ماژول روسی در پی جدایی از ایستگاه فضایی بین المللی، در جو زمین سوخت

ماژول روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی که یکی از قدیمی‌ترین قسمت در این ایستگاه بود، جدا شد و در جو زمین سوخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ هیچ چیز برای همیشه دوام ندارد و طبق همین اصل اوایل صبح دوشنبه، یک ماژول ایستگاه فضایی بین المللی که متعلق به کشور روسیه است، از این ایستگاه جدا شد و بعداً در جو سوخت و قطعاتی از آن در نهایت در اقیانوس آرام سقوط کرد. به زودی ماژول جدید Nauka جایگزین این ماژول خواهد شد.


بیشتر بخوانید


ماژول روسی ۲۰ ساله بود

ساعت ۶:۵۵ صبح دوشنبه بود که سفینه حمل بار و بدون سرنشین Progress MS-16 همراه با ماژول روسی Pirs از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شد و هر دو کنترل شده به جو وارد شدند و کاملا سوختند. ماژول Pirs در ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ پس از راه اندازی اولیه به مدت ۲۰ سال به طور مداوم فعالیت می‌کرد. ماژول پیرس به روسی اسکله ترجمه شده و برای جایگزینی توسط ماژول جدید Nauka که ماژول چند منظوره آزمایشگاهی نیز نامیده می‌شود، از رده خارج شد. این ماژول چهارشنبه گذشته به مدار زمین منتقل شد و قرار است ۲۹ ژوئیه به ایستگاه فضایی وصل شود.

جدایی ماژول روسی از ایستگاه فضایی بین المللی و سوختن در فضا

مقامات روس قصد داشتند روز جمعه ۲۳ ژوئیه پیرس را از ایستگاه فضایی جدا کنند، اما پس از ایجاد چندین مشکل در ماموریت Nauka، این مشکل سه روز عقب افتاد. شنبه گذشته تایید شد که Nauka اجازه دارد به ایستگاه فضایی برود و اولگ نوویتسکی و پیوتر دوبروف دو فضانوردی هستند که برای این جدایی آماده شدند. این فضانوردان دریچه انتقال بین بخشی روسی و پیرس را بستند و فشار داخلی ایستگاه را قبل از جدا شدن تایید کردند.

شنبه گذشته، سرانجام تأیید شد که ناوکا می‌تواند به ISS راه یابد و فضانوردان Roscosmos اولگ نوویتسکی و پیوتر دوبروف شروع به آماده سازی برای اتصال بزرگ می‌کنند. آن‌ها دریچه‌های انتقال بین بخش روسی ISS و پیر را بستند و یکپارچگی فشار ایستگاه را قبل از جدا شدن تأیید کردند. ماژول پیرس با اندازه ۱۶ فوت (۴.۹ متر) طول و ۸.۴ فوت (۲.۶ متر) عرض و وزن ۸ هزار و ۴۶۱ پوندی (۳ هزار و ۸۳۸ کیلوگرم)، پس از ۲۰ سال با موفقیت از ایستگاه فضایی جدا شد و سوخت. ایت ماژول در ۲۰ سال اخیر آزمایشگاهی علمی-کاربردی بوده است.

جدایی ماژول روسی از ایستگاه فضایی بین المللی و سوختن در فضا

پس از جدا شدن ماژول و فضاپیما، آن‌ها به یک فاصله امن منتقل شدند. سازمان فضایی روسیه گفت: "پس از سوختن بیشتر این فضاپیما‌ها در جو، ساختار باقی‌مانده در منطقه‌ای غیر قابل کشتیرانی در اقیانوس آرام سقوط کرد. در حال حاضر روسیه آماده است تا فضاپیمای جدید را در مدار مستقر کند و پس از اتصال، فضانوردان فضای بیشتری برای بار، تجهیزات و آزمایشات علمی در اختیار خواهند داشت. گفتنی است، ماژول ورودی بازوی رباتیک جدیدی را نیز ارائه می‌دهد که توانایی سرویس دهی به روسیه در ISS را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار