آنچه باید در مورد تراشه AMD Zen ۴ بدانیم

شرکت AMD قصد دارد به زودی از جدیدترین تراشه خود که با معماری جدید تولید شده است، رونمایی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از techradar، با موفقیت پردازنده‌هایی مانند Ryzen۹، ۵۹۰۰X، اکنون شرکت AMD با استفاده از معماری جدید در حال توسعه پردازنده‌های نسل بعدی خود به نام AMD Zen ۴ است. AMD Zen ۴ نوید عملکرد بهتر نسبت به تراشه‌های نسل قبل Zen ۳ و پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake اینتل را می‌دهد.

تراشه AMD Zen ۴

به نظر می‌رسد AMD Zen ۴ بر روی استفاده از روند جدید ۵ نانومتری TMSC برای بهبود دستورالعمل‌ها و احتمالاً بالا بردن تعداد هسته پردازنده‌های شاخص خود فراتر از آن چه که معمولاً در تراشه‌های مصرف کننده AMD مشاهده می‌شود، کار خواهد کرد. حتی قبل از اینکه ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالات عمده در زنجیره‌های تأمین شده باشد، نقشه راه تولید AMD تا حدودی متزلزل شده بود.

تاریخ و قیمت  تراشهAMD Zen ۴

نقشه راه تولید خود AMD عرضه AMD Zen ۴ را در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد کرده است، البته شایعاتی درباره تولید انبوه در ژوئیه سال ۲۰۲۰ وجود دارد، اما این ممکن است حدس و گمان بیش از حد خوش بینانه از سوی برخی‌ها باشد. اولین چیزی که انتظار داریم این است که تراشه AMD Zen ۴ را اواخر سال ۲۰۲۲ ببینیم.

AMD Zen ۴

نسل بعدی معماری پردازنده AMD، به احتمال زیاد اواخر سال ۲۰۲۲ راهی بازار خواهد شد و احتمالاً از قیمت حدود ۱۲۵ دلار (۹۰ پوند) برای پردازنده‌های سطح پایین Ryzen ۳ شروع می‌شود و برای پردازنده‌های سرور AMD Zen ۴ EPYC، به ۱۶۰ دلار می‌رسد.

در اوایل سال جاری، این شرکت در ۱۵ سال اخیر برای اولین بار با اینتل در زمینه تامین تراشه‌های دسکتاپ در بازار به آمار مشترکی رسید، بنابراین اگر برای مدت طولانی از این میدان خارج شود، ممکن است این امر گشایشی باشد که اینتل پس از چند سال سخت به آن احتیاج دارد.

شرکت AMD

این امر به ویژه از آنجا که AMD Zen ۳ از پشتیبانی DDR۵ یا PCIe ۵.۰ برخوردار نیست، در حالی که Intel Alder Lake از آن پشتیبانی می‌کند، صادق است. در حالی که DDR۵ در Zen ۴ پشتیبانی می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که PCIe ۵.۰ نیز باشد یا نه.

مشخصات پردازنده AMD Zen ۴

تراشه AMD Zen ۴، از روند تولید ۵nm TSMC استفاده می‌کند. احتمالا ۲۴ هسته‌ای باشد و حتی به فکر ساخت یک غول ۱۲۸ هسته‌ای / ۲۵۶ رشته‌ای برای پردازنده سرور EPYC است. اخیراً، AMD یک فناوری تراشه سه بعدی را در نمونه اولیه تراشه Ryzen ۵۹۵۰X معرفی کرد که حافظه نهان پردازش موجود را برای پردازنده بسیار گسترش داده است، که به تنهایی نوع عملکردی را که معمولاً با جهش در نسل پردازنده دیده می‌شود، فراهم می‌کند. این تکنیک معماری سه بعدی فقط برای حافظه پنهان نیست و تردیدی وجود ندارد که این نوع نوآوری‌ها در Zen ۴ معرفی می‌شوند.

میکرو چیپ ها


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار