سردار حمیدی افزود:گردانندگان حیوانات می توانند آن ها را در داخل جعبه مخصوص خود قرار دهند و آن را حمل کنند. اما زمانی که حیوان رها شده باشد نمی توان کاری کرد.
وی درباره نحوه ثبت جرایم برای خاطیان طرح منع تردد شبانه گفت: سازمان ها و کارهایی که شیفت شبانه دارند از پلیس راهور مجوز گرفته اند و می توانند به راحتی تردد کنند همچون شبکه بهداشت و درمان که نیاز به تردد دارند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه افزود: جرایم برای افرادی که مجوز ندارند به قوت خود باقی است و قانون منع تردد شبانه خودرو ها در سطح شهر طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا لازم الاجرا است. این جریمه ۲۰۰هزار تومان برای خاطیان قانون خواهد بود.
سردار حمیدی اظهار کرد: از امروز، پس از پایان تعطیلات، به چرخه عادی برگشته ایم. کلیه برنامهها و طرحهای ترافیکی و محدودیتهایی که از قبل وجود داشتند، به قوت خود باقی است. طرح ترافیک، محدودیت شبانه و کنترلها و نظارتهای روزانهای در سطح شبکه شهری وجود دارد.
وی افزود: یک سری اتفاقات رخ داد که ماحصل آنها کاهش حوادث بود. به نسبت سه ماه اول سال گذشته، وضعیت بهتری داریم. با هدف غایی فاصله زیادی داریم، اما در مسیر درستی هستیم.
سردار حمیدی تصریح کرد: در سطح شهر، طرح موتوریار ادامه دارد. نزددیک ۹۸ هزار و ۳۱۱ نفر طی چند ماه گذشته در قالب طرح موتوریار پلیس راهنمایی و راننندگی تهران بزرگ، آموزش میدانی دیده اند و موتور سیکلت هایشان به پارکینگ هدایت نشد.
رئیس پلیس راهور تهران عنوان کرد: اثر مثبت دیگری که این طرح داشت آن بود که برای اولین بار در دو، سه سال گذشته، دو درصد تخلفات و حوادث موتور سیکلتها کاهش پیدا کرد. سال گذشته، کاهش حوادث و تخلفات و رشد خوبی در اقداماتمان داشتیم، اما در مورد موتور سیکلت، وضعیت خوبی نداشتیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، اقداماتی که در ۴ ماه اول سال صورت گرفته اند، اثر خود را در کاهش حوادث و تخلفات موتورسیکلت سواران نشان داده است و تداوم این طرح در دستور کار است. شهرداری تهران نیز حمایت خود را نشان داده است.
سردار حمیدی گفت: ما از کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند، دعوت میکنیم. از جامعه شناسان، روانشناسان، مردم، اصحاب رسانه و تمام افرادی که میتوانند به ما در ارتقای کیفیت طرحهای این چنینی کمک کنند، استقبال میکنیم و خود را هماهنگ با مردم و نظر آنها میدانیم.
رئیس پلیس راهور تهران عنوان کرد: موتوریار بخش زیادی از حواشی اقدامات سلبی پلیس را از بین برد و در حوزه انضباط و ارتقا نیز بازدارندگی خود را پیدا کرد. این طرح، یکی از مصادیق برجسته اقدامات جایگزین است که بحث کفی توقیف و ترخیص را حذف کرد.
وی افزود: جایگزین آن یک سری اقدامات ایجابی قرار داد که میتواند اثر گذار باشد. همچنین، این طرح میتواند برای سایر تخلفات نیز الگوی مناسبی باشد و بخشهای دیگر نیز اگر اقدامات سلبی شان اثر گذار نیست میتوانند به این طرح رجوع کنند و آن را در دستور کار خود قرار دهند. با اقدامات ایجابی، کاهش هزینهها و افزایش بهره وری را خواهیم داشت.
حمیدی گفت: بحث واکسیناسیون دانش آموزان را آموزش و پرورش و سازمان بهداشت پیگیری میکنند.
رئیس پلیس راهور تهران درباره کاهش میزان تصادفات در سه ماه اخیر گفت: زمان حضور همکاران در سر صحنه تصادف و زمانی که مردم اعلام نیاز به حضور آنها میکنند کاهش خوبی نسبت به گذشته داشته و ما در شهر تهران به کمترین زمان میانگین نسبت به گذشته یعنی به ده و نیم دقیقه رسیدیم و در تلاش هستیم که با فعال کردن نیروهای گشت، میزان حضور مردم در صحنه تصادف را کاهش دهیم و سریعتر مشکلاتشان را حل کنیم.
وی افزود: مجموعه اقداماتی که انجام شده باعث کاهش تصادفات در سه ماه گذشته برای سومین سال متوالی شده است. یک زمانی کاهش حوادث و تصادفات روند سینوسی دارد که شرایط خاصی است، اما یک موقع میبینیم که سال قبل کاهش قابل چشم پوشی داشتیم و سال قبل هم همینطور و امسال در سال جدید همان رقم را داریم که این نشان دهنده این است که برنامهها اثر بخش بوده اند.
حمیدی گفت: ما ابتدای سال با شهرداریهای مناطق و معاونین حمل و نقل و ترافیکی شهرداری تهران جلسهای گذاشتیم و مصادیقی را که در حوزه زیر ساخت باید حل شوند و مشکلاتی که درشبکه معاونت وجود دارد را جمع بندی کردیم و به یک نقطه نظر واحد رسدیم و امید داریم که در سال ۱۴۰۰ به انضباط ترافیکی برسیم و این کاهش حوادث را همواره داشته باشیم.
حمیدی درباره کاهش میانگین تصادفات توضیح داد:در زمان اوج، میزان تصادفات در شهر تهران به ۲۲۰۰ تصادف در روز میرسد و خسارتهایی داریم و گاهی هم در این تصادفات فوتی داریم. اما در روزهای عادی این میزان تصادفات به ۱۰۰۰ کاهش میابد، ولی به طور کلی میانگین تصادفات ۲۵۰۰ تصادف است که برای شهر تهران که بالغ بر ۵۰۰۰ تقاطع زمان دار و ۱۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۸ میلیون وسایل نقلیه وموتور و خودرو دارد و تخمین زده میشود که به طور میانیگین ۲۰ میلیون سفر در شهر اتفاق میافتد طبیعی است.
وی افزود:برای آینده علاوه بر برنامههای گذشته که همواره به طور جدی پیگیری خواهند شد، برنامههای دیگری نیز در نظر گرفته شده است که در این زمینه، مسئله ناوگان حمل و نقل سطح شهر، حوزه وانتها و کامیونتها و جرثقیلها مشکلاتی هستند که باید پیگیری شوند. باید حداقل هزینه را در این زمینه داشته باشیم و بهترین خدمات را به مردم دهیم و اصرار داریم که این اتفاقات افتاده و برابر با ماده ۳۱ و ۳۲ آیین نامه مراجع مسئولیت ساماندهی با شهرداریها است. در شهر این وظیفه شهرداری و در خارج از شهر وظیفه پلیس به عنوان ناظر و ضابطه قضایی و امین مردم است.
حمیدی درباره بازگشایی مدارس گفت: در دو ماه آینده مدارس بازگشایی خواهد شد و بحث واکسیناسیون را سازمان وزارت بهداشت و سازمان آموزش و پرورش در حال پیگیری هستند، اما چیزی که ما پیش بینی میکنیم این است که، بازگشایی مدارس در ابتدای مهر ماه قطعی است، اما در چنین وضعیتی اولین اتفاقی که میافتد این است که ترافیک سطح شهر افزایش خواهد یافت و از الان داریم برنامه ریزی میکنیم که سرویس مدارس را ساماندهی کنیم که خانوادهها با کمترین دغدغه و با بیشترین ایمنی فرزندانشان را با سرویسهای مدرسه به مدرسه برسانند؛ و در این مدت ما در تلاشیم که تمام سازمانهای مربوطه را در این زمینه پای کار بیاوریم که تکالیف و وظایف قانونی خود را انجام دهند.
وی افزود:در نگاه دراز مدت، برنامههایی را که در گذشته داشتیم باجدیت پیگیر هستیم و همچنان به وضع موجود انتقاد داریم که نگاه اکثر مدیران ما به شهر و شهرسازی خودرو محور بود و ساخت بزرگراهها و اتوبانها و خیابانها و تونلها و زیرگذرها خوب است، اما تا یک محدودهای که عملکرد آن کاهش ترافیک داشته باشد. اما وقتی انگیزه سفر ایجاد میکند این یعنی این که تاثیر منفی داشته است؛ لذا اگرمی خواهید شهر برای انسانها محیطی برای زندگی باشد باید عرصه را برای خودروها تنگ کنیم. همه ما اکثرا خودرو داریم و اگر خودرو زیاد باشد آلودگی صوتی و آلودگی هوا بیشتر خواهد شد و در این شرایط انسان است که اذیت میشود. در کشورهای توسعه یافته هم در زمینه بحث انسان محوری اقدام جدی انجام شده.
حمیدی در ادامه گفت: ما اگر بخواهیم در دی ماه و بهمن ماه آلودگی هوا ایجاد نشود این که بیاییم جلسه و همایش بگذاریم و بحث معاینه فنی را پیش بکشیم چیزی از آن در نمیآید. ما باید برای این موضوع از الان فکری کنیم و شهر را به سوی انسان محوری ببریم؛ و درخواست پلیس از مدیران شهری این است پلیس بیشترین آسیب را در کف شهر از این موضوع میبینند و همکارانم در زمانی که آلودگی هوا افزایش پیدا میکند بیشترین آسیب را میبینند.
حمیدی در مورد عدم رضایت شهروندان از سنگ فرش شدن برخی مناطق گفت: این یکی از اقدامات ابتدایی است که شهرداری مناطق باید در پیوست اجتماعی طرحها انجام دهند.
وی افزود: ممکن است برای خیلی از مردم سوال باشد. در ابتدا همه مخالف اجرای سنگ فرش بازار تهران بودند، اما در نهایت از اجرای این طرح تشکر کردند.
حمیدی ادامه داد: این وظیفه شهرداران مناطق است که ابهامات مردم را برطرف کنند و آینده این طرح را برای مردم روشن کنند.
رئیس پلیس راهور تهران در مورد تعطیلی مراکز معاینه فنی و جریمه شدن خودروهای فاقد برگه معاینه فنی گفت: در تعطیلات هفته اخیر به علت بسته بودن مراکز معاینه فنی، خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی بودند جریمهای برای آنها اعمال نشد و در نهایت رانندگان تا امروز بعد از ظهر فرصت دارند تا برای گرفتن برگه معاینه فنی اقدام کنند.
حمیدی در مورد مشکلات مسیر خط کشی دوچرخهها در تهران گفت: در تهران ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه داریم که از این عدد ۴۵۰ کیلومتر خوب است و ممکن است فقط ۵۰ کیلومتر از مسیر دچار مشکلاتی باشد، که برای بهبود مسیرها اقداماتی را انجام داده ایم، اما در شروع راه است و باید این اقدامات تداوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: بهتر است شهروندان برای تردد در مسیرهای خانه به محل کار از دوچرخه استفاده کنند.
رئیس پلیس راهور تهران در مورد موتور سواران فاقد گواهی نامه گفت: برابر قانون فقط کسانی که دارای گواهی نامه هستند مجاز به رانندگی هستند و در صورت مشاهده افراد فاقد گواهی نامه در حین رانندگی وسیله نقلیه آنها برابر قانون متوقف و توقیف خواهد شد.
حمیدی در مورد پلاکهای مخدوش گفت: پلاکهای مخدوش یکی از اولویتهای کاری ما است، یکی از راههای دور زدن قانون در محدودیتهای جادهای و شهری مخدوش کردن پلاک است، که در این حوزه هم هماهنگی با پرسنل نیروی انتظامی و تنظیمات دوربینهای سطح شهر و جاده انجام شده است، که در صورت مشاهده قاطعانه برخورد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: بخشی از این کار تخلف است که مربوط به حوزه نیروی انتظامی است و بخش دیگر این کار جرم است که با تشکیل پرونده، شخص متخلف در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.
رئیس پلیس راهور تهران در مورد جریمههای اشتباه پلاک خودروها گفت: این عمل در صورتی رخ میدهد که فردی با مخدوش یا تغییر پلاک خود اقدام به تخلف میکند و جریمه برای صاحب اصلی پلاک خودرو ارسال میشود که باید با افزایش قیمت جریمهها جلوی این اقدامات را بگیریم.
حمیدی در پایان افزود: شهروندان در صورت مشاهده جریمه اشتباه میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس مشکلات پیش آمده را بررسی کنند.
سردار حمیدی اظهار کرد: در چند ماه اول سال جاری، با هماهنگیهایی که با شهرداری تهران داشتیم، ۷۶ نقطه حادثه خیز از ۵۳۵ محل حادثه خیز شهر تهران اصلاح شد. یعنی بخش عمدهای از محلههایی که مردم در آنها آسیب میدیدند، نقاط کور بودند و مشکلات مختلفی داشتند و با تامین بودجه و هماهنگیهایی که صورت گرفت، مشکلاتشان برطرف شد.
رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: یک بخش از اقداماتی که در حوزه مهندسی دارد اتفاق میافتد، آرام سازی شبکه معابر است. شبکه معابری که معمولا عرض زیادی دارد و اگر عابر بخواهد از آن عبور کند، مخاطرات زیادی را در لابلای خودروها خواهد داشت؛ لذا جزیرههای میانی که در سطح راه ایجاد شده، پهلو راهها و مصادیقی که برای زیرگذر، روگذر، پلهای عابر پیاده و در نظر گرفته شده، میتواند ایمنی عابر پیاده را به حداکثر برساند.
وی خاطر نشان کرد: امسال مشکلات برق را هم داشتیم، اما تاثیری در حوادث نداشت. ابتدا کمی بی انضباطی در سطح شهر به وجود آورد، اما با حضور به موقع پلیس و رفع این نقص، مشکلات به حداقل رسید.
سردار حمیدی عنوان کرد: از مصادیقی که در حوزه اصلاحات هندسی یا آشکار سازیها در حال اتفاق است، پلهای مختلفی است که در سطح شهر، هنگام شب، بیتوته بعضی افراد است. با روشن سازی و آشکارسازی و نورافشانی که در زیر این پلها اتفاق افتاده است، هم به لحاظ منظر شهری خوب شده اند و هم این که امکان مخفی شدن و بیتوته کردن افراد نیز گرفته شده است. در دستور کار ما هست تا بتوانیم با بهبود وضعیت شبکه معابر، انضباط بیشتری را در سطح شهر برای عبور و مرور حاکم کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران گفت: تشدید برخورد با حوادث حادثه ساز، خصوصا جامعه هدف که رانندگان پرخطر هستند، در دستور کار است. رانندگانی که تعدادشان محدود است، اما آثار مخربشان زیاد است. شناسایی این افراد در دستور کار ماست.
وی افزود: در چندماه گذشته، دو هزار و ۸۱۸ نفر از رانندگان پر خطری که تخلفات عمدتا سرعت داشتند را احضار کردیم، مورد آموزش و تذکر کتبی قرار دادیم و تشکیل پرونده دادیم تا اگر بر انجام این تخلفات اصرار داشتند و آنها را تکرار کردند، هزینه تخلفات آنها را با هنماهنگی مراجع قضایی بالا ببریم.
سردار حمیدی ادامه داد: در حوزه موتور سنگین ها، مراجع قضایی احکام خوبی را صادر کرده اند و میتواند بازدارنده باشد. امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم کسانی را که کمتر به حقوق بقیه احترام میگذارند را مقید به قانون و حقوق عامی مردم کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران اظهار کرد: در همین چند ماه گذشته در شهر تهران حدود ۵ هزار و ۸۹۳ دستگاه موتور سیکلتی که طی سالهای گذشته در پارکینگها مانده و رسوب کرده بود، با تسهیلاتی که در اختیارشان قرار گرفت ترخیص کردیم. مراحل زیادی برای ترخیص اینها وجود داشت، اما با تخفیفات، تقسیط جرایم و هزینههای پارکینگ، پلیس این امکان را فراهم کرد تا این خودروها به دست مالکانشان برسد.
وی خاطر نشان کرد: در همین مدت ۷۲۰ دستگاه خودرو طی سالها رسوب کرده و در پارکینگها بودند. به خاطر هزینههای پارکینگ و جرایم که بالا بودند، برای صاحبان این خودروها مقرون به صرفه نبود تا مال خود را ببرند؛ لذا با تخفیفاتی که به آنها داده شد و هزینههای پارکینگ که بر اساس سال ۹۴ محاسبه شد، جرایمشان را حدود یک ساله تقسیط کردند.
سردار حمیدی گفت: این تسهیلات کمک کرد تا این خودروها که در پارکینگهای خصوصی هم بودند و رسوب کرده بودند، از مجموعه پارکینگها خارج شوند و در اختیار مالکان خود قرار بگیرند. مابقی خودروها اگر مشکلات قانونی نداشته باشند، همین تسهیلات برایشان وجود دارد. از مردم میخواهیم از این فرصت استفاده کنند و اموال خود را از پارکینگها بیرون بیاورند.
رئیس پلیس راهور تهران در پایان افزود: در تهران، نزدیک ۱۰ هزار خودرو وجود دارد که عمدتا به دلیل تصادفات و اختلافات مالکیتی، طی سالهای گذشته در پارکینگ رسوب کرده اند. اما آن چیزی که در اختیار پلیس است و میتواند به آن تسهیلات دهد، شرایطی است که در قبل مطرح شد.
انتهای پیام/
لطفا در مورد آب ریختن در معابر نیز تذکر لازم به شهرداری داده شود زیرا یکی از عواملی که باعث خوردن زمین موتور سوار ها می شود.خیس بودن زمین می باشد.