نماینده مردم طوالش در مجلس به بیان توضیحاتی درباره دلایل خود برای مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در مخالفت با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی،  گفت: امیدواریم نیت طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران خیر بوده باشد. صیانت یعنی نگهداری و حفظ، کاربران هم در قانون مشترکان و مردم هستند. ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس اگر به دنبال حفظ حقوق آنها هستیم، باید دغدغه‌های مردم را داشته باشیم.

محمدیاری ادامه داد: مردم خودشان بهترین تمیز دهندگان در استفاده از فضای مجازی هستند. اگر بخواهیم دغدغه‌ واقعی مشترکان که مردم هستند در فضای مجازی را رصد کنیم امروز می‌بینیم که با مطرح شدن این طرح متاسفانه عده‌ی زیادی از کاربران فضای مجازی ابراز نگرانی کرده اند. امروز فضای مجازی یکی از بستر‌های مهم برای کسب و کار است.

محمدیاری توضیح داد: اگر به اکثر بند‌های این طرح نگاه کنیم می‌بینیم که بسیاری از محدودیت‌هایی که اعمال کرده ایم به کسب و کار مردم و خود اشتغالی آسیب می‌زند. این طرح ابتدا با موادی مطرح شد، ولی امروزه ۷۰ درصد تغییر کرده است و برخی اعتقاد دارند که این طرح باید ۱۰۰ درصد تغییر کند.

نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پلتفرم‌هایی که در داخل و خارج وجود دارد در همین طرح پیشنهاد شده که ۴ ماه به پلتفرم‌های خارجی فرصت داده شود که دفاتر خود را در ایران بعد از اینکه این قانون اجرایی شد راه اندازی کنند، ولی با وضعیت تحریم امکان عملی شدن این موضوع وجود ندارد.

محمدیاری با بیان اینکه در این طرح پیش بینی شده اگر این دفاتر ظرف ۴ ماه راه‌اندازی نشوند باید فیلتر شوند خاطر نشان کرد: وقتی این پیام رسان‌ها فیلتر شوند و جایگزینی هم برای آنها وجود نداشته باشد مردم آسیب خواهند دید، ما نیاز داریم چراکه در این عرصه دقت کنیم و کار کارشناسی نیاز است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ما با دولت انقلابی رئیسی رو به رو هستیم. اگر بخواهد این طرح کارشناسی و پخته باشد، باید کارشناسی شده و با دخالت دولت باشد و علاوه بر این رضایت مندی مردم را هم در پی داشته باشد.

محمدیاری ادامه داد: اگر به این طرح مراجعه کنیم می‌بینیم که با بنگاه‌های خصوصی هیچ تعامل و مفاهمه‌ای نشده است، این بنگاه‌ها، خصوصی تلقی هستند و باید مرجع تشخیص و مشورت باشند که در این طرح دیده نمی‌شود. اگر بخواهیم اقدامات سلبی انجام دهیم قطعا نتیجه معکوس خواهد بود. آیا با اقدامات سلبی می‌توان جلوی این مسائل را گرفت؟ قطعا این هدف محقق نمی‌شود. دغدغه‌ی مقام معظم رهبری برای ما در فضای مجازی اصل و خط قرمز است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب ادامه داد: رهبری فرمودند که فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است. اگر ما با کار کارشناسی نوانیم این موضوع را در قالب یک لایحه جامع و مانع از جانب دولت جدید مصوب کنیم، بذر ناامیدی در جامعه کاشته ایم که دود آن به چشم دولت آقای رئیسی خواهد رفت.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس گفت: در فضای مجازی حدود ۹۰۰ هزار کسب و کار شخصی وجود دارد که بستر آن‌ها بیشتر در تلگرام، واتساپ و اینستاگرام است و خرید و فروش در این بستر محقق می‌شود. اگر بخواهیم بدون کار کارشناسی این بستر را ببندیم عده‌ زیادی از مردم آسیب می‌بینند. ما نمایندگان شهر‌های کم برخوردار بیشتر با بی کاری مواجه هستیم و بیشترین مراجعان مردم به ما درباره بی کاری است. وقتی نمی‌توانیم شغلی برای مردم فراهم کنیم لذا نباید دست و پای آن‌ها را هم بگیریم.

محمدیاری تصریح کرد: بستر فضای مجازی هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد، ولی در مقابل باید چارچوبی برای آن تعیین شود تا افراد سوء استفاده‌گر نتوانند از این بستر سوء استفاده نکنند، در این بستر هم آسیب و هم سود وجود دارد. ولی ما باید با کار کارشناسی آن چیزی که در اختیار نماینده است در اختیار تمام نمایندگان مجلس قرار بدهیم، نه اینکه با اصل هشتاد و پنجی کردن آن دسترسی به آن را محدود کنیم. من مخالف هستم که این طرح به کمیسیون خاص ارجاع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار