دانشمندان موفق به ساخت تلسکوپ‌های بالونی شدند که می‌تواند تصاویری با وضوح و کیفیت هابل ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از یونیورس؛ باوجود گران بودن پرتاب ماهواره به فضا، وجود آن‌ها برای ستاره شناسی ضرورت دارد. تلسکوپ‌ها به خارج از جو فرستاده می‌شوند و در حال حاضر با طراحی و توسعه تلسکوپ بالونی جدید امکان کاهش هزینه ارسال تلسکوپ به فضا وجود دارد.


بیشتر بخوانید


تلسکوپ بالونی با کیفیتی برابر با هابل

جو کره زمین و الگوی آب و هوایی این سیاره مانعی برای ثبت تصاویر مناسب از فضا می‌شود و اگر در این تصویربرداری ابر‌ها از جلوی هدفی خاص در فضا عبور کنند، تصویر نهایی کاملا خراب می‌شود و تاکنون برجسته‌ترین تصاویر فقط توسط هابل ثبت شده است. در حال حاضر، اما تیمی از محققان دانشگاه‌های دورهام در تورنتو و پرینستون راهی جدید برای تصویربرداری از فضا ایجاد کرده اند که در آن دیگر به پرتاب ماهواره نیازی نیست و دانشمندان می‌خواهند از بالون استفاده کنند.

تلسکوپ بالونی با کیفیتی برابر هابل ساخته شد

محققان قصد دارند در این پروژه از تلسکوپ تصویربرداری فشار بالای بالنی (SuperBIT) که از یک بالون پر شده از هلیوم و به اندازه استادیوم فوتبال است برای بالا بردن تلسکوپ پنج متری تا ارتفاعی ۴۰ کیلومتری استفاده کنند. در این ارتفاع، تجهیزات بالاتر از ۹۹.۵ درصد جو زمین قرار می‌گیرند و توانایی ثبت تصاویری فوق العاده مانند هابل را دارند.

فناوری تلسکوپ به خودی خود چیز خاصی نیست و نکته جالب توجه و مهم بالون است. در گذشته چنین بالون‌های بزرگی توانایی حفظ فشار خودشان را برای مدت طلانی نداشتند، اما اکنون ناسا موفق به ساخت بالونی پر فشار شدند که قادر است هلیوم را ماه‌ها حفظ کند و همین ویژگی به تلسکوپ اجازه می‌دهد که داده‌ها را با وضوح بالا جمع آوری کند.

تلسکوپ بالونی با کیفیتی برابر هابل ساخته شد

آرایه‌ای متصل به بالون به ثابت ماندنش کمک خواهد کرد. در یک پرواز آزمایشی که در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت، تلسکوپ در طی یک ساعت فقط کمتر از ۱/۳۶۰۰۰ درجه تغییر وضعیت داشت. دقت زیاد و تمرکز بالا روی یک نقطه در طولانی مدت برای ثبت تصاویر طولانی ضروری است و به نظر می‌رسد SuperBIT این آزمایش را با موفقیت از سر گذراند.

مزیت دیگری که این بالون نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تلسکوپ دارد این است که در نهایت سقوط خواهد کرد. بیش از ۳۰ سال است که هابل در حال تصویربرداری از فضا است و از تجهیزات ۳۰ سال قبل استفاده می‌کند و تعمیر این تجهیزات دشوار است. در حالی که استفاده از تلسکوپ‌های بالینی می‌تواند باعث ارسال تلسکوپ‌های جدید و به روز به فضا شود و می‌توان آن‌ها را فقط چندماه پس از تلسکوپ قبلی به فضا فرستاد.

تلسکوپ بالونی با کیفیتی برابر هابل ساخته شد

گفتنی است که طراحی، ساخت و ارسال تلسکوپ بالونی ارزان و حدود ۵ میلیون دلار اعلام شده است. اولین عملیات ارسال این تلسکوپ برای آوریل سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده و قرار است از واکانا در نیوزیلند به فضا فرستاده شود. گفته شده این تلسکوپ‌ها با باتری خورشیدی شارژ می‌شوند و تصاویری از آسمان شب را ثبت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
اگه بتونن لنزش رو یه ماه رو یه نقطه دقیقا ثابت نیگر دارن دیگه پرتاب جیمز وب بیخوده
آخرین اخبار