تشدید بحران سد النهضه میان کشور‌های آفریقایی با کاهش آب سد سودان

رای الیوم نوشت با اعلام کاهش آب سد سودان، تنش بین کشور‌های مصر و سودان از یک سو و اتیوپی از سوی دیگر، وارد مرحله خطرناک جدیدی می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود به مسئله دومین مرحله آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی و تاثیرات آن بر دو کشور مصر و سودان و مشکلات آتی پرداخت.

این روزنامه نوشت: وقتی مدیریت سد الروصیرص در سودان امروز از کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب از نیل آبی خبر می‌دهد این به آن معناست که مرحله دوم آبگیری مخزن سد النهضه که اوایل ماه ژوئیه جاری آغاز شد زیان بزرگی به دو کشور پایین دستی رود یعنی مصر و سودان وارد کرده است به ویژه آن که هیچ مذاکرات جدیدی برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران بعد از ناکامی همه میانجیگری‌های سابق وجود ندارد.

رأی الیوم افزود: تناقض اینجاست که در مصر تلاش‌هایی صورت گرفت از جمله دکتر مصطفی الفقی، دیپلمات و منشی حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر مراجعه به اسرائیل و میانجیگری و نفوذ تل آویو برای دستیابی به راه حلی برای اختلاف پیرامون سد النهضه را خواستار شد، زیرا اگر اسرائیل به حمایت از مصر در این بحران متقاعد شود موضع روسیه و آمریکا نیز به سبب نفوذ تل آویو بر آن‌ها تغییر خواهد کرد.

جاکی خوجی، تحلیل گر امور خاورمیانه در رادیو اسرائیل مدعی شد: تل آویو با درخواست میانجیگری مصر و اتیوپی به علت روابط رسمی و قوی با هر دو طرف مخالفت کرده است، زیرا ادامه این بحران و تشدید آن به نفع تل آویو است.

روزنامه مذکور نوشت: باور این ادعای اسرائیل به چندین علت برای خیلی‌ها دشوار است. از جمله بارزترین این علل آن است که اسرائیل با اتیوپی و آبی احمد، نخست وزیر آن در ساخت سد و آبگیری آن همسو است و با همه توان خود علیه مصر توطئه می‌کند تا مانع بازیابی نقش این کشور در میان کشور‌های عربی و منطقه شود. علاوه بر این با توجه به آن که نخست وزیر اتیوپی نیز همه میانجیگری‌ها از جمله میانجیگری آمریکا را رد کرده است این سوال مطرح می‌شود که اسرائیل قوی‌تر و تاثیرگذارتر از آمریکا و اتحادیه آفریقاست؟

مصر و سودان برای درخواست مداخله به شورای امنیت مراجعه کردند تا با ایفای نقش مانع تشدید این بحران و تبدیل آن به جنگ شود، اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت، زیرا شورای امنیت به کلی از این بحران دست شست و مدعی شد که رسیدگی به آن در تخصصش نیست. سپس پرونده را به اتحادیه آفریقا بازگرداند و آن را به احیاء میانجیگری‌ها تشویق کرد و تا به اکنون هیچ شاخص مثبتی در این زمینه دیده نشده است.

بن بست کنونی و باقی ماندن این اوضاع به همین حالت بدون تغییر به نفع اتیوپی و سیاست آن برای قرار دادن سایرین در برابر عمل انجام شده یعنی آبگیری سد بدون در نظر گرفتن منافع دو کشور پایین دست رود است. اثرات این سیاست به شکل کمبود آب و در نتیجه گرسنه ماندن میلیون‌ها کشاورز در مصر و سودان و چه بسا سد العالی در اسوان مصر بعد از سد الروصیرص سودان بروز خواهد کرد.

رأی الیوم معتقد است که روز‌ها و هفته‌های آتی می‌تواند در تاریخ منطقه و به ویژه مصر و سودان خطرناک‌ترین باشد. هر لحظه ممکن است یک اتفاق غافلگیرکننده بیفتد و گزینه نظامی هم بعید نیست هرچند تلاش‌هایی برای پرهیز از آن صورت گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۹ تير ۱۴۰۰
مگه قرار نشد ده ساله پرش کنن
آخرین اخبار