ماهي ها منبع خوبي از امگا 3 هستند و توصيه مي شود افراد حداقل هفته اي 2 بار ماهي بخورند.

دكتر زهرا عبداللهي، معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ با اين که موارد متنوعي براي انتخاب در گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها وجود دارد ولي مردم بيشتر گوشت قرمز و مرغ را ترجيح مي دهند كه توصيه مي شود از غذاهاي متنوع اين گروه مثل ماهي ها، حبوبات و مغزها نيز استفاده کنند.

وي افزود: بهتر است افراد از گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي به جاي گوشت قرمز استفاده کرده و قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن را جدا كنند زيرا پوست مرغ چربي فراواني دارد.

دكتر عبداللهي با اشاره به اين كه در فرآورده هاي گوشتي مثل سوسيس و کالباس مقادير زيادي نمک و مواد نگهدارنده افزوده مي شود، تصريح كرد: توصيه مي شود مصرف اين غذاها را تا حد امكان كم كرده و سعي كنند مواد غذايي سالم را جايگزين آن ها كنند.

وي درباره مصرف انواع مغزها گفت: مغزها مانند گردو، فندق، بادام و پسته بهترين ميان وعده محسوب مي شود و براي تامين پروتئين، انرژي و برخي از مواد مغذي مانند آهن و روي مناسب هستند.

معاون دفتر بهبود تغذيه جامعه ادامه داد: دانه هاي آفتابگردان، بادام و فندق غني ترين منابع ويتامين E در گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها هستند كه بهتر است براي دريافت روزانه ويتامين E بيشتر از مغزدانه ها و دانه هاي روغني استفاده شود.

به گفته وي، مصرف گوشت براي رشد نوجوانان لازم است و بسياري از والدين به دليل ترس از افزايش کلسترول و چربي اشباع، مانع از مصرف گوشت در نوجوانان مي شوند كه اين كار توصيه نمي شود.

دكتر عبداللهي درباره مصرف گوشت توصيه كرد: اگر بخواهند گوشت يخ زده را آب پز کنند بايد بلافاصله بعد از خارج کردن از فريزر آن را بپزند و اگر به هر دليلي مي خواهند گوشت از حالت يخ زده خارج شود، آن را 24 ساعت قبل از طبخ از فريزر خارج کرده و در يخچال بگذارند.

وي خاطرنشان كرد: بعد از خريد گوشت قرمز، طيور و فرآورده‌هاي دريايي فوراً آن ها را به خانه برده و در يخچال يا فريزر قراردهند و از نگهداشتن آن ها در دماي اتاق به مدت طولاني اجتناب کنند و هرگز گوشت را نيم پز رها نکنند.

وي تأكيدكرد: حتما براي بسته بندي‌ محصولات گوشتي از کيسه‌هاي پلاستيکي استفاده كنند که نسبت به رطوبت و هوا نفوذ ناپذير باشند زيرا وقتي گوشت در معرض هوا قرار مي گيرد ويژگي‌هاي کيفي و ارزش غذايي آن کاهش پيدا مي كند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار