معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی بسیار چشمگیر است.

حسین‌علی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: فرسایش بادی تحت تاثیر دو عامل باد و خاک است، سرعت هر بادی که بیش از شش متر بر ثانیه باشد می‌تواند خاک را حرکت دهد و این عامل فرساینده است.

او ادامه داد: خاک بیابان‌ها با توجه به ساختمان تشکیل دهنده و بافت ریزدانه و رسی با باد راحت‌تر حرکت می‌کند و گاهی این خاک‌ها به علت اصلاح رطوبتی باعث چسبندگی و پیوستگی آن می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: سیلاب‌ها به‌طور طبیعی و عامل انسانی دو علتی است که تخریب و بروز فرآیند را تکمیل می‌کند.

 

نریمانی ادامه داد: فرسایش بادی از سال ۱۳۴۹ در استان توسط سازمان ثبت شن مورد توجه قرار گرفت در آن زمان اداره کل منابع طبیعی استان با همکاری این سازمان وارد عمل شده و مناطق ماسه‌خیز منطقه را از طریق کاشت نهال، احداث بادشکن غیر زنده و مالت‌پاشی کنترل کردند و امروز بعد از گذشت نیم قرن که در آن مناطق شاهد ۳۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت هستیم که از گونه‌های تاغ و قره داغ هستند.

او اشاره کرد: باتوجه به اینکه برداشت‌های غیراصولی معادن و منابع آبی بسیار مضر است اکنون به دو روش به درمان این فرآیند می‌پردازیم. روش اول روش بیولوژیک است که از گونه‌های گیاهی استفاده و با بذرپاشی و نهال‌کاری این فرایند را کنترل می‌کند.

نریمانی افزود: دومین روش، مکانیکی است که از گونه‌های غیرزنده مانند مالت‌پاشی، ریگ‌پاشی و تله رسوبی استفاده می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: گرد و خاک فعلی موجود در هوا ربطی به فرآیند فرسایش بادی ندارد و نشأت گرفته از طبیعت اقلیمی منطقه اصفهان است.

او افزود: مناطقی که برای این فرآیند بیشتر مورد توجه هستند عبارتند از کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان، برخوار و خور و بیابانک که اکنون بیشترین مشکل ما در محور انارک-نایین، محور سجزی-گاوخونی و محور حبیب‌آباد-برخوار، نصر آباد-آران و بیدگل است که متاثر از طوفان‌های گرد و غبار هستند و اولویت اجرا در این مناطق وجود دارد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.