با توجه به بارندگی‌های کم در خراسان جنوبی درصد زیادی از مخازن سد‌های استان خالی است.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خرسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: حجم کل مخازن سد‌های استان ۵۸ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر سد‌ها تنها ۱۵ میلیون متر مکعب آب دارند و این یعنی ۴۳ میلیون متر مکعب حجم مخازن خالی است.

او با اشاره به اینکه امسال بارشی که سطح آب مخازن را بالا ببرد نداشتیم، افزود: پارسال ۲۵ میلیون متر مکعب از مخازن سد‌ها پر بود و امسال بیش از ۳۰ درصد نسبت به پارسال کاهش داریم.

سروری تصریح کرد: برداشت امسال از سد‌ها از منبع همان بارندگی‌های پارسال صورت می گیرد و این موضوع یک هشدار درباره کم شدن بارندگی‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در استان ۸ سد مخزنی داریم که این سد‌ها آب را نگه داشته و از طریق لوله‌ها به صورت هدفمند انتقال می‌دهد، اما در سد‌های مصنوعی و کوچک آب در حجم کم به زمین نفوذ کرده و چاه‌ها تغذیه می‌شود.

او بیان کرد: برای جلوگیری از تبخیر آب سد‌ها در حال حاضر اقدامی صورت نگرفته است اما طرح پیشنهادی مطرح شده است که روی آب سد‌ها پنل شناور‌های خورشیدی نصب کنیم تا هم از نفوذ نور خورشید به سد‌ها جلوگیری شود و از انرژی خورشیدی نیز استفاده بهینه شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.