مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع آبی کرمانشاه گفت : در سال آبی جاری میزان روان آب‌های استان ۶۰ درصد و آب‌های زیرزمینی حدود ۳۰ درصد افت داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به کم بارشی جدی که در سال آبی جاری در کرمانشاه مانند تمام کشور با آن مواجه هستیم، گفت : در سال آبی جاری نسبت به پارسال ۱۸۵ میلی‌متر کاهش بارندگی داشتیم و میزان بارش‌های استان تاکنون به ۳۰۰ میلی‌متر رسیده است.

او از کاهش بارش‌های موثر یاد کرد و گفت : آخرین بارش موثری که داشتیم ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ و به میزان ۲۰ میلی‌متر بود و در بهار بارش موثری نداشتیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه،افزود: طبق آمار‌ها چنین بهار بدون بارش موثری در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شهلایی با بیان اینکه این کاهش بارش‌ها وضعیت سراب‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های استان را به شدت تحت تأثیر قرار داده، افزود: میزان آب‌های سطحی و رواناب‌ها در کرمانشاه حدود ۶۰ درصد و آب‌های زیرزمینی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: متوسط آب چشمه‌ها حدود ۷۰ درصد و حتی برای برخی چشمه‌ها تا ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تاثیر کاهش منابع آبی بر وضعیت سراب‌ها و رودخانه‌های استان هم یاد کرد و افزود: سراب‌هایی مانند نجوبران و یاوری دچار خشکی شده اند و سراب سبزعلی نیز وضعیت تقریبا مشابهی دارد.

شهلایی ادامه داد: سراب میله‌سر از سالیان قبل خشک شده بود و سراب قنبر افت دبی قابل توجهی داشته است.

او گفت: سراب نیلوفر هنوز دچار خشکی نشده و مقداری آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره رودخانه‌ها گفت: رودخانه‌هایی از جمله مرگ و رازآور دچار خشکی شده و رودخانه گاماسیاب نیز در منطقه پل چهر آب چندانی ندارد.

شهلایی ادامه داد: البته خوشبختانه در ذخیره سد‌های استان مشکل جدی نداریم.

او چنین شرایط تنش آبی را نیازمند مدیریت آب و صرفه‌جویی در مصرف دانست و افزود: اگر آبی که در اختیار داریم مدیریت نشود، در مدت باقی مانده فصل گرما و حتی ابتدای سال آبی آتی با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
خشکسالی تمام دینا را تهدید میکند
از امریکای شمالی تا هند .پاکستان .ایران .ترکیه وووووووو
صرفه جویی کنید
دولت هم باید قبل از خشکسالی بفکر بود
الان دیگه دیر شده