به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقایسه دو صنعت لوازم خانگی و صنعت خودرو را می توان در تولید تلویزیون و خودروی سواری مقایسه کرد که هر کدام از آنها یک میلیون دستگاه در سال تولید دارند؛ صنعت خودرو دارای شبکه تامین پیچیده است و برای این یک میلیون تولید خودرو ۵۰۰ هزار نفر مشغول بکار هستند و ۳۰ هزار نفر در بخش خدمات پس از فروش فعالیت دارند این در حالی است که در تولید لوازم خانگی اشتغال ناچیزی وجود دارد و این تفاوت در میزان سرمایه گذاری در هر دو صنعت هم وجود دارد.
در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه میزان تولید لوازم خانگی در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است، گفت: هم اکنون هیچ کمبود کالایی در بخش لوازم خانگی وجود ندارد و فروشندگان باید کالاهای خود را در بازار عرضه کنند و در صورتی که شواهدی مبنی بر دپوی کالا وجود داشته باشد با آنها برخورد می شود .
یدالله صادقی با بیان اینکه واحد تولیدی براساس هزینه تولید قیمت محصولات نهایی را اعلام می کند، افزود: طبق قانون نمایندگی های لوازم خانگی موظف هستند براساس قیمت اعلام شده محصولات توسط تولیدکننده ها، محصول را در بازار عرضه کنند و در صورتی که نمایندگی ها قیمت کالا را بالاتر از قیمت اعلامی کارخانه بفروشند تخلف محسوب می شود و اگر مردم گزارش کنند با آنها برخورد می شود.
همچنین رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلاتی که در بازار لوازم خانگی ایران وجود دارد، گفت: در سال های گذشته برخی شرکت ها با نام تولید ملی و تلاش برای داخلی سازی لوازم خانگی تکنولوژی های دست دوم را از کشورهای دیگر واردات کرده اند و با تولید این محصولات پرچم خودکفایی را علم کرده اند در حالی که این به معنای خودکفایی در تولید نیست و بسیاری از محصولاتی که در بازار ایران تولید می شود قدرت رقابت پذیری با نمونه های خارجی ندارد.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی با تاکید بر اینکه در بازار مصرف کننده باید قدرت انتخاب داشته باشد، افزود: اگر محصولات خارجی در بازار وجود داشته باشد و شرکت های ایرانی بتوانند رقابت کنند ایران توانسته در این صنعت به خودکفایی برسد و در صورتی که محصولات داخلی به صورت انحصاری عرضه شود و هیچ محصول دیگری واردات نشود مصرف کننده مجبور خواهد بود کالای موجود را با هر شرایطی بخرد و این مغایر با رقابت پذیری و خودکفایی در تولید است.
انتهای پیام/