در پی کاهش شدید نزولات جوی برآمده از تغییر اقلیم و برخی سوء مدیریت‌ها نفس‌های ییلاقات طرقبه و شاندیز به شماره افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حسن حسینی فرماندار طرقبه و شاندیز گفت همکنون هفت رودخانه دائمی طرقبه و شاندیز خشک شده است و در پی کاهش بارش‌ها و بروز خشکسالی طی امسال، آب این مایه حیات و آبادانی در هفت رودخانه دایمی طرقبه‌شاندیز جریان ندارد و تنها آبی اندک در سرچشمه رود‌ها و کانال‌های فرعی آن روان بوده و در حال حاضر ادامه مسیر این رودخانه‌ها خشک شده اند.

او افزود: ضرورت انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری و لایروبی سد‌ها و توسعه جنگل کاری مهم است و اکنون رودخانه‌های «کنگ» و «زُشک» در دشت سوران که تامین کننده آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی و چاه‌های آب شرب مشهد هستند، متاثر از کاهش بارندگی‌ها از جریان افتاده اند همچنین رودخانه‌های مج و مغان که آب آن‌ها به سد طرق می‌ریخت، نیز خشکیده و رودخانه‌های کردینه، ازغد و دهبار نیز که در انتهای مسیر خود به بند گلستان سرازیر می‌شدند، اکنون آبی ندارند.


بیشتر بخوانید



فرماندار طرقبه و شاندیز ادامه داد: تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها و نبود اراده لازم در برخورد با تخلفات در این حوزه و علاوه بر آن متاسفانه اضافه برداشت و  جایگزین نشدن آب و نبود امکانات و اراده برای اعمال قانون ذخایر سطحی و زیر سطحی آب را به مرحله هشدار رسانده است.

سید حسن حسینی بیان کرد: مدیریت همگانی مصرف و نظارت کامل بر چرخه آب با هدف مدیریت بهتر در این حوزه برای عبور از تنش آبی خواهد شد.

انتهای پیام//م.ذ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.