اردکانیان گفت: دولت ۵۰ درصد از اعتباری که برای رفع مشکل آب خوزستان تعیین شده بود را پرداخت کرده که مابقی پول هم در آینده نزدیک واریز می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اردکانیان وزیر نیرو در برنامه نگاه یک با اشاره به وضعیت موجود خوزستان گفت: امروز پدیده تغییر اقلیم کارشناسی نیست و به عینه می توان دید تغییر اقلیم در جهان و در کشورمان اتفاق افتاده است.

او ادامه داد:بارش ایران یک سوم میانگین جهانی است و ما باید بدانیم که هرسال کاهش بارندگی داریم، در دولت دوازدهم دوسال ترسالی و دوسال خشکسالی در کشور داشته ایم.

اردکانیان افزود:روش های آبیاری باید متناسب با بارندگی باشد، در خوزستان وروری سدهای ما 10 میلیارد متر مکعب کمتر بوده است. بارش ها در خوزستان 30 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده و در استان های مجاور 40 درصد کاهش  گزارش شده است.

اردکانیان افزود: سال 94 جز در استان های شمالی کشت برنج ممنوع شد سال گذشته در قانون بودجه به این موضوع اشاره شد که کشت برنج با شرایط آبی هر استان مجاز شود. کشت برنج در خوزستان سال گذشته انجام شد ولی اتفاقی که امسال افتاد برای مصارف آبی از سد دز میزان مناسبی به پایین دست ها نمی رسید و مشکلاتی را پدید آورده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات این استان تاکید کردند. در قالب هیاتی به خوزستان اعزام شدیم و شرایط از نزدیک در این استان مشاهده شد. 

او ادامه داد: با وجود مضیقه های مالی دولت توانست ۵۰ درصد از اعتباری که برای رفع مشکل خوزستان تعیین شده بود را پرداخت کند که مابقی پول هم در آینده نزدیک واریز می شود.

وزیر نیرو گفت: همچنین مقرر شده بود کشت پاییزه در ریسک قرار نگیرد تدارک تعدادی آب شیرین کن دیده شده است.

اردکانیان افزود:سال 98 سال سیلابی برای کشور بود ولی امسال نقطه عکس بود، وقتی برداشت آب صورت می گیرد باید معیشت کشاورزان تامین شود.

وزیر نیرو بیان کرد:تنها طرح انتقال این دولت طرح شیرین سازی آب از خلیج فارسو انتقال به فلات مرکزی بود، در حال حاضر هیچ طرح انتقال حوزه به حوزه صورت نگرفته است.

آب به کویت صادر نمی کنیم

اردکانیان افزود:ما آب به کویت صادر نمی کنیم چنین شایعاتی به نیم روز نمی رسد که تکذیب می شود. مردم ما هوشیار هستند و همواره موضوعات آب و برق مهم است و دشمنان هر روز شایعه درست می کنند، این موضوع در 20 سال پیش طرح شد و از سوی من به شدت منتفی شد.

اردکانیان اضافه کرد: امسال باید تدابیر خوبی اندیشیده شود تا مصرف گاز کنترل شود و اختلالی برای سوخت رسانی به نیروگاه ها نداشته باشیم.

وزیر نیرو بیان کرد:برای اینکه زمستان مردم با مشکل مواجه نشوند تدابیر خوبی اندیشیده شده است.

 او ادامه داد:سال 92 در ماه های فعالیت دولت یازدهم برای تحقق طرح های آبرسانی شهری و روستایی و سیستم جمع آوری آب و فاضلاب خوزستان و اهواز به تصویب هیات وزیران می رسد، به درستی دولت سرفصل هایی با بودجه های مناسبی تصویب کرد.

اردکانیان گفت:بخش فاضلاب اهواز در حال انجام است و امیدواریم در یک بازه زمانی محدود به سرانجام برسد به طوری که اگر منابع ‌اختصاص یابد طرح های آب و فاضلاب خوزستان انجام خواهد شد.

90 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت برنج هستند

وزیر نیرو بیان کرد:90 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت برنج هستند، اختیارات امسال در حوزه کشت برنج در اختیار استان بود و براساس ممنوع بودن کشت آب را برای مصارف دیگر اختصاص دادند.

او تصریح کرد:دولت و مجلس دغدغه اصلی دولت و مجلس برطرف شدن مشکلات مردم است. بحث معیشت کشاورز موضوع مهمی است و دسترسی ما به منابع خودمان محدود بوده است، ساختارهای ما لزوما با شرایط اقلیمی ما متناسب نیست.

اردکانیان گفت:بحث الگوی کشت تنها مختص وزارت نیرو نیست بلکه باید تمامی دستگاه های ذیربط در این امر سهیم باشند فقط بخاطر نام مشابه یک جا را متهم نکنیم.

او گفت:ما نیازمند اجرای ادقام مناست در تمام دستگاه ها هستیم. سد کرخه بیش از دومیلیارد متر مکعب آب دارد و این که فقط تا 54 روز آب دارد صحیح نیست.

اردکانیان اضافه کرد:با توجه به گرمای شدید در روزهای آتی امیدواریم با کمک مردم بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وزیر نیرو گفت:سال گذشته اوج بار 58 هزار مگاوات بود ولی امسال این عدد به 64 هزار مگاوات رسیده است، می توانیم با خاموشی دستگاه های سرمایشی غیر ضرور از این بحران عبور کنیم.

او ادامه داد:دولت مقرر کرد در 16 تیر ماه که صنایع سیمان و فولاد کاهش توزیع برق  داشته باشند و در ازای آن در زمان دیگری انرژی رایگان دریافت خواهند کرد، اکنون هم فولاد و سیمان می توانند با شرایط مناسبی کار خود را آغاز کنند.

اردکانیان اضافه کرد:خوشبختانه تحول خوبی در صنعت آب و برق داشته ایم که در این دولت چندین صنعت با در اختیار داشتن چندین هزار مگاوات برق احداث شده اند.

وزیر نیرو بیان کرد:ما باید ظرف 5 سال 25 هزار مگاوات برق می آوردیم تا الان خاموشی نداشتیم و این مختص به یک دستگاه خاص نیست و تمامی مجموعه ها را در بر می گیرد، بیش از 16 هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است.

اردکانیان گفت: سال گذشته باتوجه به پیش بینی سال خشکی که داشتیم برای پاسخگویی به نیاز مردم 350 توافق به منظور جابجایی بار انرژی امضا شد تا چیزی حدود 7 هزار مگاوات توزیع بار از نیمه خرداد1400 صورت بگیرد.

این عضو کابینه دولت گفت: نیروگاه بوشهر با ظرفیت 1000 مگاوات است. اگر در تهران الگوی مصرف 300 هزار مگاوات در یکماه باشد، 24 میلیون هزار مگاوات عدد بزرگی است و این باعث بروز مشکلاتی برای برق کشور می شود.

 اردکانیان گفت:رشد مصرف برق و افزایش دما در کشور باعث بروز مشکلاتی برای نیروگاه ها می شود .  باتوجه به محدودیت برقی صنایع سیمان و فولاد کمک خوبی به شبکه برق کشور می شود.

وزیر نیرو بیان کرد:برق یک کالای قابل ذخیره سازی نیست، اگر ما به اندازه مصرف تولید کنیم مشکلی نداریم. 

اردکانیان افزود: مراکز مجاز استخراج رمزارز 321 مگاوات مصرف برق داشتند که از اول خرداد ماه تا آخر شهریور خاموش شدند. سایر مراکز غیر مجاز هستند که تاکنون چندین مرکز غیر مجاز کشف شده اند کخ حدود 600 مگاوات مصرف برق داشته اند که معادل 4 نیروگاه گازی، برق مصرف می کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اقا بداد کشاورزان برسین کشاورزان خوزستان حداقل تا یکسال دیگه هیچ درامدی ندارن از کجا خرج زندگیشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
آقا چرا ب کشت برنج در خوزستان مشکل دارین سالهاس خوزستان برنج کشت میکرد مشکلی نداشت یکی از پرآب ترین استان ها بوده آب سدهای خوزستان مختص مردم خوزستان ن برای استانهای دیگه ..مگه میشه ب ی کشاورز بگن آقا تو امسال بجای برنج بیا ماش کشت کن چرا حرف زور میزنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
آقا چرا ب کشت برنج در خوزستان مشکل دارین سالهاس خوزستان برنج کشت میکرد مشکلی نداشت یکی از پرآب ترین استان ها بوده آب سدهای خوزستان مختص مردم خوزستان ن برای استانهای دیگه ..مگه میشه ب ی کشاورز بگن آقا تو امسال بجای برنج بیا ماش کشت کن چرا حرف زور میزنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Ez
۰۱:۰۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت خوزستان رو وصل کنین دیگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
احسنت چن روزه قطع شده یعنی چ آخه؟؟؟؟ چون مردم حقشونو میخاستن باید خون بدن
آخرین اخبار