مراسم رونمایی از مستند «۲۰ سال» عصر روز گذشته در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عصر روز گذشته مراسم رونمایی از مستند «۲۰ سال» در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

در این مراسم که چهره‌ های سیاسی و فرهنگی دو کشور به همراه رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران شرکت داشتند، نخست سید حسام رضوی به نمایندگی سازمان رسانه ای اوج گفت: سازمان اوج نگاه امت‌محور به رابطه ایران و افغانستان دارد.

وی ادامه داد: سازمان اوج سعی دارد با زبان هنر و فرهنگ دو ملت را در کنار هم قرار دهند و افغانستان را به سمت صلح پايدار ببرند.

همچنین در ادامه مراسم ابوالفضل عمویی، عضو مجلس شورای اسلامی ایران نیز با اشاره به رخداد های سیاسی در افغانستان اشاره کرد: امریکایی ها آمدند تروریست ها را از بین ببرند اما تروریسم اشاعه پیدا کرد و حالا بعد از ۱۷ سال با همان هایی که حکومت شان را ساقط کردند سر میز مذاکره نشستند.

وی گفت:خروج غیر مسئولانه آمریکایی ها افغانستان را به عقب باز می گرداندو این خروج غیر مسئولانه آمریکایی ها باعث نگرانی مردم کشور افغانستان شده اند.

وی بیان داشت: آمریکا پس از مصرف ۷ تریلیون دالربه این نتیجه رسیده اند که جنگ شان را پایان ببخشند.

توافقنامه دوحه سبب مشروعیت و تقویت طالبان شد/ طالبان از لحاظ عقیده و اصول تغییر نکرده اند

این عضو مجلس ایران تصریح کرد: آمریکایی ها در ترک منطقه هم فریبکار هستند و دوست دارند زمان خروج شان هم ملت افغانستان دچار جنگ داخلی شوند.

عمویی در پایان سخنان خود گفت: جنگ‌در افغانستان نا امنی برای ایران است و بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و همه گروه های درگیر جایگاه یکدیگر را بشناسند.

در ادامه این رویداد نصرالله صادقی زاده نیلی، نماینده اسبق دایکندی در پارلمان افغانستان با تشریح وضعیت فعلی افغانستان گفت: طالبان با شعار امارت اسلامی راه افکار دیگر را در افغانستان می‌بندد و دستاورد های ۲۰ ساله را قبول ندارد

وی با اشاره به حاميان طالبان ادامه داد: حامیان فعلی طالبان همان حامیان سابق شان است، پس نشان دهنده تغییر نکردن آنان است و در این بین پاکستان با تمام توان پشت طالبان ایستاده‌ است.

وی با انتقاد از توافقنامه دوحه بین طالبان و دولت آمريکا اذعان داشت: پیمان دوحه زمینه قدرت گیری طالبان را فراهم آورد.

توافقنامه دوحه سبب مشروعیت و تقویت طالبان شد/ طالبان از لحاظ عقیده و اصول تغییر نکرده اند

نصرالله صادقی زاده نیلی با اشاره به وضعیت فعلی کشور و تشکیل بسیج مردمی گفت: ماشین جنگی طالبان را اراده مردم افغانستان متوقف کرده است اما با این حال جنگ راه حل نیست، اگر بود تجهيزات نیرومند آمریکایی سرنوشت‌ جنگ را تغییر میداد.

صادقی زاده نیلی با اشاره به شکست ابر قدرت ها در افغانستان بیان داشت: انگلستان پس از شکست از افغانستان از یک ابر قدرت به یک جزیره تنزل کرد، شوروی هم دچار فروپاشی شد و اميدوارم مکافات آمریکا هم همان باشد.

این چهره سیاسی در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرد: امروز طالبان علاوه بر القاعده هم‌پیمان دیگری به اسم داعش دارد و علاوه بر آن بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر در کشور با طالبان همکاری می‌کند و متحد آن هستند که گسترش جنگ در شمال و شمال غرب حاکی آن است.

وی در رابطه با شیعیان افغانستان و طالبان گفت: درباره تحلیل خود در مورد تغییر طالبان اشتباه نشویم، شیعیان جريان نیرومند سیاسی افغانستان است و نقش شیعیان در جهاد علیه ابرقدرت ها قابل انکار نیست. هرچند در حضور ۲۰ ساله آمریکایی ها شیعیان مستقیما با آنها جهاد نکردند اما در جنگ فرهنگی علیه آمریکا مشارکت فعالانه داشتند.

وی در پایان گفت: متاسفانه آمریکایی ها هیچ پروژه بازسازی را در هزاره جات دنبال نکردند.

گفتنی است مستند ۲۰ سال محصول سازمان رسانه ای اوج است که به تهیه کنندگی و کارگردانی وحید فراهانی و با موضوع نگاهی به چرایی چند دهه حضور آمریکا در افغانستان است.

توافقنامه دوحه سبب مشروعیت و تقویت طالبان شد/ طالبان از لحاظ عقیده و اصول تغییر نکرده اند

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار