خبرهایی از کشف و ضبط چوب جنگلی بلوط در جهرم، نجات جان درختان جنگلی بنه از دست سودجویان و ایجاد کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه یکم مردادماه سال ۱۴۰۰ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس را در این بسته خبری بخوانید.

توقف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی خرم بید

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید گفت: با تلاش ماموران یگان حفاظت شهرستان خرم بید از عملیات غیر قانونی متخلفان در اراضی ملی این شهرستان جلوگیری به عمل آمد.

او افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی حین عملیات گشت زنی با مشاهده ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی روستای مشکان این شهرستان پس از تحت نظر قرار دادن منطقه در نهایت متخلفان را شناسایی وعملیات غیر مجاز متخلفان متوقف شد.

او گفت: این حکم به استناد تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع اجرا شد.

میرزایی تصریح کرد: متخلفان نیز برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید ضمن هشدار به متجاوزان و فرصت طلبان اراضی ملی افزود: اراضی ملی و انفال متعلق به مردم است و در صورت مشاهده کوچکترین تخلفی برابر قانون و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی از وظایف آحاد جامعه است از مردم و همیاران طبیعت شهرستان خواست با مشاهده هرگونه موارد مشکوک در زمینه تجاوز و تصرف غیر مجاز در اراضی ملی مراتب را از طریق تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

کشف و ضبط دو تن چوب جنگلی بلوط در جهرم

با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان جهرم دو تن چوب جنگلی غیر مجاز بلوط در محور جهرم به سیمکان کشف و ضبط شد.

ابراهیم شهسواری رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان جهرم گفت: نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت زنی در محور جهرم به سیمکان، یک دستگاه نیسان حامل غیر مجاز چوب جنگلی بلوط را توقیف کردند.

شهسواری افزود: متخلف با قطع درختان جنگلی بلوط به قصد زغالگیری حین انتقال محموله به کوره‌های زغالی درمنطقه سیمکان شهرستان جهرم در دام ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی افتاد.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان جهرم اظهار داشت: پس از تشکیل پرونده و انتقال خودرو به پارکینگ نیروی انتظامی متخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

او گفت: در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی ساماندهی کوره‌های زغال در دستور کار قرار گرفته است.

شهسواری اظهار داشت: بر اساس مواد ٤٢ و ۴۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، متخلفان قطع درخت و حمل چوب جنگلی مشمول پرداخت جزای نقدی و شش ماه حبس نیز محکوم خواهند شد.

او از مردم طبیعت دوست و فهیم شهرستان جهرم خواست با مشاهده هر گونه تخلف در حوزه منابع طبیعی شهرستان مراتب را با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ امداد جنگل ومرتع اطلاع دهند.

جلوگیری از برداشت غیرمجاز خاک در اراضی ملی مهر

ابوالفضل رسایی فرد سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهر گفت: پس از دریافت گزارشاتی مبنی بر برداشت غیرمجاز خاک در روستای بردکویه شهرستان مهر بلافاصله نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان به این منطقه اعزام و از تخریب مراتع بردکویه جلوگیری به عمل آمد.

او تصریح کرد: با بررسی‌های انجام گرفته و جانمایی نقاط مورد نظر برروی نقشه ملی و مستثنیات، با مشخص شدن این محدوه به عنوان اراضی ملی با هماهنگی‌های به عمل آمده با عوامل پاسگاه بخش مرکزی شهرستان از برداشت خاک در این منطقه جلوگیری بعمل آمد.

رسایی فرد بر توجه و نظارت کافی دستگاه‌ها بر صیانت و حفاظت از ذخایر طبیعی و انفال تاکید کرد و افزود: متجاوزان به اَنفال و اراضی ملی مورد پیگرد قانونی واقع خواهند شد، همچنین مراحل رسیدگی به این پرونده درمراجع قضایی ادامه دارد.

هشدار اداره منابع طبیعی به دامداران و عشایر خفر

در پی پیش بینی‌های سازمان هواشناسی از بارش شدید باران، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر به عشایر و مرتعداران کوچرو شهرستان خفر هشدار داد در محدوده رودخانه و مسیر مسیل‌ها و جویبار‌ها اطراق نکنند.

فرشید نسب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر از عشایر کوچرو و مرتعداران شهرستان خواست از تردد در اطراف رودخانه ها، مسیل‌ها، جویبار‌ها و ارتفاعات خودداری کرده و از انتقال دام‌های خود به این مناطق به علت احتمال وقوع سیلاب و بالا آمدن ناگهانی آب اجتناب کنند.

او با اشاره به انجام تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز خسارت و آسیب به عشایر این شهرستان، گفت: در این راستا هشدار‌های لازم درخصوص آمادگی برای مواجهه با بارش زیاد به مرتعداران کوچرو شهرستان داده شده است.

فرشید نسب با اشاره به احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها تصریح کرد: دامداران می‌بایست از حضور و نزدیک شدن به حاشیه یا بستررودخانه‌ها خودداری و در صورت موجه شدن با سیلاب و بارش‌های تند محل اسکان خود را تغییر دهند.

نجات جان درختان جنگلی بنه از دست سودجویان

با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان مرودشت درختان جنگلی بنه از گزند سودجویان در امان ماند.

حمید روستا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت از شناسایی متخلفان بهره بهرداری‌های غیر مجاز از درختان بنه در منطقه کامفیروز این شهرستان خبر داد و گفت: افراد متخلف با کت زنی و زخم کردن درختان جهت استفاده شیره سقز از آن اقدام به تخریب درختان جنگلی بنه می‌کردند که شناسایی و دستگیر شدند.

او گفت: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان حین انجام عملیات گشت و مراقبت در بخش کامفیروز این شهرستان با مشاهده بهره برداری غیر مجاز درختان بنه در منطقه خواجه‌ای این بخش پس از تحقیقات لازم و هماهنگی با ماموران انتظامی موفق به شناسایی و دستگیری تعدادی از متخلفان شدند.

روستا افزود: در این عملیات تعداد دیگری از متخلفان با مشاهده ماموران و تیر اندازی به سمت آنان از صحنه متواری شدند که در حال حاضر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه رسیدگی به این پرونده کماکان ادامه دارد خاطرنشان کرد: برخورد با مجرمان و متخلفان اراضی ملی تحت هر شرایط و در چارچوب قوانین و مقررات ادامه دارد.

او اظهار داشت: در این راستا با افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به هرگونه بهره برداری غیر مجاز فرآورده‌های جنگلی کنند با همکاری مراجع قضایی برخورد خواهد شد.

روستا در پایان با تأکید بر مبارزه قاطع با مخربان و سودجویان اراضی ملی از مردم خواست جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو، در صورت اطلاع از فعالیت‌های مجرمانه و هرگونه موارد مشکوک در این عرصه ها، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع داده تا نسبت به دستگیری و برخورد با متخلفان اقدام شود.

احداث پایگاه اطفاء حریق فصلی در ارتفاعات جنگلی ارسنجان

در راستای پیگیری‌های انجام گرفته با نماینده مردم شهرستان ارسنجان در مجلس شوراى اسلامى اعتبار احداث پایگاه اطفاء حریق مردمی بصورت فصلی در ارتفاعات جنگلی شهرستان ارسنجان داده خواهد شد.

خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعى و آبخیزدارى شهرستان ارسنجان گفت: در این راستا مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احداث این پایگاه درنظر گرفته شده و این موضوع در دست بررسی و اقدام است.

او گفت: این اقدام در راستای درخواست‌های مکرر مردم و گروههاى مردمى در پى آتش سوزى اخیر در شهرستان و آسیب وارده به عرصه‌های منابع طبیعى انجام و رایزنی‌های لازم با نماینده مردم این شهرستان در مجلس شوراى اسلامى انجام گرفته است.

خسروانیان با اشاره به قول مساعدت ده میلیارد ریالی از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی جهت احداث این پایگاه اطفاء حریق در این شهرستان گفت: با احداث این پایگاه گام بسیار مهمى جهت حفاظت از منابع طبیعى و این عرصه‌ها برداشته خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعى و آبخیزدارى شهرستان ارسنجان اظهار امیدواری کرد: با حمایت مسئولان و همیاری مردم و بخش خصوصى بتوان گام بلندی در احیاء مناطق آسیب دیده و کمک به بهبود اکوسیستم شهرستان این امانت الهى را به نحو أحسن نگهدارى کرده و به دست نسل آینده بسپاریم.

ایجاد کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی لارستان

در راستای حفظ و حراست از اراضی ملی و پیشگیری از هرگونه تخریب و سوء استفاده از عرصه‌های منابع طبیعی میزان چهار هزار متر کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان لارستان ایجاد شد.

مسعود لادنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان گفت: تاکنون چهار هزار متر کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی با مستثنیات این شهرستان احداث شده است.

او افزود: این کمربند حفاظتی با حفر کانال، نصب سیم خاردار، فنس و خاکریز در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات احداث شده است.

لادنی گفت: کمربند حفاظتی در عرصه‌های ملی مطابق با نقشه‌های اجرایی منابع طبیعی مقررات ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و کاداستر اراضی ملی خواهد بود که پیش ازین کار شناسایی و مکان یابی آن انجام شده است.

او تصریح کرد: با ایجاد کمربند حفاظتی و مشخص شدن مرز اراضی ملی از مستثنیات شخصی کشاورزان تا حد زیادی ازتصرفات غیر قانونی اشخاص سودجو و فرصت طلب نیز جلوگیری خواهد شد.

لادنی اضافه کرد: مالکان و کشاورزان با اجرای این طرح، از حدود اراضی خود آگاه می‌شوند و دعاوی اداره منابع طبیعی علیه متصرفان اراضی ملی نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان، با بیان اینکه ۹۹ درصد از اراضی ملی در این شهرستان تاکنون با تهیه نقشه کاداستر حدنگاری شده است افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان تاکنون میزان ۵۰۰ هزار هکتار با اجرای این طرح تثبیت مالکیت و نقشه کاداستر برای آن تهیه شده است.

لادنی با اشاره به اینکه شهرستان لارستان در سال ۹۹ پیشتاز اجرای این طرح در استان فارس بوده است، تأکید کرد: با اجرای پروژه کمربند حفاظتی مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مشخص و موجب سهولت در امر پایش، حفاظت و حراست از اراضی منابع طبیعی می‌شود و سطح تخلفات و تصرفات به این اراضی توسط افراد سودجو و فرصت طلب به شدت کاهش می‌یابد.

او از مردم طبیعت دوست شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

اجرای طرح مدیریت چرای دام در مراتع اقلید

طرح مدیریت چَرا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع شرکت خنجشت شهرستان اقلید با تعداد ۱۷ بهره بردار اجرا شد.

اسحاق امیدوار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید از اعزام اکیپ مدیریت چرا به مراتع این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به ساماندهی دامداران و الزام تهیه طرح‌های مرتعداری هشدار‌های لازم به دامداران داده شد و اکیپ مدیریت چرا با حضور کارشناسان منابع طبیعی در سطح مراتع استقرار یافته اند.

امیدوار با اشاره به پایش مستمر مراتع شهرستان گفت: دراین راستا اقدامات لازم جهت جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع انجام و عرصه‌های مرتعی تحت کنترل اکیپ گشت و مراقبت شبانه روزی قرار دارد.

امیدوار اظهار امیدواری کرد: با برگزاری کلاس‌های توجیهی جهت دامداران و بهره برداران مراتع گام مهمی در جهت احیاء، اصلاح و توسعه مراتع برداشته شود.

او در پایان ضمن هشدار به دامداران متخلف تصریح کرد: ورود دام غیر مجاز به مراتع ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این عرصه‌ها برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

امیدوار از عموم مردم خواست در صورت مشاهده تخریب و تصرف اراضی ملی بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با شماره رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد طبیعت تماس بگیرند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار