قهرمان وزنه برداری دسته ۶۴- کیلوگرم زنان در المپیک توکیو، تا ۵ سال قبل شناختی روی این رشته نداشت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مود چارون، عضو تیم ملی وزنه برداری زنان کانادا که به تازگی در رقابت‌های المپیک توکیو موفق شد مدال طلای دسته ۶۴- کیلوگرم را به دست آورد، در حالی قهرمان المپیک شد که تا ۵ سال پیش حتی این رشته را در تلویزیون هم ندیده بود.

این ورزشکار کانادایی وزنه برداری را به صورت تفریحی شروع کرد و تمرینات آن بسیار کسل کننده می‌دانست. او تا المپیک ۲۰۱۶ ریو حتی در یک مسابقه بین‌المللی هم شرکت نکرده بود.

چارون در دوران نوجوانی در رشته‌های ژیمناستیک، شیرجه و ورزش آکروباتیک فعالیت می‌کرد.

او می‌گوید:" اولین باری که وزنه‌برداری را از تلویزیون دیدم المپیک ۲۰۱۶ ریو بود. در اصل من وزنه برداری انتخاب نکردم بلکه وزنه‌برداری مرا انتخاب کرد و وقتی این اتفاق افتاد من واقعاً برای آن تلاش کردم. "

حالا چارون دارنده مدال طلای مهمترین رویداد وزنه برداری جهان و اولین زن کانادایی است که در بازی‌های المپیک روی سکوی نخست قرار  گرفته است.

چارون ژیمناستی ماهر و دانشجویی بسیار درسخوان بود و از وقتی که همه برنامه‌های خود را کنار گذاشت تا روی ورزش وزنه برداری تمرکز کند، رکورد‌ها را یکی پس از دیگری جا به جا کرد.

او قبل از المپیک توکیو در مصاحبه‌ای گفت:" همه چیز را برنامه ریزی کرده بودم. دانشگاه تمام شد و من آماده بودم که مستقیماً بعد از بازی‌های المپیک به مدرسه پلیس بروم. همه آزمون‌ها برنامه ریزی شده بود، اما به خاطر کووید ۱۹ به تعویق افتاد. من می‌خواهم یک افسر پلیس شوم. "

چارون المپیک توکیو را با عنوان" اولین المپیک من و شاید تنها فرصت من " توصیف کرده بود، اما حالا شاید او در تفکرات خود تجدید نظر کند.

این ورزشکار ۲۸ ساله از یک خانواده ورزشی نیست، اما از سنین کودکی در ورزش فعالیت می کرده است. او می‌گوید:" وقتی ژیمناستیک را شروع کردم، چهار سال داشتم، در هفت یا هشت سالگی در مسابقات شرکت کردم و تا ۱۷ سالگی در این رشته بودم. "

این ورزشکار سپس به ورزش‌های آکروباتیک رو آورد،اما به دلیل مصدومیت‌های فراوان آن را کنار گذاشت.او می‌گوید:" وقتی که کوچک بودم می‌خواستم در رشته ژیمناستیک به المپیک بروم. "

چارون درباره نحوه روی آوردن به وزنه‌برداری گفت:" واقعاً وقتی که این ورزش را به طور جدی شروع کردم از آن لذت نمی‌بردم. در ژیمناستیک و ورزش آکروباتیک، حرکات متنوعی وجود دارد، اما رشته وزنه برداری فقط دو نوع حرکت دارد و تمرین آن کسل کننده است، اما مربی ام سرژ کریستین با تاکید به من می‌گفت که می‌توانم در وزنه‌برداری موفق شوم. من هم خودخواهی را کنار گذاشتم و به سراغ ورزشی رفتم که مرا انتخاب کرده است. "

چارون اواخر سال ۲۰۱۶ در مسابقات داخلی کانادا به قهرمانی رسید و در مراسم اهدای مدال، کریستینه جیرارد قهرمان المپیک لندن مدال را به گردن او آویخت. همین امر باعث شد تا این وزنه‌بردار به طور جدی به این رشته فکر کند.

قهرمان المپیک توکیو در شروع مسابقات انتخابی واقعاً فکر نمی‌کرده است شانسی داشته باشد، اما همه چیز تغییر کرد، رقیبان مهم او به دلیل مصدومیت یا دوپینگ از دور مسابقات خارج شدند و او هم عملکرد خود را بهبود بخشید و قهرمان رقابت‌های کشور‌های مشترک المنافع و پان آمریکا شد.

از شروع مسابقات انتخابی المپیک توکیو در اواخر سال ۲۰۱۸ چارون رکورد خود را ۱۲ کیلو افزایش داد و سخت تلاش کرد.


بیشتر بخوانید


 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار