدل کسب و کار آنها، داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غیر ممکن است که شما تا به حال با سوال "چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟" مواجه نشده باشید! مطمئنا این سوال یا برای خودتون مطرح شده و یا یکی از اطرافیانتون. البته به شرطی که با شرکت شیائومی آشنا باشید. چون خیلی از افراد (خصوصا در کشورهای اروپایی) تا به حال، اسمی از این کمپانی که تنها یک دهه از فعالیتش میگذرد، نشنیده اند. هرچند که در ایران رقابتی پایاپای با برندهایی مثل اپل و سامسونگ دارد.

گذشته از اینها، یکی از سوال های رایج این هست که چرا گوشی های شیائومی با وجود بهره مندی از آخرین امکانات قیمتی ارزان دارد؟ چطور ممکن است که یک کمپانی دست رد به سینه سود کلانی که از این راه میتواند بدست بیاورد بزند؟؟

با این مقاله همراه باشید، چون قرار است که جواب سوالتان را از این مقاله بگیرید.

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

تعداد گوشی فروخته شده در جهان، در سال گذشته را میدانید؟ بیش از 1.5 میلیارد گوشی هوشمند در سال گذشته فروخته شده و این درحالیست که خیلی از مردم توانایی خرید گوشی هوشمند با برندهایی همچون اپل یا سامسونگ را ندارند.

این دقیقا جایی است که به نقطه ضعف دیگر برندها و نقطه قوت شیائومی تبدیل شده است. به همین راحتی شیائومی توانسته قشری را پیدا کند که بدون تبلیغات فراوان، محصولات خود را به آنها بفروشد؛ و البته همچنان در حال ادامه دادن به این مسیر است. شیائومی در این مسیر، گوشی روز به روز گوشی بیشتری می فروشد و از طرفی، کیفیت محصولاتش را هم بالا می برد.

فروش گوشی های ارزان قیمت توسط شیائومی می تواند طیف گسترده ای از دلایل، از مشارکت های این کمپانی با دیگر شرکت ها تا مدل کسب و کار آنها، داشته باشد. در طول این مقاله، ما قصد داریم دلایل مختلف این پدیده عجیب را بررسی کنیم.

 شیائومی، با استفاده از استراتژی های بازاریابی هوشمند و حتی با استخدام تعداد بسیار کمی نیروی فعال توانسته بازار را در دست بگیرد؛ از طرفی با تولید و فروش محصولات چندکاره (بجز گوشی همراه) سعی می کند تعادل را در سودآوری خود حفظ کند.

کاهنده هزینه

برخلاف سه برند برتر تلفن های هوشمند در جهان، شیائومی هزینه زیادی برای تبلیغات نمی کند.

بدون داشتن فروشگاه فیزیکی متعدد و فروشندگان و کارمندان زیاد، و تنها با تکیه بر تجارت الکترونیکی و فروش آنلاین، شیائومی موفق به کاهش هزینه های خود شده است.

شیائومی توانسته از طریق تبلیغات دهان به دهان و شبکه های رسانه های اجتماعی، در سطح جهانی به جایگاه فعلی خود برسد. (یعنی فردی که گوشی را خریداری کرده اینقدر از محصول این برند ناشناخته اما باکیفیت، راضی بوده که بدون اینکه قصد تبلیغ داشته باشد، تنها با به زبان آوردن رضایت خود از گوشی برای اطرافیان، باعث جذب مشتری برای کمپانی شده و یا از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند مشتری های زیادی را جذب کنند)

این روش تبلیغات به مراتب از تبلیغات هایی با هزینه های گزاف، مثمرثمر تر عمل می کند. همچنین شیائومی بیشتر به فروش محصولات از طریق سیستم عامل های آنلاین مانند آمازون تمرکز دارد و وقت و هزینه خود را صرف تاسیس فروشگاه های حقیقی نمی کند. البته فروش آنلاین باعث می شود سودی که دلالان و واسطه ها از معامله میبرند، حذف شود و محصول با قیمت واقعی خود، بفروش برسد.

تاثیر اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

شیائومی برای بازاریابی تلفن های هوشمند خود به تأثیرگذاران اجتماعی (همان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی یا سایر شبکه های اجتماعی) متکی است و تنها برندی است که در انجام این کار موفق بوده است.  مسلما در این راستا جلسه ها، کنفرانس ها و محافل تاثیرگذاری را با حضور افراد مهم در زمینه فعالیت خود، برگزار می کند؛ شیائومی انتقادات و پیشنهادهای کاربران را مدنظر قرار میدهد و بر محصولاتش اعمال می کند.

تمام این توجهات باعث می شود تجارت آنها پیشرفت کند

استفاده آنها از اینفلوئنسرها باعث می شود  تا سر و صدا در مورد "Xiaomi" در شبکه های اجتماعی گسترده تر شود مشتریان زیادی بدون تبلیغات فراوان بدست آورند.

شیائومی از ابتدا می دانست که شبکه های اجتماعی پتانسیل زیادی برای برندسازی و مارکتینگ دارند. و این برخلاف نظر دیگر برندها است که با بالا بردن قیمت محصول، هزینه تبلیغات خود را جبران می کنند.

