مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: فاز پنجم برنامه احیای تالاب گندمان و احداث سایت پرنده نگری آن آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: فاز پنجم برنامه احیای تالاب گندمان و احداث سایت پرنده نگری آن آغاز شد.

او افزود: همزمان با اجرای فاز پنجم احیای تالاب گندمان، لایروبی مسیل‌ها و نهر‌های منابع آبی تالاب، استحکام بخشی بند خاکی این تالاب نیز آغاز شده است.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: پروژه احداث سایت پرنده نگری تالاب گندمان نیز شروع شده است.

او در خصوص احیای تالاب گندمان، توضیح داد: به علت خشکسالی، این تالاب به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده بود که خوشبختانه اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای این تالاب موجب بهبود وضعیت آن شد.

احمدی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با بهره‌برداران از تالاب گندمان گفت: با تلاش حفاظت محیط زیست، همراهی جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها درپی اتمام فصل زراعی، آب‌های مازاد بخش کشاورزی و هرزآب‌های سطحی جهت آبگیری به تالاب گندمان هدایت می‌شوند.

او افزود: تالاب ها، منبع تأمین آب و غذا و سایر استفاده‌ها برای مردم، بویژه حاشیه نشین‌های تالاب هستند. این مقام مسئول تالاب گندمان را نمونه‌ی خوبی از همراهی مردم و مسئولین برای حفظ و احیاء برشمرد و ارتقای دانش و فرهنگ زیست محیطی مردمی که در ارتباط با این تالاب هستند را عامل اصلی پایداری اقدامات حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌ها دانست.

احمدی به افزایش چشمگیر حضور پرندگان مهاجر در تالاب گندمان اشاره و اضافه کرد: این پرندگان شامل انواع اردک، غاز، کشیم، چنگر، بوتیمار، لک لک، خروس کولی، عقاب دریایی، کاکایی و پرستوی دریایی و دیگر گونه‌های در خطر انقراض است.

تالاب گندمان با وسعت یک هزار و ۷۰ هکتار در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این تالاب در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران قرار داشته و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار