معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تمام اعتقاد و اهتمام ما در این معاونت این است که در استان نباید یک ایرانی بدون شناسنامه بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، کوثریمعاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ابوذر  گفت: یکی از مشکلات ما در استان سیستان و بلوچستان موضوع افرادی است که مشکلات هویتی دارند و به درست یا غلط مدعی ایرانی بودن هستند.

وی ادامه داد: طرح‌های مختلفی تا اکنون برای به صفر رساندن یا کم کردن آمار افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان انجام شده، اما همچنان دارای بالاترین آمار کشوری در این زمینه در استان هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای رسیدگی دقیق به این موضوع در سال ۹۲ کمیسیونی در ذیل شورای تامین استان با عنوان فاقدین شناسنامه و مشکوک التابعین تشکیل داده شده است.

وی ادامه داد: مساله فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان علت‌های مختلفی دارد که مهمترین آن بر می‌گردد به وسعت زیاد استان و هم مرزی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان که ثبات سیاسی پایداری ندارند و وجود خلا‌های مرزی باعث مهاجرت گسترده اتباع این دو کشور به استان و سکنی گزیدن آن‌ها شده است.

کوثری اظهارداشت: از دیگر علل افزایش مدعیان هویت ایرانی و طولانی شدن روند رسیدگی‌ها به این موضوع، ارتباطات فامیلی و خویشاوندی ساکنان دو سوی مرز بوده که از گذشته تا به اکنون ادامه داشته و دارد و تشخیص ایرانی بودن و نبودن را برای متولیان امر پیچیده کرده است.

وی با بیان اینکه عمل به این گفته ما مستلزم یک برنامه‌ریزی دقیق به همراه حفظ همه ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های کار است تصریح کرد: موضوع کسب تابعیت و شهروندی ابعاد چندگانه مانند ابعاد حاکمیتی، ابعاد حقوق شهروندی، ابعاد اخلاقی و انسانی و البته سایر ابعاد دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ما بعنوان حاکمیت باید همه این ابعاد را با هم ببینیم تا از در غلطیدن در ورطه افراط و تفریط بپرهیزیم ادامه داد: اینکه مثلا شهروندی از مرکز کشور به این استان می‌آید و مثلا می‌رود شیرآباد زاهدان و جمعیت قابل ملاحظه افراد فاقد شناسنامه را می‌بیند و سخنی هم از سر همدردی می‌گوید احتمالا آدم مغرضی نیست، اما اشکال کار این است که او تنها از بعد به ظاهر اخلاقی یا انسانی به مساله می‌نگرد و سایر ابعاد را نمی‌تواند ببیند.

وی افزود: مثلا همسایگی با کشوری که موج افراطی‌گری و رادیکالیسم در آن موج می‌زند و روزانه تعداد زیادی از همین افراد در حال تردد به سیستان و بلوچستان هستند را نمی‌تواند ببیند انتظار هم البته نمی‌رود که ببیند که این موضوع می‌تواند چه تبعات امنیتی برای ما داشته باشد.

کوثری اظهارداشت:، اما ما بعنوان حاکمیت نمی‌توانیم به این موضوع تک بعدی نگاه کنیم و تصمیماتی از روی احساس و بدور از تعقل سیاسی و آینده‌نگری بگیریم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار