معاون دادستان همدان:

استفاده از رمز دوم ایستا برای خدمات بانکی ممنوع است/با بانک‌های متخلف برخورد می‌شود

معاون دادستان همدان در امور فضای مجازی گفت: خدمات غیرحضوری بانک‌ها باید برپایه رمز پویا باشد و استفاده از رمز دوم ایستا برای خدمات بانکی ممنوع است


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیدهادی مصطفوی معاون دادستان همدان در امور فضای مجازی گفت: بانک‌هایی که  خدمات غیرحضوری را بر پایه رمز‌های پویا  ارائه نکنند ،منتظر برخورد قانونی دستگاه قضایی باشند.

 او با بیان اینکه برخی بانک‌های همدان برخلاف بخشنامه‌ها از ارائه خدمات غیرحضوری بر پایه رمز‌های پویا امتناع می‌کنند، گفت: تشکیل پرونده قضایی در انتظار این بانک‌های متخلف است.

معاون دادستان همدان در امور فضای مجازی افزود: با توجه به بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای خردادماه ۱۳۹۸، ارائه خدمات غیرحضوری در بانک‌ها ضرورتاً مستلزم استفاده از رمز‌های پویا بوده است.

مصطفوی تأکید کرد: بدین ترتیب هر گونه استفاده از رمز‌های دوم ایستا در تراکنش‌های غیرضروری ممنوع است و ادامه به‌کارگیری رمز دوم ایستا از مصادیق آسیب‌پذیری امنیت خدمات بانکی محسوب می‌شود.

او افزود: در صورت به‌کارگیری رمز دوم ایستا از سوی بانک‌ها، این مسئله دارای ضمانت اجرای جبران خسارت مشتریان در موارد تائید مراجع قضایی است، با این وجود اخیراً برخی از بانک‌های استان دستورات قضایی و بخشنامه‌های بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند.

معاون دادستان همدان در امور فضای مجازی با بیان اینکه استدلال آن بانک‌ها این است که بخشنامه‌های مربوطه دلالتی بر اجباری کردن رمز دوم پویا ندارند تصریح کرد: این در حالی است که دوری از اجرای بخشنامه‌ها همچنان موجب آسیب‌پذیری امنیت خدمات غیرحضوری و ورود خسارت به مشتریان شده و زمینه‌ساز تشکیل پرونده‌های متعدد قضایی در دادسرا و پلیس فتای استان می‌شود.

مصطفوی افزود: بنابراین با توجه به دستور اکید دادستان کل کشور دوباره با شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان، مکاتبه شدکه ارائه خدمات غیرحضوری بر پایه رمز‌های پویا را به تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ابلاغ کنند و این مسئله را یک الزام بدانند.

این مسئول با بیان اینکه تأکید شده تا اقدامات لازم برای اجرای دستورالعمل الزامات رمز‌های پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت انجام شود، تأکید کرد: در صورت  رعایت نکردن بخشنامه‌ها و امتناع از اجرای مقررات با تشکیل پرونده قضایی در دادسرای مرکز استان، مراتب به دادستانی کل کشور برای تعقیب کیفری بالاترین مسئول اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/غ

برچسب ها: بانک ، رمز پویا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار