فاز نخست فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید

فاز نخست فرودگاه سقز به‌عنوان دومین فرودگاه استان کردستان با حضور معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، استاندار کردستان و نماینده ولی فقیه در استان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،امیرعباس نظری زاده مدیرکل فرودگاه‌های کردستان در حاشیه افتتاح فاز نخست فرودگاه سقز اظهار داشت: بهره برداری از فاز نخست فرودگاه سقز عیدی دولت به مردم استان کردستان است و این پروژه مهم بعد از چندین سال به بهره برداری رسید و در آینده هم بخش‌های دیگر آن به اتمام خواهد رسید.

 نظری‌زاده افزود: همزمان با افتتاح فاز نخست فرودگاه سقز، اولین پرواز آزمایشی فلایت چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این فرودگاه به زمین نشست.

او  بیان کرد: در سال‌های گذشته روند احداث فرودگاه سقز به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات با تاخیر روبرو شده بود، اما طی چند سال گذشته با همت مسئولان دولت تدبیر و امید ساخت فرودگاه سرعت گرفت و فاز نخست آن آماده بهره برداری شد.

مدیرکل فرودگاه‌های کردستان با بیان اینکه فرودگاه سقز در سال ۱۳۹۸ جزو طرح‌های با اولویت استان کردستان بوده و در پروژ‌ه های اقتصاد مقاومتی گنجانده شده بود، افزود: این پروژه بزرگ باعث جهش منطقه غرب کشور می‌شود.

نظری زاده گفت: وجود فرودگاه در منطقه شال غرب یک ضرورت انکار ناپذیر است و با پیگیری‌های لازم و به بار نشستن منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه این فرودگاه برای شهر‌های اطراف این شهرستان ضروری است.

فرودگاه سقز سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار، کلنگ آن به زمین خورد و بعد از چندین سال، در سال ۱۳۹۸ با همت و تلاش مسئولان استانی ، عملیات ساخت آن شروع شد که با تامین اعتبارات لازم در سال ۱۳۹۹ سرعت ساخت و اتمام آن تسریع شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۰ فاز اول با حضور مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

این افتتاح شامل سطوح پروازی، باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسی وی به طول ۴۵۰ متر، اپرون به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر است.

همچنین ساختمان ترمینال فرودگاه به مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع، شامل سالن انتظار و ترانزیت است، ساختمان جانبی هم به مساحت ۳۳۰ مترمربع احداث شده است.

بهره‌برداری از جاده واریانت سقز - مریوان به طول سه کیلومتر (جاده جایگزین) و تامین خدمات عمومی فرودگاه از جمله، شبکه آب و فاضلاب، گازرسانی، نیرورسانی و فیرنوری تا فرودگاه بخش‌هایی از پروژه بزرگ فرودگاه شهرستان سقز است.

با افتتاح این طرح، مردم شهرستان‌های شمالی استان کردستان (سقز، بانه، مریوان و دیواندره) و شهرستان‌های جنوبی آذربایجان غربی (بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پرانشهر) از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد.

به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، وجود فرودگاه سقز، نقش مهمی در توسعه خواهد داشت.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.