دانش آموزی توانست با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط دانشمندان در سال های قبل، قمر جدیدی را برای سیاره مشتری کشف کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل؛ کای لی، دانش آموزی است که توانست در تعطیلات و پیش از رفتن به مدرسه قمری در مدار سیاره مشتری را کشف کند و اولین ستاره شناس آماتوری باشد که توانسته این کار را انجام بدهد. لی اطلاعاتی که در سال ۲۰۰۳ توسط محققان دانشگاه هاوایی جمع آوری شده بود را بررسی کرد و از نتیجه این تحقیقات توانست یک عضو جدید گروه کارمی که گروهی از ۲۲ قمر کوچک دیگر که در خلاف جهت چرخش خودشان به دور سیاره مشتری می‌چرخند را کشف کند.

کشف قمر EJc 0061 که به دور مشتری می‌چرخد

در حال حاضر نام این قمر EJc 0061 و است و با کشف آن تعداد قمر‌هایی که تاکنون کشف شده به ۸۰ عدد رسید. این کار کشفی بزرگ بود و لی آن را یک سرگرمی تابستانی نامید و گفت این کار برای من یک سرگرمی برای فصل تابستان و قبل از بازگشت به مدرسه بود. او در ادامه گفت:" من با افتخار اعلام می‌کنم که این اولین قمر سیاره‌ای است که توسط یک ستاره شناس آماتور کشف شد. تصاویر قمر EJc 0061 هنوز در جایی به صورت عمومی منتشر نشده است. "

دانش آموزی که توانست مجددا قمری را در مدار مشتری کشف کند

تصاویری که از این قمر منتشر شده توسط تلسکوپ هاوایی-فرانسه-کانادا (CFHT) در فوریه سال ۲۰۰۳ ثبت شده بود و در آن قمر‌ها به روشنی می‌درخشند و این روشنایی آن‌ها ناشی از پدیده ای به نام مقابله است که در این پدیده خورشید و سیاره مشتری در قسمت‌های مخالف آسمان زمین قرار می‌گیرند. برخلاف جهت چرخش خود به دور سیاره خود می‌چرخد.

دانش آموزی که توانست مجددا قمری را در مدار مشتری کشف کند

لی که یک ستاره شناس آماتور است از یک تلسکوپ دیگر برای تشکیل قوس ۲۲ روزه در EJc 0061 استفاده کرد و اطلاعاتی هم که از این تلسکوپ جمع آوری شده نشان می‌دهد که این قمر به گرانش سیاره مشتری محدود است و به احتمال زیاد یک قمر است. این قمر که هشتادمین قمر سیاره مشتری است و برخلاف ۷۹ قمر دیگر عکس جهت چرخش خودش به دور این سیاره می‌چرخد.

دانش آموزی که توانست مجددا قمری را در مدار مشتری کشف کند

گفتنی است که در سال ۲۰۱۸ نیز ستاره شناسان، ۱۲ قمر جدید را که به دور مشتری می‌چرخیدند کشف و وجود آن‌ها را تایید کردند. در سال ۲۰۲۰ نیز تحقیقی منتشر شد که دانشمندان در آن اعلام کردند سیاره مشتری می‌تواند ۶۰۰ قمر داشته باشد که بیشتر آن‌ها هنوز کشف نشده‌اند.

۰۷:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