استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مزیت‌های زیادی استان سیستان و بلوچستان دارد که دولت جدید باید به مزیت‌های استان توجه کند.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت‌های دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای یک سند آمایش بوده و نقش استان در کشور و منطقه در این سند دیده شده است.

وی افزود: مزیت‌های زیادی استان سیستان و بلوچستان دارد که فقط مربوط به جمهوری اسلامی نیست بلکه این مزیت‌ها برای کشور‌های اطراف مانند افغانستان و ... نیز است که می‌توانند از آن بهره مند شوند، این مزیت‌ها شامل: کریدور جنوب به شمال، سواحل و دریای مکران و عمان، بستر ترانزیت.

موهبتی با اشاره به اینکه دولت جدید باید به مزیت‌های استان سیستان و بلوچستان توجه کند، ادامه داد: این استان محل اتصال ایران با پاکستان است و پاکستان ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد به همین منظور سیستان و بلوچستان نقطه استراتژیت برای جمهوری اسلامی تلقی می‌شود، علاوه بر آن پاکستان پل ارتباطی ما با دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند است. چین، هند و پاکستان نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و این نکته بسیار حائز اهمیت است، به همین منظور استان سیستان و بلوچستان از جهت ترانزیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: دولت آینده باید به بندر شهید بهشتی که تنها بندر اقیانوسی ایران است توجه ویژه‌ای داشته باشد چراکه این بندر می‌تواند در ۴۷ بندر دریای عمان نقش آفرینی کند و اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بحث دریا محوری در برنامه هفتم است، افزود: این موضوع باید مورد توجه دولت جدید باشد چراکه به دنبال آن صنایع آب بر می‌تواند در این سواحل نقش گیرد و اثرگذاری داشته باشد.

موهبتی با اشاره به اینکه کشور ما خشک است، گفت: در سال‌های آینده نیاز است مانند برخی از کشور‌ها از آب دریا بهره برداری کرده و آب را شیرین کنیم. بحث شیلات و آبزی پروری یکی از راه‌های اثرگذار برای درآمدزایی است و می‌تواند تامین کننده پروتئین کشور باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: استعداد‌های دیگری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد مانند؛ کشاورزی که محصولات گرمسیری و استوایی در این منطقه قابل تولید است و باید به آن توجه شود. علاوه بر این استان دارای معادن مختلفی مانند مس، طلا و ... است که مورد بهره برداری قرار گرفته و باید مورد توجه دولت جدید نیز باشد.

وی درباره چالش‌های مردم استان سیستان و بلوچستان، گفت: به آموزش نیروی انسانی جوان باید توجه شود دانشگاه‌های استان باید افزایش یابد، عقب ماندگی زیادی در آموزش و پرورش داریم، در تعداد معلمان، کلاس‌های درس و سرانه آموزشی در استان دارای مشکل هستیم.

موهبتی خاطرنشان کرد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان باید با حداکثر سرعت انجام شود چراکه گاز برای تولید صنایع مختلف نیز لازم است، بهبود وضعیت جاده‌های استان و تامین آب شرب لازم برای استان اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود، امیدواریم همگی دولت جدید را همراهی کنند تا موفق عمل کند چراکه اگر دولت موفق نباشد همه مردم آسیب می‌بییند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
بد بخت تراز مردم سیستان هیچ شهری نیست با طوفاناش
آخرین اخبار