سبزه زاری گفت: بر اساس پهنه‌بندی‌ها، مشخص است که بارندگی به ویژه در حوضه‌های آبریز خوزستان نسبت به استان‌های دیگر ناهنجار است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان در نشست ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان خوزستان گفت: مجموع بارش سال آبی امسال استان خوزستان ۲۱۹ میلیمتر بوده است که نسبت به بلندمدت حدود ۳۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

او با بیان اینکه بر اساس پهنه‌بندی‌ها، مشخص است که بارندگی به ویژه در حوضه‌های آبریز خوزستان نسبت به استان‌های دیگر ناهنجار است افزود: استان‌های تامین‌کننده بارندگی خوزستان نیز امسال حدود ۳۹ درصد کاهش بارندگی داشته‌اند و حوضه کارون بزرگ نیز از بین کل حوضه‌های کشور وضعیت بدتری داشته است.

سبزه زاری بیان کرد: میانگین بارش خوزستان در دهه ۵۰، ۴۰۵ میلیمتر بوده که در دهه ۹۰ به ۲۹۶ میلیمتر رسیده است بنابراین به صورت میانگین سالانه ۱۰۰ میلیمتر کاهش بارندگی داشته‌ایم.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به افزایش تبخیر، توسعه کانال‌های آبیاری، افزایش سد‌ها و توسعه کشاورزی، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم باید تبخیر سد‌ها کنترل شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: استان خوزستان شدیدترین و حادترین مقدار بارندگی را در بهار امسال داشته و در سال آبی جاری مجموع بارش در فصل بهار تنها ۱.۵ میلیمتر بوده است. همچنین در فصل زمستان در پهنه خوزستان تنها ۵۲ میلیمتر بارندگی رخ داده است.

محمد سبزه زاری با اشاره به شاخص خشکسالی در ۱۰ سال گذشته، ادامه داد: بر اساس این شاخص، به طبیعت بدهکار هستیم و در حوضه‌های آبریز اندیکا، ایذه، کارون بزرگ، مارون و جنوب استان خوزستان به شدت کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر داشته‌ایم.

او با اشاره به وضعیت بارندگی در فصل پاییز امسال نیز بیان داشت: فعلا بر اساس پیش‌بینی مرکز اقلیم‌شناسی هواشناسی، وضعیت بارش در پاییز کمتر از نرمال خواهد بود و به بارندگی پاییز امیدوار نخواهیم بود.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.