سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه از ۱۰ دستگاه به ۲۸ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت تولید اکسیژن هم از چهار هزار لیتر به حدود ۱۵هزار لیتر در دقیقه رسیده است.

دکترهادی عباسی سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن مادر داغداری بر مزار فرزندش علت مرگ را نبود اکسیژن بیان می‌کرد اظهارداشت: کادر بهداشت و درمان، فرزندان همین آب و خاک و خواهران و برادران مردم هستند و آنان نیز این روزها داغدار و عزادار بیماران و اطرافیان خودشان هستند که به رغم تلاش‌های صورت گرفته موفق بر غلبه بر این بیماری مرگبار نشده‌اند.

وی افزود: پزشکان، پرستاران و کادر پشتیبانی و مدیریتی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در ۱۸ ماه اخیر بویژه در یکماه گذشته با تمام توان و تجربه به میدان مبارزه با کرونا آمده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: از ابتدای تیر تاکنون ۳۴ هزار نفر از هم استانی‌های عزیز مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که تقریبا معادل ۴۰ درصد مبتلایان سیستان و بلوچستان از ابتدای بحران کرونا تاکنون است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای تیر تاکنون و با وجود افزایش پنج تا ۶ برابری مبتلایان و تعداد بیماران مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها همکاران ما موفق شدند ۲ هزار و ۵۱۴ نفر از بیماران بستری شده را ترخیص کنند اما در کمال تاسف و تاثر، تلاش‌هایشان برای نجات جان ۵۳۴ نفر از هموطنان عزیز مبتلا به کرونا موثر واقع نشده و همچنان در تلاشند تا ۸۷۵ بیمار بستری فعلی را نیز با لباس عافیت راهی منازلشان کنند.

عباسی با اشاره به حق اصحاب متوفی در زمینه پیگیری علل مرگ عزیزانشان گفت: سازوکارهای قانونی برای تشریح وضعیت متوفیان و علل وقوع مرگ به اطرافیان و بستگان وجود دارد و نهادهای قانونی مثل سازمان نظام پزشکی و اداره نظارت بر درمان برای رسیدگی به شکایات این عزیزان و تشخیص قصور و یا تقصیر احتمالی تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماران کرونا مثبت نیاز ویژه‌ای به اکسیژن دارند و از ابتدای بحران کرونا همه مراکز درمانی با سرعت به دنبال افزایش ظرفیت تولید اکسیژن بوده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهارداشت: تعداد دستگاه‌های اکسیژن ساز در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه نیز از ۱۰ دستگاه به ۲۸ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت تولید اکسیژن هم از چهار هزار لیتر در دقیقه به حدود ۱۵هزار لیتر در دقیقه افزایش یافته و این افزایش بدون احتساب ۲ دستگاه اکسیژن سازی بوده که در مجاورت بیمارستان‌های نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ظرفیت تولید اکسیژن در زاهدان افزوده شده است.

وی افزود: علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولید اکسیژن و اجرای مداخلات علمی برای مدیریت مصرف اکسیژن در بیمارستان‌ها، صدها کپسول اکسیژن نیز خریداری شده تا در صورت وقوع رویدادهای غیرمنتظره فنی مثل خرابی دستگاه‌های اکسیژن ساز، اختلال در جریان برق و یا افزایش همزمان نیاز بیماران بستری وارد مدار شوند.

عباسی ادامه داد: علاوه‌بر این در چند روز گذشته ۶ مخزن ۳۰، ۲۵ و ۲۰ تنی اکسیژن مایع توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک دستگاه نیز توسط خیران به بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحویل شده که پس از نصب آن‌ها ضمن کاهش نیاز به کپسول‌های سیار اکسیژن، تاب‌آوری فنی و توان پاسخگویی بیمارستان‌ها در لحظات اوج مصرف اکسیژن بیش از پیش افزایش می‌یابد.

وی با عرض پوزش بابت مشکلاتی که از نظر سرمایش برای تعدادی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها اتفاق افتاده بیان کرد: اگرچه با پیش‌بینی‌های انجام شده ده‌ها دستگاه کولر گازی به ظرفیت سرمایش بیمارستان‌های بوعلی، رازی و علی ابن ابیطالب اضافه شده بود امّا در چند روز اخیر گرمای بی‌سابقه هوا و تراکم بیش از حد معمول بیماران و کارکنان در بیمارستان‌ها فشار مضاعفی را بر سامانه‌های سرمایشی بیمارستان‌ها وارد کرد و حتی در بیمارستان بوعلی با اشکال فنی و خارج شدن یک دستگاه چیلر از سرویس خدمت مواجه شدیم و به همین دلیل مجددا برای نصب بیش از ۵۰ دستگاه اسپلیت دیواری و ایستاده دیگر در بیمارستان‌ها اقدام شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار