نماینده بازرگانی روسیه در ایران روز گذشته از رشد چشمگیر مبادلات تجاری بین تهران و مسکو در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱ خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی نیوز، تجارت ایران و روسیه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری یافته است.

روز گذشته، نماینده بازرگانی کشور روسیه در ایران اعلام کرد: مبادلات تجاری بین روسیه و ایران در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۱، مبادلات تجاری ما ۱۵ درصد افزایش داشته است. این مسئله نشان دهنده رشد مثبت تجارت بین دو کشور در ابتدای سال جاری است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط کمیسیون اقتصادی اوراسیا، میزان تجارت بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲۲ میلیارد دلار بوده است که در این میان ارزش کالا‌هایی که از روسیه به جمهوری اسلامی ایران صادر شده ۱.۴۲ میلیارد دلار می‌باشد.

در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تجارت بین دو کشور در سال گذشته ۳۹.۸ درصد رشد داشته است.

پیش از این بازار مشترک اروپا گزارش داده بود که ایران به زودی در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل روسیه نیز است، گفتگو خواهد کرد.

گفتنی است که یک توافق‌نامه موقت بین ایران و کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۲۰۱۹ شکل گرفته است، اما مقامات این کشور‌ها معتقدند که یک قرارداد ثابت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که حجم تجارت‌های متقابل را افزایش دهند.

مبادلات تجاری فعلی بین کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران در سال گذشته به ۲.۹ میلیارد دلار رسیده است که ۱۸.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. در این میان، روسیه با میزان مبادلات ۷۸.۶ درصد شریک تجاری اصلی ایران است؛ در حالی که قزاقستان با ۱۱.۲ درصد و ارمنستان با ۸.۹ درصد به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار