معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از اجرای طرح ۵ ساله برای صرفه جوئی ۱۲۰ میلیون مترمکعبی در مصرف آب خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، جواد تیموری، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به تصویب و اجرای برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان گفت: با اجرای این برنامه‌ها در مدت ۵ سال بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی و سطحی در استان صرفه‌جویی می‌شود.


جواد تیموری افزود: اسفند پارسال در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که با حضور وزیر نیرو، معاونین وزارتخانه‌های عضو کارگروه و استاندار گلستان برگزار شد، برنامه جامع سازگاری با کم آبی استان گلستان به تصویب رسید.


تیموری ادامه داد: بر اساس این طرح در مدت ۵ سال باید حدود ۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود تا بتوان ۱۸ میلیون مترمکعب، مصرف آب زیرزمینی را کاهش داد.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت افزود: تعیین تکلیف ۱۲ هزار حلقه چاه فاقد پروانه، اصلاح و تعدیل پروانه ۱۱ هزار حلقه چاه آب کشاورزی و نصب ۱۴ هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب از دیگر اقداماتی است که در برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان عملی خواهد شد.


او گفت: با انجام این سه طرح طی ۵ سال حدود ۷۱ میلیون مترمکعب آب در بخش زیرزمینی صرفه جویی می‌شود.


تیموری همچنین جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز را هم از دیگر برنامه‌ها در استان برشمرد و گفت: این طرح برای یکهزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز انجام می‌شود تا ۲۹ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.


او ادامه داد: استقرار ۳۲ اکیپ گشت و بازرسی مستمر، انجام اقدامات فرهنگی و آموزش‌های عمومی و اجرای دو طرح در زمینه تقویت آبخوان‌ها از طریق تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و همچنین ایجاد ۱۹ ایستگاه ثبات الکترونیکی و ۴۰ ایستگاه برخط در حوزه هواشناسی و هیدرومتری از دیگر برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان است.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت استان اعلام کرد: با اجرای این برنامه‌ها در مدت ۵ سال ۱۱۸ میلیون مترمکعب از مصرف آب‌های زیرزمینی در استان کمتر خواهد شد.


جواد تیموری گفت: در حوزه آب‌های سطحی نیز دو برنامه پیش بینی شده که شامل بهبود شبکه‌های آبیاری زهکشی در حوضه قره سو و زرین گل به مساحت ۸ هزار هکتار و مطالعه و اجرای مدیریت مشارکت‌های مردمی با ایجاد ۱۵ تشکل آب‌بران است که در نهایت ۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های سطحی صرفه جویی خواهد شد.


تیموری گفت: در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز برخی اقدامات مانند تعویض کنتور‌های معیوب، بازسازی و نوسازی و اصلاح شبکه، نشست یابی، قطع انشعابات غیرمجاز، خریداری و نصب اقلام کاهنده، استفاده از پساب‌ها پیش بینی شده است که صرفه جویی در مصرف آب را درپی دارد.


انتهای پیام / فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.