انگلیس در حال اعزام بزرگترین ناوگان دریایی خود در چند دهه اخیر، به دریای چین جنوبی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، ناو هواپیمابر اچ ام اس کوئین الیزابت توسط شش کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس، یک زیردریایی و ۱۴ بالگرد نیروی دریایی همراهی می‌شود. حضور این ناوگان در منطقه بحث برانگیز دریای چین جنوبی می‌تواند سبب ایجاد تنش‌هایی با چین شود.

این بزرگترین و قدرتمندترین کشتی جنگی نیروی دریایی انگلیس است. ناو هواپیمابر اچ ام اس کوئین الیزابت با همراهی کشتی‌های جنگی در حال مستقر شدن در دریای چین جنوبی است. این بزرگترین انباشت ناوگان نیروی هوایی و دریایی انگلیس طی سال هاست. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد استقرار این ناوگان می‌تواند به تقویت قدرت نرم این کشور همانند باور به دموکراسی و اجرای قانون کمک کند. تحلیلگران می‌گویند مسائل ژئوپلتیکی مطرح است.

چارلی تایر استاد دانشگاه نیو ساوت ولز گفت: "این مسئله‌ای مهم است، زیرا تنش‌هایی بر سر تایوان وجود دارد و انگلیس و سایر قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند شاهد آغاز درگیری مسلحانه در آن منطقه باشند و لذا آن‌ها باید نشان دهند کشورشان تمایل دارد علیه روند توسل به زور دست به اقدام بزند. این اقدام همچنین یک نشانه برای دولت بایدن است که انگلیس یک بازیگر و هم پیمان است و در اروپا گیر نکرده است، بلکه به صورت مستقل اقدام می‌کند. "

انتظار می‌رود این ناو هواپیمابر در دریای چین جنوبی مستقر شود، دریایی که چین ادعای حاکمیت بر بخش گسترده‌ای از آن را دارد. بخشی از مأموریت این ناوگان شامل این موضوع می‌شود تا آزادی ناوبری را در دریای چین جنوبی نشان دهد، اما دولت چین این اقدام را تحریک آمیز می‌داند.

طی سال‌های اخیر، چین هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده و همچنین ادعا‌های صریح تری را در ارتباط با دریای چین جنوبی مطرح کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار