سیلاب‌های مرگبار در چند کشور اروپایی به ویژه آلمان، خسارات جانی و مادی بسیار سنگینی بر جا گذاشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های آلمان اعلام کردند تاکنون ۱۶۵ نفر به ویژه در دو ایالت غربی یعنی «نوردراین وستفالن» و «راینلاند فالتس» آلمان بر اثر سیلاب چند روز گذشته جان خود را از دست داده اند و تلاش برای نجات صد‌ها مفقود همچنان ادامه دارد.

اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان ۳۰۰ میلیون یورو به عنوان کمک اضطراری برای ایالات سیل زده تخصیص داده است و میلیارد‌ها یورو نیز برای بازسازی یا ساخت خانه ها، خیابان‌ها و پل‌های ویران شده در نظر گرفته شده است.

کمیسیون اروپا نیز از حمایت مالی خود به کشور‌های متاثر از سیلاب‌های شدید خبر داده است. هنوز از میزان دقیق خسارات مادی خبری نیست، اما با توجه به حجم خسارات به گفته سیل زدگان شاید بازگشت به دوران پیشاسیل اخیر آلمان، دستکم به یک دهه زمان نیاز داشته باشد.

ماریا لوئیز درایر، نخست وزیر ایالت سیل زده «راینلاند فالتس» در غرب آلمان در واکنش به حجم خسارات ناشی از سیل گفت: با وجودی که همواره در این ایالت در طول دهه‌های گذشته شاهد وقوع سیل بوده ایم، اما بارش رگبار‌های تند در مدت زمان کوتاه، آب پرفشاری را در رودخانه‌های کوچک به جریان انداخت که منجر به شکستن پل‌ها و حرکت آب از مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها شد؛ تا جایی که آب پشت سد‌های منطقه نیز باید به علت فشار سنگین آب و جلوگیری از شکستن سد‌ها رهاسازی می‌شد.

«توماس اِندرولات»، کارشناس اداره هواشناسی فدرال آلمان در گفتگو با خبرگزاری رویترز در این باره گفت: تغییرات آب و هوایی از عوامل بروز فاجعه رگبار‌های تند است، اما به طور حتم تنها عامل نیست و گرم شدن زمین و افزایش دمای هوا نیز می‌توانند توده‌های هوا را پرآب‌تر کنند و این می‌شود که ظرفیت و پتانسیل حرکت این توده‌های بارانی افزایش می‌یابد. با فشرده شدن و تحت فشار قرار گرفتن این ابر‌های باردار طبعا باران بیشتری نیز تولید می‌شود و این‌ها همان اجزاء و مولفه‌های تغییرات آب و هوایی اند. زیرا مساله تخلیه و خروج حجم بسیاری آب از مسیر رودخانه‌ها و طغیان آب، همواره دغدغه بزرگی است. هرچند پیش بینی اوضاع جوی همچنان و نسبتا از آسان‌ترین امور است که کاملا خوب انجام می‌شود، اما شرایطی که بعد از بارندگی‌های شدید پیش می‌آید، متفاوت است.

او افزود: در واقع شرایط بعد از بارندگی‌ها و رگبار‌های تند و نیز تخلیه روان آب‌های خروشان، بستگی به تاریخچه (بارندگی)، میزان رطوبت خاک، وضعیت سد‌ها و ذخیره گاه‌های آبی دارد. در این میان عامل زمان را نیز نباید از نظر دور پنداشت. چون در رگبار‌های شبانه، اکثر مردم در حال استراحتند و این امکان وجود دارد که مردم به درستی از طریق رسانه‌ها نیز متوجه شرایط نامساعد جوی نشوند. این است که شرایط به مراتب از پیش بینی صرف آب و هوا پیچیده‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
چرا از این سیلا اینجا نمیاد
ما حاضریم یه میلیون تلفات تو سیل بدیم ولی چاههامون پر بشه
آخرین اخبار