رئیس جمهور ترکیه از آمریکا خواست که شروط این کشور را که شامل پشتیبانی مالی، لجستیکی و دیپلماتیک است بپذیرد تا آنکارا، از فرودگاه کابل حفاظت کند.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رئیس جمهور ترکیه از آمریکا خواست که شروط این کشور را که شامل پشتیبانی مالی، لجستیکی و دیپلماتیک است بپذیرد تا آنکارا، پس از خروج سایر نیرو‌های خارجی از افغانستان، از فرودگاه کابل حفاظت و آن را اداره کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: در صورتی که آمریکا شرایط را ایجاد و ترکیه را پشتیبانی کند، مدیریت فرودگاه کابل را برعهده می‌گیریم.

ترکیه مدت‌هاست که با آمریکا برای اداره و حفظ فرودگاه بین المللی کابل در حال مذاکره است و اعلام کرده که پس از خروج کامل نیروهای نظامی ناتو از افغانستان، نیرو‌هایش را در فرودگاه مستقر خواهد کرد.

طالبان به ترکیه درباره فرودگاه کابل هشدار داده‌است.

ترکیه امیدوار است که مأموریت فرودگاه بتواند به تسکین روابط آمریکا و آنکارا که در چندین جبهه به دنبال مسائلی از جمله خرید پدافند موشکی S-۴۰۰ روسی متشنج هستند، کمک کند.

روز گذشته، رجب طیب اردوغان با تأکید بر اینکه طالبان از رویکرد اشتباهی استفاده می‌کند، اعلام کرد که این گروه باید عملیات نظامی در افغانستان را متوقف کند.

او در ادامه  با بیان اینکه  طالبان به خوبی از موقعیت ترکیه درباره تأمین امنیت فرودگاه کابل اطلاع دارد، اعلام کرد که قصد دارد با طالبان در خصوص فرودگاه کابل گفتگو کند.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا پس از جلساتی با ناتو و آمریکا، به طور رسمی اعلام کرد که کشورش مسئولیت تأمین فرودگاه کابل را کم‌تر از ۲ ماه دیگر بر عهده می‌گیرد.

این در حالی است که آمریکا از ادامه حضور صد‌ها نیروی نظامی‌اش برای حفاظت از دیپلمات‌های این کشور حتی بعد از یازدهم سپتامبر سال جاری میلادی در افغانستان خبر می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
ترکیه سوریه رو نتونست بگیره حالا افغانستان رو میخواد
آخرین اخبار