کنگره بین المللی «حج، جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» با حضور علمایی از ایران و کشور‌های اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، کنگره بین‌المللی «حج، جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» عصر امروز با شرکت اندیشمندان و علمای جهان اسلام به صورت مجازی برگزار شد.

این کنگره  با همکاری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دارالاعلام، دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی برگزار شد.

 آیت الله اعرافی ،مدیر حوزه های علمیه در این کنگره حج را قصه‌ای ریشه‌دار، کهن، تاریخی، سرنوشت‌ساز و بسیار پر رمز و راز جریان توحید و  اسلام توصیف کرد.

او حج را در منظومه عبادات اسلامی دارای منزلتی ویژه عنوان کرد و از دلایل آن گفت: نخست این که حج یک عبادت جامع است؛ حج از همه عبادات بهره‌ای گرفته است؛  می‌توان تعبیر کرد حج کلکسیونی از عبادت‌ها و نمادهای عبادی و مظاهر پرستش و نیایش خدا است.


اعرافی گفت:  دوم این که حج هم زمان از یک فلسفه اجتماعی بزرگ برخوردار است، چون حج در جمع برگزار می‌شود، حاجیان در کنار هم آهنگ خدا می‌کنند و از همه عالم و امت اسلام جمع می‌شوند؛ فلسفه حج همبستگی اسلامی است.


او تصریح کرد: بعد سوم حج بعدی سیاسی است؛ چون در حج باید مسائل امت اسلام و چالش‌های امت اسلام طرح شود؛ باید نخبگان امت اسلام در این مراسم در کنار هم قرار بگیرند و به گفت و گو و چاره‌اندیشی و ارائه راه حل‌های درست بپردازند.


اعرافی چهارمین بعد حج را وجود بعد اقتصادی حج دانست و افزود: در پرتو این عبادت جمعی و روح اجتماعی و یک آهنگ سیاسی سالم و اسلامی، می‌توان اقتصاد امت اسلام را هم سامان داد؛باید بازار مشترک اسلامی و تبادل اقتصادی امت اسلام و استقلال امت اسلام را از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به وجود بیاورد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ده‌ها کتاب نوشته شده در آداب حج، صدها روایت درباره آداب و فلسفه حج و فقه و احکام حج، اخلاق حج و اسرار حج تصریح کرد: حج عبادتی ساده نیست؛ باطن حج به غیب متصل است و در حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امت اسلام تبدیل می‌شود.  حج اردوگاه بزرگی است که انسان‌ها را از خانه و کاشانه جدا می‌کند و در کنار هم زنان و مردان مسلمان به آهنگی نو به سمت خدا حرکت می‌کنند.


او  رژیم صهیونیستی را خنجری بر قلب عالم اسلام توصیف کرد و گفت: اشغال، جنگ‌افروزی، اختلاف‌افکنی، دامن زدن به گرایش‌های تند افراطی برای به جنگ کشاندن مذاهب و اقوام و نژادهای اسلامی را شاهد هستیم؛ از سوی دیگر از هم گسیختگی امت اسلام، علی رغم این که این امت از تمام مواهب زمینی و آسمانی برخوردار است، می‌بینیم که این‌ها دردهای بزرگ امت اسلام است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما می‌توانیم، ظرفیت داریم و امکان آن هست که ۵۴ کشور اسلامی، نزدیک دو میلیارد نفر مسلمان با این همه ذخائر و منابع و معادن مانند دانه‌های یک تسبیح کنار هم قرار بگیرند و زنجیره‌ای به هم پیوسته را شکل دهند و یک محور و جبهه ایمانی و تمدنی را بسازند، اما این نیست. حج باید جایگاه طرح این مسائل باشد.


او عنوان کرد: باید در حج یک جبهه متحد اسلامی شکل بگیرد،حج باید محکوم کننده اشغال فلسطین و اسرائیل غاصب باشد.


آیت الله اعرافی، امنیت حجاج را بسیار مهم توصیف  و اظهار کرد: متاسفانه در این سال‌ها شاهد کشتارهای جمعی، حوادث ناگوار، ناامنی برای برخی مسلمانانی که از برخی نقاط مختلف عالم اسلام می‌آیند بوده‌ایم که این‌ها قابل قبول نیست.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: برای برگزاری حج در تراز این نگاه تمدنی اسلام، باید دولتمردان و نخبگان آن منطقه با کشورهای اسلامی در رفت و آمد باشند.

او درباره شرایط کرونا گفت: باید قوانینی را برای جلوگیری از شیوع  کرونا رعایت کرد، اما در عین حال نباید تسلیم مطلق شرایط شد.  امیدواریم با اهتمام امت اسلامی، بزرگان، علما، نخبگان و فرهیختگان امت اسلام، دولت‌های اسلامی بیدار شوند و در کنار هم قرار گیرند و از این شرایطی که امروز برخی کشورهای اسلامی به آن مبتلا هستند و در دامن بیگانگان قرار گرفته‌اند، فاصله بگیرند؛ کسانی که در مکه و آن سرزمین حکومت دارند نباید به سمت بیگانگان متوجه باشند،  نباید تفرقه‌افکنی کنند و  این‌ها وظایف مهمی است که امیدوار هستیم به آن ها توجه شود تا به سمت حج‌های با شکوه گذشته برگردیم.

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، حجج اسلام  سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و محمد حسن زمانی، مولوی نذیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری و گودرزی از دانشگاه امام صادق (ع) از جمله سخنرانان این کنگره از کشور ایران بودند.

شیخ خالد ملا از رهبران اهل سنت عراق، شیخ ماهر حمود رئیس تجمع علمای مقاومت لبنان، مولانا عبیدالله خان اعظمی از رهبران اهل سنت هند،  تاراس چرنینکو از روسیه، شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل حزب الوفاق بحرین، علامه محمدحسین اکبر از پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین عارف حین واحدی از پاکستان،  دینا سلیمان استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه اندونزی، حسن قناعت لی از ترکیه و خانم سندس الاسعد زورنالیست بحرینی _ لبنانی از دیگر سخنرانان این کنگره بین المللی بودند.

این کنگره ساعت ۱۷ تا ۲۰ روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ با ترافیک رایگان از شبکه عبرات تی وی به نشانی abarat.tv پخش شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار