تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" مهاباد خشک شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین المللی "قوپی باباعلی" این شهرستان به علت کم آبی و خشکسالی خشک شد.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با توجه با کاهش بارش‌های امسال، تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" این شهرستان خشک شد و احیای آن نیازمند ایجاد حق‌آبه از منابع آبی است.

سخنور افزود: این تالاب طی ماه‌های اخیر یک میلیون متر معکب آبگیری شده بود، اما تابستان امسال بر اثر تبخیر و خشکسالی به طور کامل خشک شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تالاب‌های فصلی به دلیل اینکه از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد متاسفانه فقط ۱۰ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.

او ادامه داد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اختصاص نیافتن حق‌آبه به این تالاب و کاهش آب زه‌کش‌ها و چشمه‌های منتهی به این تالاب، آب آن به شدت کاهش پیدا می‌کرد و با بارش باران پاییزی دوباره احیا می‌شد.

او با اشاره به اینکه تالاب "قوپی باباعلی" مهاباد یکی از تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان است، اذعان کرد: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و در فصل‌هایی که دارای آب است، پرندگانی نظیر اردک سرسبز، سرحنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.