یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: قدرت انتقال ویروس دلتا ۶۰ درصد بیش از سایر جهش هاست و فرد مبتلا ۹۰ درصد اعضای خانواده اش را درگیر می‌کند.

داوود یادگاری نیا فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: جهش دلتا در حال حاضر سوش غالب کل کشور است و جهشی است که در سوش های قبلی اتفاق افتاده است. 

او افزود: قدرت سرایت جهش دلتا ۶۰ درصد بیشتر از سایر جهش ها است و به افزایش بی رویه آمارمبتلایان منجر شده است همچنین در این سویه به دلیل قدرت سرایت بالا ما شاهد ابتلاهای خانوادگی هستیم. به شکلی که وقتی شخصی مبتلا به کرونا دلتا می شود، قطعاً تا ۹۰ درصد اعضای خانواده خود را مبتلا خواهد کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر شاهد اطلاعیه خانوادگی و فامیلی در سطح کشور هستیم که این موارد ابتلا، نتیجه رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی به ویژه دستورالعمل اجتناب از تجمع در فضاهای بسته است.

یادگاری بیان کرد: از دیگر نکاتی که این ویروس را از سایر واریانت ها متمایز می کند، میزان ابتلا در جوانان است ما در این سوش هندی علاوه بر ابتلای افراد کم سن و سال شاهد ابتلای اطفال نیز هستیم که متاسفانه این روند رو به افزایش است.

او گفت: نکته دیگری که در مورد سوش دلتا وجود دارد این است که عوارض بیشتری نسبت به سایر واریانت ها خواهد داشت و خطر بستری و مرگ و میر این سوش به مراتب بیشتر از سایر جهش ها است. نکته گمراه کننده در این سویه، تشابه شدید علائم ویروس با سرماخوردگی و آنفلوانزا است به نحوی که فرد مبتلا را گمراه می کند و فرد با تصور ابتلا به یک سرماخوردگی ساده تعداد زیادی از اطرافیان خود را به این ویروس مبتلا می کند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کند که ریه اش کاملاً درگیر شده است.

این متخصص عفونی بیان کرد: تب، سردرد، گلو درد، آبریزش بینی و دل درد از اصلی ترین علائم ابتلا به جهش دلتا است و مردم باید توجه داشته باشند که در حال حاضر ما اصلاً چیزی تحت عنوان آنفلوانزا نداریم و هر فردی که دچار علائم مشابه شد، باید صد درصد خود را مبتلا به کرونا بداند و اقدام جدی و سریع برای قرنطینه و درمان داشته باشد.

یادگاری اظهار کرد: افرادی که علائم ویروس را دارند یا تستشان مثبت شده روز پنجم تا هشتم بیماری، مراقبت هایشان را تشدید کنند زیرا سیر بیماری در بازه زمانی ۵ تا ۸ روز، پیش رونده است و منجر به بروز علائم تنفسی می شود و مواردی نیز هست که درگیری های ریوی شدید و منتشر در این بازه زمانی ظهور پیدا می کند.

او گفت: ویروس دلتا به خودی خود در حال جهش است که به آن دلتا پلاس می گویند که این جهش هم در حال بررسی است. در حال حاضر ویروس غالب اکثر کشورها، جهش دلتاست و به شکل پاندمی درآمده است. یکی دیگر از نگرانی ها این است که دلتا اثربخشی اکثر واکسن ها را زیر سوال برده است و اکثر واکسن های تایید شده اثربخشی کمی بر روی این جهش سرسخت دارند. 

این متخصص عفونی بیان کرد: افرادی که واکسینه شده اند نباید خیلی مطمئن باشند و باید بر رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی، مداومت کنند زیرا امکان ابتلا به ویروس دلتا در آنها نیز وجود خواهد داشت. باید توجه داشت عمر این ویروس به دو سال هم نمی رسد و هنوز ناشناخته است و تا کنون یک پله از ما جلو بوده زیرا حالت کاملا پیش رونده دارد و همه اینها به این معنی است که باید حتما این ویروس جدی گرفته شود. اصلی ترین تاکید ما در مورد رعایت شیوه نامه های بهداشتی، پرهیز از قرار گرفتن در فضای بسته و تجمع ها در فضای بدون تهویه مناسب است. 

او افزود: حضور در فضاهایی مثل کافی شاپ و رستوارن ها که در فضای بسته و با حضور جمعیت است و همه افراد به دلیل غذا خوردن ماسک خود را برداشته اند بسیار در این ایام خطرناک و حتی کشنده است. 


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار