لاهیجان زاده گفت: تهیه طرح جامع مدیریت تالاب‌ها در اولویت برنامه های محیط زیست است که بر این اساس مطالعات ۱۹ حوزه آبریز تمام شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت تالاب‌های ایران گفت: آمار تالاب‌های ایران تقریبا دقیق است، ۳ میلیون هکتار مساحت تالابی داریم که از این میزان نزدیک به ۱ میلیون و ۴۶۰ میلیون هکتار معادل ۲۵ عدد تالاب عضو کنوانسیون رامسر هستند. اما بر اساس بارش‌ها و خشکسالی‌ها این اعداد متغیر هستند.

وی افزود: کنوانسیون رامسر اولین معاهده بین المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست در جهان بود که برای حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر در سال ۱۳۴۹ شمسی در شهر رامسر به تصویب رسید و در آن مقطع زمانی حدود ۱۸ کشور عضو داشت، اما اکنون ۱۷۱ کشور در جهان معادل ۲۵۰ میلیون هکتار تالاب عضو این کنوانسیون هستند. این افتخاری برای کشور ما است که اولین معاهده بین المللی در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران به ثبت رسیده است.

لاهیجان زاده گفت: اگر بخواهید مدیریت صحیح آب در یک کشور را بررسی کنید ابتدا باید به وضعیت تالاب‌های آن کشور نگاهی اندازید، اگر وضعیت تالاب‌های آن کشور خوب بود یعنی مدیریت صحیحی در حوزه آبریز صورت گرفته است.

وی افزود: طی ۲۵ سال گذشته در حوزه تالاب‌ها در کشور روند نزولی داشتیم و این بدین معناست که مدیریت صحیحی در حوزه آبریز صورت نگرفته است.

لاهیجان زاده در مورد تنوع تالابی کشور گفت: از نظر تنوع اکوسیستم تالابی جز تالاب‌های مناطق تندرا یا مناطق سیبری انواع تنوع تالابی را در کشور داریم. مانند تالاب‌های شمالی در انزلی و میانکاله، در مرکز تالاب‌های کوهستانی و کویری، در جنوب تالاب‌های ساحلی مانند شادگان و در جنوب شرق و جنوب غرب ۲ تالاب مرزی مانند هامون و هورالعظیم را داریم.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول در مورد علت خشکی تالاب‌ها گفت: خشکی بخشی از تالاب‌های ایران به دلیل استمرار خشکسالی در کشور است که تا قبل از سیل سال ۹۸ نزدیک به ۱۸ سال با درصد‌های مختلف شاهد این خشکسالی بودیم، طی ۵۰ سال گذشته نزدیک به ۵۵ میلیمتر کاهش بارش‌ها و نزولات جوی در کشور را داشتیم، همچنین به ازای هر ۱۰ سال ۴ دهم درجه افزایش دما داشتیم که سبب تبخیر آب می‌شود.

وی افزود: اتفاق دیگر تغییرات اقلیمی در جهان است که از حوزه فعالیت بشری ما خارج است، اما بیشترین دلیل مشکلات کم آبی، خشکسالی و ریزگرد‌ها عواملی انسانی هستند. فعالیت‌هایی مانند: سد سازی‌هایی که بیش از آورد رودخانه‌ها بوده، توسعه کشاورزی به هر قیمتی، استقرار صنعت در حوزه‌های خارج از آمایش سرزمین و انتقال آب از سرشاخه‌های بین حوزه‌ای.

اقدامات انجام شده

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات انجام شده برای احیا و حفظ تالاب‌ها گفت: ساختار قدرتمند قانونی در خصوص حفاظت از تالاب‌ها وجود ندارد و تنها قانون ما حفاظت بهسازی محیط زیست است که در اوایل دهه ۵۰ حق و حقوقی را برای تالاب‌ها تعریف کرده که بندی در مورد حق آبه تالاب‌ها وجود ندارد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: در قدم اول اصلاح قانون حفاظت از تالاب‌ها در سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید که بهره برداری و تخریب قانونی اراضی تالاب‌ها ممنوع شد و وزارت نیرو مکلف شد حق آبه تالاب‌ها را پرداخت کند که طبق آیین نامه‌ای که در سال ۹۷ به تصویب رسید اولویت دوم تامین حق آبه پس از آب شرب به تالاب‌ها رسید. بر اساس این آیین نامه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها با ریاست معاون اول رئیس جمهور شکل گرفت و تا کنون ۴ جلسه برگذار شده است.

وی در مورد میزان اختصاص حق آبه تالاب‌ها گفت: با دانشگاه‌های کشور قرارداد‌هایی را منعقد کردیم تا برای هر تالاب محاسبات دقیقی داشته باشیم و بر این اساس وزارت نیرو موظف است در شرایط پرآبی، نرمال و خشکسالی حق آبه تالاب‌ها را براساس جدول تعیین شده پرداخت کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قدم بعدی تهیه طرح جامع مدیریت تالاب‌ها است که بر این اساس مطالعات ۱۹ حوزه آبریز و تالابی تمام شده و تمام برنامه‌های اجرایی آن‌ها مشخص شده و مطالعات ۱۹ تالاب دیگر در حال اتمام است تا مجموعا ۳۴ تالاب در حوزه آبریز را تحت پوشش قرار داده باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار