محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کامیونهای وارداتی سه سال کارکرد نیاز به گواهی اسقاط ندارند؟ گفت: چندی پیش این موضوع در یکی از روزنامهها مطرح شد که الزام به ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات، لغو شد، این تیتر بر اساس نامهای بود که گمرک زده بود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ادامه داد: قانونی به نام احکام دائمی توسعهای کشور داریم که در ماده ۳۰ این قانون بند ث راجع به خودروهای فرسوده و واردات کامیونهای سه سال کارکرد گفته شده است.
به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در تبصره ۲ ماده ۴، گفته شده است که به ازای اسقاط هر کامیون موضوع این ماده، سود بازرگانی کامیون وارداتی ۲۵ درصد کاهش مییابد؛ یعنی این اسقاط باعث میشود ۲۵ درصد سود بازرگانی کم شود.
این مقام مسئول افزود: در ۱۴۰۰/۰۴/۱۱ آقای مداحی معاون امور گمرکی برای جلوگیری از انباشت کامیونهای وارداتی سه سال کار کرد، پیشنهادی میدهد، چرا که کامیونهای سه سال کارکرد فراوانی وارد گمرکات شدند و انباشت شدند و این باعث دردسر آنها شد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده افزود: پیشنهاد این بود که شما برای شماره گذاری اسقاط، به خودرو نیاز دارید، اما برای ترخیص از گمرک نیاز نیست، بنابراین برای اینکه انبار گمرک مقداری خلوت شود، نیازی نمیبینیم که در مرحله ترخیص از گمرک، ماشین فرسودهای برای اسقاط ارائه شود، بگذارید آن را در شماره گذاری بگیرید، یعنی یک مرحله کار خود را سبک کردند.
مشهدی شریف گفت: در زمان شماره گذاری اسقاط را مطرح می کنند که باید حتما انجام شده باشد، بنابراین لغو قانون نیست بلکه یک مرحله به عقب افتادن است، برخی معتقد هستند که خلاف قانون است. قطعا انجمن صنفی نامههای اعتراضی خواهد زد.
انتهای پیام/