وزیر نفت بیان کرد: امروز هم نخستین محموله نفت به حجم 100 تن خارج از تنگه هرمز بارگیری می شود و به جاسک می رود.
زنگنه گفت: این نخستین محموله نفتی خواهد بود که بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز صادر می شود. احداث خط لوله نفت گوره به جاسک از 49 ماه پیش به منظور ایجاد راهی جایگزین برای خلیج فارس و تنگه هرمز، در دستور کار قرار گرفت و امروز بیش از 80 درصد این پروژه به اتمام رسیده است.
او تصريح کرد: در حال حاضر صادرات 350 هزار بشکه نفت خام در روز از طریق این خط لوله امکانپذیر است و بهزودی صادرات آن به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
زنگنه افزود: در خط انتقال نفت خام گوره به جاسک جلوههای کمنظیر از ساخت داخل و درهمشکستن تحریمها به نمایش گذاشته شده است، ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سالهای اولیه دهه ۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح شد.
زنگنه افزود: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی در سال ۹۵ با سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان مجدد بهصورت جدی مطرح شد و اجرای این طرح پس از بررسی کارشناسی و با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار ابلاغ شد.
او گفت: فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از سال ۹۷ آغاز و عملیات لولهگذاری این طرح به صورت رسمی در تیرماه سال گذشته آغاز شد.
وزیر نفت بیان کرد: نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیرهسازی میشود و اکنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچگونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.
وزیر نفت افزود: در حال حاضر تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخشهای خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.
زنگنه گفت: عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام میشود به طور کامل به شرکت پایانههای نفتی ایران واگذار خواهد شد.
او بیان کرد: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهرهبرداری تدریجی در طرحهای بزرگ طبیعی است.
زنگنه اضافه کرد: به دلیل امکانناپذیری تأمین لولههای نِیس و الکتروپمپها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد، اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلیسازی کنیم.
انتهای پیام/
اسکله سوم صادرات نفت در چابهار میتواند ساخته شود.
اینهمه هزینه و الودگی ضمنا منطقه جاسک اکثر مواقع سال
مواج است .وقادر به پهلو گیری کشتی درspm یا همان
سکوی شناور را ندارد.واین باعث هزینه سنگین به علت دیر کرد برای بارگیری میشود.در کل صرفه اقتصادی ندارد.و انتقال
نفت از این فاصله لازم به تعدد پست های فشار یا همان بوستر میباشد که هزینه هارا چند برابر کرده .و ایجاد ترمینال باعث الودگی وزدن زیان به ابزیان منطقه می شود. متاسفانه
ین طرح خیلی نشول دارد.