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

 فروش های فوق العاده

شیائومی در زمان هایی مشخص، تعداد گوشی محدودی را برای فروش فوق العاده عرضه می کند. این کار به آنها کمک می کند تا در بازه ای کوتاه، محصولات خود را بفروش برسانند. شیائومی با تولید تعداد محدودی تلفن و فروش سریع آنها، بدون چالش خاصی، توانسته سود خوبی کسب کند.

تنها اشکال این است: با اینکه طرح فروش فوق العاده، موفقیت چشمگیری برای شیائومی داشت، اما به دلیل محدود بودن سهام، نتوانسته است پاسخگوی تمام مشتریانی باشد که مایل به خرید گوشی در این تخفیف ها هستند.

هزینه تولید پایین

در ادامه پاسخ به این که چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند، به بخش بعدی می رسیم. از آنجا که تلفن های هوشمند شیائومی در چین تولید و مونتاژ می شوند، هیچ یک از اجزای مورد نیاز مانند صفحه نمایش، چیپ ست و سایر قطعات مورد نیاز آنها هزینه ای ندارد. این باعث می شود که قیمت آنها در بازار جهانی نسبتاً پایین باشد.

در حالیکه اکثر برندهای دیگر که دستگاه های خود را در کشوری دیگر مونتاژ می کنند، مجبورند قطعات را از چین وارد کنند، پس ناچارند قیمت محصول خود را برای تأمین هزینه های خود افزایش دهند.

نتایج نشان می دهد هزینه تولید گوشی پرچمدار شیائومی Mi 10 حدود 400 دلار است و قیمت فروش آن تنها 670 دلار بوده است.

رئیس کمپانی، Lei Jun، بیان کرده که عواملی مانند: مالیات، هزینه پردازش، تلفات تولید، هزینه تحقیق و توسعه، حق ثبت اختراع و هزینه های عملیاتی، نیز باعث افزایش قیمت گوشی می شود.

مشارکت ها

آیا توجه کرده اید که علی رغم ارزان بودن، تمام گوشی های این کمپانی از چیپست های کوالکام پشتیبانی می کنند؟
این به لطف مشارکت شرکت های شیائومی و کوالکام است، کوالکام به Xiaomi اجازه داده تا تراشه های کوالکام را به صورت عمده و با قیمتی پایین تر نسبت به سایر شرکت ها خریداری کند.

همچنین شیائومی با MediaTek، که یک شرکت پیشرو در زمینه طراحی و تولید تراشه های الکترونیکی است نیز وارد مشارکت شده است. شیائومی حتی با FlipKart و سامسونگ نیز برای سهیم شدن در بازارهای منطقه و سایر نقاط، وارد مذاکره و همکاری شده اند.

داشتن روابط با شرکت های پیشرو باعث می شود محصولات شیائومی با نرخ کمتری نسبت به سایر شرکت هایی که فقط به واردات قطعات متکی هستند، تولید و فروخته شود.

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

قابل اطمینان بودن

کیفیت گوشی های شیائومی به دنیا نشان داده است که اگرچه در چین تولید می شوند، اما از اصول و قواعدی سخت گیرانه پیروی می کنند و بعد از بازرسی های لازم، به مشتری تحویل داده می شوند.

به همین دلیل است که در این مدت کوتاه توانسته جای پای خود را در کشورهای توسعه یافته نیز محکم کند. حتی گوشی های گران قیمت شیائومی نیز در کشورهای در حال توسعه مقرون به صرفه است که البته بدلیل کیفیت ساخت بالا، عمر طولانی دارند.

شیائومی حتی مراکز اختصاصی خدمات Mi را راه اندازی کرده است که به دلیل اخلاق کاری و مدت زمان کوتاه در برگرداندن گوشی هوشمند تعمیر شده شما، شهرت خوبی برای خود کسب کرده است.

بالا بودن کیفیت گوشی ها باعث می شود هزینه نگهداری آنها بسیار ناچیز باشد.

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

برند چند میلیون دلاری

بله، شیائومی یک برند چند میلیون دلاری است که تمرکز اصلی آن روی گوشی هوشمند نیست. آنها محصولات مختلفی تولید می کنند که مننبع درآمدشان است.

یکی از دلایل پیشرف شیائومی این سات که تنها به سود فروش گوشی متکی نیست، آنها با تولید و ارائه گجت ها و دستگاه های باکیفیت، توانسته دید جهانی نسبت به محصولات چینی را تغییر دهد.

شیائومی در زمینه های دیگری همچون تولید لپ تاپ، هدفون و .. نیز، وارد رقابت با غول های جهانی شده است و همینطور توانسته در سطح جهانی مشتری جذب کند. 

چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟

 بازار هدف

هدف اصلی شیائومی، بازار آسیای جنوبی است که میلیون ها نفر در گروه قشر متوسط قرار دارند و داشتن یک گوشی پیشرفته سامسونگ یا اپل برای انها مقدور نیست. در این کشورها، مشتریان قادر به پرداخت یکجای هزینه گوشی، بصورت نقدی، نیستند، پس شیائومی با گوشی های ارزان و باکیفیت خود بازار را در دست گرفته است.

شیائومی در جذب جوانانی که به دنبال یک دستگاه با به روزترین امکانات هستند اما بودجه لازم برای خرید آن را ندارند، بسیار موفق عمل کرده است. گوشی های شیائومی از نظر امکانات، دست کمی از اپل یا سامسونگ ندارند.و البته هر برندی قادر به ارائه گوشی ارزان با پیشرفته  ترین امکانات نیست.

 حذف سرمایه گذاری های غیرضروری

در ادامه پاسخ به سوال "چرا گوشی های شیائومی ارزان هستند؟" به این بخش می رسیم که بسیاری از شرکت ها برای کمک به تبلیغ محصولات خود در بازارهای محلی، سرمایه انسانی استخدام می کنند. شیائومی معتقد است که این یک سرمایه گذاری غیرضروری است.

Xiaomi یکی از معدود شرکت هایی است که تلفن ها را به مقدار محدود تولید می کند.
آنها زمانی شروع به تولید دور دوم گوشی ها می کنند که دور اول به طور کامل تولید و فروخته شده باشد. این موضوع به حفظ سرمایه شان کمک می کند.

فروش آنلاین، روشی سودآور

آنها با استفاده از این راه، در هزینه های زیادی صرفه جویی می کنند. تمام تلفن های آنها معمولاً توسط فروشندگان مجاز شیائومی به فروش می رسد. حتی لازم نیست آنها هزینه های زیادی را برای انبارداری صرف کنند.

جالب اینجاست که شیائومی به عنوان یک شرکت، پرسنل زیادی ندارد و افراد زیادی را استخدام نمی کنند؛ این امر به آنها کمک می کند سریعتر تصمیم بگیرند و بدان عمل کنند. برای همین در کمتر از یک دهه از هوآوی پیشی گرفتند.

Huawei کمپانی بزرگی است با کارکنان متعدد، و همین موضوع باعث شده تا زمان زیادی را صرف کند تا به نیاز بازار پاسخ دهد و فناوری و ایده های خود را نیز پیاده سازی کند.

شرکتی با این ذهنیت نسبت به فروش و خدمات، پولی را که می تواند در زمینه رشد و ارتقا ایده های خود صرف کند را بابت استخدام کارمندان متعدد خرج نمی کند.

مثلا: با اینکه شیائومی بازار گوشی هوشمند هند را در دست گرفته اما تعداد کارکنان آن در این کشور به زحمت به 100 الی 150 نفر میرسد. این روش شیائومی برای کاهش هزینه هاست.

ارائه فن آوری به روز

شیائومی خود را بعنوان شرکتی مطرح کرده که از فناوری های منسوخ شده استفاده نمی کند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که در زمینه تکنولوژی، پیوسته در حال تغییر است، پس این فناوری و تکنولوژی به روز و جدید است که نگاه ها را به سمت خود جذب می کند. مانند کار متفاوتی که شیائومی انجام داده است و بجای فروش حضوری، تنها به فروش آنلاین متکی است.

شیائومی در هر بار عرضه گوشی هوشمند خود، از پردازنده گرفته تا نمایشگر و ساختار گوشی های هوشمند، آخرین فناوری ها را  بر روی آنها اعمال می کند. و با این کار نشان می دهد که اگر مشتری می خواهد گوشی هوشمندی مجهز به جدیدترین فناوری ها داشته باشد، باید به سراغ این برند برود.

مدل تجاری منحصر به فرد

مدل تجاری شیائومی کاملاً منحصر به فرد است، برنامه این کمپانی برای آینده، تنها فروش تولید و فروش گوشی هوشمند نیست.

برنامه دقیق آنها برای آینده کمپانیشان، فروش محصولات دیجیتالی خود از طریق گوشی های هوشمند خود است. این را از تبلیغات بی شماری که بر روی گوشی های شیائومی هنگام استفاده از آن، می بینید می توان فهمید. (و از طرفی، کیفیت بالای گوشی های هوشمند این برندف مشتریان را مجاب می کند تا به کیفیت دیگر محصولات این کمپانی نیز اعتماد کنند و خریداری کنند.)

تبلیغات در واقع در سیستم تعبیه شده و کاربر در مورد آنچه که می بیند انتخابی ندارد.

نتیجه

با نتیجه گیری از آنچه گفتیم، می توان گفت که گوشی های شیائومی مقرون بصرفه، با کیفیت بالا و دارای مشخصات عالی هستند و واضح است استراتژی فروش شیائومی کاملا متفاوت بوده و توانسته کاری را انجام دهد که بسیاری از شرکت های بنام و قدیمی هم نتوانسته اند از عهده آن بربیایند.

نکته مثبت این است که شیائومی فقط در بازار گوشی های هوشمند فعالیت نمی کند و در زمینه های سیستم امنیت خانه، لپ تاپ ها و سایر لوازم الکترونیکی نیز قوی عمل می کند. شیائومی با استراتژی خود همچنان مقرون به صرفه ترین شرکت تولید کننده گوشی های هوشمند چینی در این کشور و حتی در جهان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار