سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بدنبال هوشمند سازی باغ ها و بخش دام و طیور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم رونمایی از نخستین مزرعه شالیزار هوشمند کشور در محمودآباد با بیان اینکه راهی جز استفاده از فن آوری های جدید برای توسعه بخش کشاورزی وجود ندارد، گفت: با توجه به موفقیت آمیز بودن تلاش محققان کشور در هوشمند سازی شالیزارها ، مشابه این طرح در باغ ها و بخش دام و طیور کشور هم اجرا خواهد شد.

او کمبود منابع و نبود سرمایه گذارهای بزرگ را از جمله چالش های بخش کشاورزی دانست و افزود: برای خروج از این چالش ها هوشمند سازی بخش کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سالهای اخیر بیش از 50 درصد کاهش یافته است، گفت: یکی از راه های توسعه این بخش حمایت از شرکت های خصوصی توانمند و کشاورزان پیشرو است که در بخش هوشمند سازی فعالیت می کنند.

ارژنگ جوادی گفت: بسیاری از مزارع برای تولید اکنون نهاده های کشاورزی زیادی مصرف می کنند در حالیکه با هوشمند سازی می توان مصرف آب ، انرژی و نهاده های کشاورزی را کاهش چشمگیری داد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی افزود: این سازمان آمادگی دارد با تزریق اعتبار به هوشمند سازی بخش کشاورزی در کشور کمک کند.

شالیزار هوشمند موفق در کاهش هزینه ها

امیر لاریجانی رییس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز نیز در این مراسم با بیان اینکه در این شالیزار هوشمند مصرف آب، کود، سم و هزینه های کارگری کاهش خوبی داشت، گفت: این مزرعه شالیزاری با دارا بودن ایستگاه هواشناسی خودکار داده های محیطی را به تلفن همراه کاربر ارسال و او را از آخرین وضعیت آب و هوایی آگاه می کند.

او افزود: سیستم آبیاری نیز همگام با این ایستگاه هواشناسی به صورت خودکار و هوشمند نیاز مزرعه به آب را بررسی و بدون نیاز به حضور کشاورز زمین را به اندازه مورد نیاز آبیاری می کند.

لاریجانی ادامه داد: با راه اندازی سیستم هوشمند در این شالیزار دیگر نیازی به حضور کشاورز در مزرعه نیست و شالیکاران می توانند حتی از داخل منزل نیز وضعیت برنج را کنترل کنند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.