کارشناس اقتصاد انرژی گفت: ضعف فناوری یک دلیل تاخیر در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی است که به همین دلیل باید از شرکت‌های فناور داخلی حمایت شود.

محمد نوروزی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی و صنعتی در کشورها، میزان و نوع استفاده و بهره برداری آن‌ها از منابع طبیعی است؛ منابعی مانند طلا، مس، زغال سنگ و نفت و گاز که به صورت طبیعی در برخی کشور‌ها وجود دارد.

او افزود: کشور ما ایران نیز از نظر میزان برخورداری از منابع طبیعی به ویژه نفت و گاز، وضعیت خیلی خوبی دارد. به گونه‌ای که در مجموع منابع نفت گاز، طبق برخی محاسبات رتبه اول و طبق برخی دیگر از محاسبات، در رتبه دوم هستیم. اما نکته مهم این است که چگونه باید از این منابع استفاده کنیم تا امر توسعه اقتصادی و صنعتی محقق شود؟

نوروزی اظهار کرد: در یک طبقه بندی از میادین نفت و گاز، آن‌ها را به دو دسته مشترک و غیرمشترک دسته بندی می‌کنند. میادین مشترک، میادینی هستند که دو یا چند کشور در نوع استفاده و در واقع نوع اشتراکشان از آن، باید به صورت مشترک از آن بهره برداری کنند.

او تاکید کرد: زمان ورود آن کشورها، نوع تکنولوژی که مورد استفاده کشورهاست و همچنین موقعیت جغرافیایی آن‌ها نسبت به آن میدان مشترک، سبب می‌شود که میزان بهره برداری هر کدام از این کشور‌ها از منابع طبیعی مشترک، متفاوت باشد و سهم آن‌ها را کم یا زیاد می‌کند.

این کارشناس اقتصاد انرژی بیان کرد: پارس جنوبی یکی از میادین معروف مشترک در کشور ماست؛ البته میادین مشترک دیگری را نیز با برخی از کشور‌های دیگر مانند عراق، امارات، عمان، قطر و سایر کشور‌ها داریم، اما میدان مشترک پارس جنوبی، یکی از مهمترین و پر چالش‌ترین میادین مشترک ما بوده است.


بیشتر بخوانید:


او همچنین گفت: در سال‌های گذشته بنابر دلایل مختلف، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به تاخیر افتاده است. یکی از دلایل تاخیر در توسعه این فاز و به طور کلی اکثر فاز‌های پارس جنوبی، ضعف فناوری است.

نوروزی اضافه کرد: فناوری ها، می‌توانند تعیین کننده بسیاری دیگر از عناصر توسعه میدان باشند. یعنی می‌توانند کیفیت و سرعت برداشت ما از یک میدان را تعیین کنند. به دلیل وابستگی در برخی از فناوری‌ها به شرکت‌ها و کشور‌های خارجی، نتوانستیم توسعه خوبی در این میادین داشته باشیم.  

او گفت: خوشبختانه در صنعت نفت، فعالیت‌های جدیدی برای بهبود و توسعه فناوری صورت گرفته به ویژه این که اخیرا برخی از شرکت‌های داخلی موفق شده اند در بعضی از عناصر سخت افزاری، نرم افزاری و حتی مغزافزاری و انسان افزاری، در صنعت نفت به خوبی عمل کنند. فعال شدن این شرکت ها، فرصتی برای کشور است که با حمایت از آن ها، توسعه صنعت نفت را سرعت ببخشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار